סערת גולן טלקום: מה צפוי בקרוב בשוק הסלולר הישראלי?

משחק הפוקר של מיכאל גולן, עם ההכרזה שלו על כך שהוא מוכן או שוקל להעמיד את גולן טלקום למכירה, ואז ההכרזה של סלקום שהיא בוחנת את רכישת גולן - מטלטלים את השוק ■ ומה יעשה משרד התקשורת?

מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי
מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי

משרד התקשורת מפסיק לוותר לגולן

לדרמה שחולל מיכאל גולן עם ההכרזה שלו על כך שהוא מוכן או שוקל להעמיד את גולן טלקום למכירה מתלווה ביקורת לא קטנה מצד גורמים רבים, הן בשוק הסלולר והן בתקשורת. זו סיטואציה שגולן לא רגיל אליה. למען ההגינות יש לציין שהוא הפך את עצמו למעין "רובין הוד" ולא מעטים בתקשורת הישראלית ובציבוריות הישראלית סייעו לו בהעלמת עין כשהוא הפר ברגל גסה את תנאי הרישיון שלו. הרי לכולם ברור, שאם אחת מחברות הסלולר הוותיקות הייתה עושה ולו חלק מזערי בלבד מההפרות שעושה גולן, משרד התקשורת היה קורע לה את הצורה. אבל גולן הוא אתרוג וויתרנו לו. או-הו כמה שוויתרנו לו.

עכשיו החגיגה נגמרת כאשר הוא מבין שמנכ"ל משרד התקשורת החדש, שלמה פילבר, לא מוכן לוותר לו ודורש ממנו לעמוד בדרישות משרד התקשורת שאומרות בקצרה: ויתרנו לך על הקמת רשת סלולרית בתמורה לזה שאתה תהיה שותף שווה ברשת סלולרית קיימת.

גולן לא מוכן לשים את הכסף כרגע, ולכן חתם על הסכם מוגבל עם סלקום לגבי חלק מהרשת (דור שלישי), ולגבי הרשת הנוספת הוא רק קונה ממנה שירותי אירוח. זה מנוגד למדיניות המשרד שכאמור אינו מוכן לוותר לגולן. במקרה הכי טוב מבחינת גולן, אולי ימחלו לו על קנס בשל כך שפירק את הרשת שלו ללא אישור. גם זה נראה בעייתי מאוד, אבל כפי שהניסיון מלמד, לא תמיד משנה מה אומרים הדרגים המקצועיים, משנה מה אומר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שמכהן גם כשר תקשורת.

 

ההפרות מתרבות

גולן נמצא על הכוונת של המשרד בכמה היבטים. ראשית הוא פועל בניגוד לרישיון שלו כאשר הוא היחידי מבין כל המפעילים בשוק, שמחייב לקוחות קדימה, כלומר לא בדיעבד כמו שהרישיון מחייב. מצטרפים אליו, באותו הרגע משלמים לו חודש קדימה. הכסף קודם כל אצלו, ורק אח"כ הוא נותן את השירות. שוב, בניגוד גמור לרישיון ולכל מה שקורה אצל המתחרים.

ההפרה הבוטה השנייה היא בפירוק הרשת. על פי תנאי הרישיון שלו גולן חייב להשלים פריסה של עד 40% עד סוף השנה, אם הוא לא מקבל אישור ממשרד התקשורת לאיחוד רשתות. גולן לא רק שלא הולך לעמוד בתנאי הפריסה - הוא פירק את הרשת שלו. כלומר היום הוא מפעיל וירטואלי שמתארח על סלקום. את חובת הפריסה, המדינה המירה באיחוד רשתות באופן שווה עם מפעיל קיים, ובמקרה של גולן עם סלקום. אלא שהוא סגר הסכם לדור שלישי בלבד ולא סגר הסכם לרשת דור רביעי. מה זה אומר מבחינתו? פחות השקעות ברשת, מתורגם למחיר יותר נמוך, שזה מוביל להמשך הסבת נזק לחברות הוותיקות, ושזה בתורו ממשיך את החלשתם עד כדי הבאתם לקריסה.

לאשר לו הסכם לאיחוד רשתות "לייט"?

פרטנר והוט מובייל חתמו כבר על הסכם איחוד רשתות שקיבל אישור. זה אומר ששתיהן עומדות בדרישות של המשרד להשקעות ובעלות על הרשת. אם גולן יקבל הקלות, זה אומר שפרטנר והוט יפנו למחרת לבג"ץ. משרד התקשורת יודע את זה ולכן אין לו מרחב תמרון והוא גם לא רוצה מרחב תמרון. הוא פשוט רוצה שגולן יעמוד בנייר המדיניות שנקבע ושבו עומדים השחקנים האחרים. להפלות אותו לטובה הפעם יהיה קשה מאוד.

כמה שחקנים צריך בשוק הסלולר?

ברור לכולם שהשוק הסלולרי חייב לעבור התכנסות מבחינת מספר השחקנים. לאורך זמן הרעיון של השארת חמישה מפעילים בשוק הוא לא ריאלי. משרד התקשורת הגה רעיון שלפיו רשתות מאוחדות יאפשרו להמשיך ולהחזיק את כמות השחקנים הזו. במציאות זה לא עובד, ולמפעילים יש עוד אלמנטים חוץ מאשר רשת. אנחנו צריכים להכיר במגבלות שלנו למרות שבמשרד התקשורת חושבים שהם מרכז היקום. אין באף מדינה 5-6 מפעילים סלולריים בפריסה מלאה ולכן כדאי להסתגל לרעיון שגם לנו יש מה ללמוד מהגויים.

כולם פוחדים מפני האפשרות שהשוק הסלולרי יחזור לשלושה שחקנים. זו טראומה שהציבור לא ישכח אותה. שיווי משקל בין שלושת המפעילים הוותיקים יצר כאן את אחד הטריאופולים המפחידים ביותר שהיו בישראל, שגרפו כל שנה למעלה ממיליארד שקל לכיסי בעלי המניות. אם חמישה מפעילים זה יותר מדי, זה גוזר את מספר הקסם - 4. ארבעה מפעילים אמורים לייצר שיווי משקל בשוק, שמבטיח מצד אחד המשך השקעות ופיתוח של התעשייה ומצד שני המשך התחרות ושמירה על מחירים נמוכים. יש לא מעט מומחים שיטענו שארבעה מפעילים זה בגדר חלום רטוב.

המירוץ להתמזג

גולן רואה שעומד להיכנס ממונה חדש לרשות ההגבלים. בנוסף, הוא רואה את השינויים שעומדים להתחולל בענף הסלולר, כאשר מצד אחד עשויות החברות הוותיקות לעבור בפעם הראשונה להפסד ומצד שני התוכניות של איש העסקים חזי בצלאל להיכנס לשוק הסלולרי כמפעיל שישי. כל אלה קריטיים לשאלה מי יתמזג ראשון. כלומר אם יהיה מיזוג והשוק יירד לארבעה מפעילים (או חמישה אם בצלאל ייכנס) בעקבות מיזוג בין סלקום לגולן, הרי שמיזוג נוסף בשוק לא יקרה בזמן הקרוב.

בשורה התחתונה, המדינה תעשה כל מה שביכולתה כדי למנוע מיזוג חזרה לשלושה שחקנים ולכן מי שיהיה ראשון לסגור עסקה, בין אם מדובר בגולן-סלקום או בפרטנר-הוט מובייל, מגדיל את סיכוייו למיזוג אצל הרשות ההגבלים ומקטין את הסיכוי שהמתחרים שלו יגיעו למיזוג אחריו.

כישלון אסטרטגיית הפירמה הכושלת

יש לא מעט פרשנים לענייני דיויד גילה, הממונה על ההגבלים שפרש, שסבורים שאם הוא היה ממשיך בתפקידו אין סיכוי שהיה מתרחש מיזוג בשוק הסלולר. מדיניות הפירמה הכושלת אומרת שעד שאחד השחקנים לא פושט את הרגל, לרשות אסור להתערב ולאפשר מיזוג שלו. האסטרטגיה הזו אומרת שהתחרות היא חזות הכל, נקודה.

אבל מערך הגבלים חכם צריך לחשוב קצת מעבר לזה. אין שום טעם להוביל לכך שאחד השחקנים יפשוט רגל. אם רואים שזה הולך לקרות מדוע לא לעצור קודם. צריך לחשוה על ספקים, לחשוב על החובות, על העובדים וכו'. קריסת חברה יכולה להיות מאוד מסוכנת. חוץ מזה, תמיד צריך לזכור שחברת שירותים שפושטת רגל לא שווה הרבה כסף. היא מאבדת אלפי לקוחות והיא חדלה לתפקד. זה לא טריוויאלי.

אחרי שסוגרים את הלסתות שנשמטו בגלל הדרמה שמחולל כאן גולן, מתבהרת התמונה. ראשית, אין כאן אף חברה שהולכת ליפול בזמן הקרוב. הוותיקות אולי יפסידו, אבל זו לא דרמה גדולה מבחינת רשות ההגבלים, שהתרגלה לכך שכל מועמדת למיזוגים טוענת שאם לא יתנו לה להתמזג היא תקרוס ושאם רק יתנו לה להתמזג היא תחולל כאן תחרות דרמתית. הרשות רגילה לתרחישי הקיצון ולכן לא תתרגש מהם. בזמן הקרוב אף שחקן לא עומד ליפול ולכן אם התחרות רק מיטיבה עם הצרכנים - למה לקלקל? הרי ברור שכל מיזוג יוביל אחריו לעליית מחירים מסוימת ולתיקון.

בסוף נחזור לנתניהו

אם צריך להמר מי תהיה החברה שתרכוש את גולן, הרי שאין אף אחת שהיא פייבוריטית. לכאורה כל ההימורים הם על סלקום, אך כלל לא בטוח שגולן לא יתהפך ויחליט שהוא רוצה בעצמו לקנות את סלקום. אגב, זה מה שהוא אומר. לא מן הנמנע גם שכל העסק יידחה לשנה הבאה, וגולן יקבל את ההקלות שלו מהמשרד. זה נראה לא סביר אבל אצל נתניהו אי אפשר לדעת מה האינטרסים.

מספר המנויים בסלולר
 מספר המנויים בסלולר
בעלי מניות גולן טלקום
 בעלי מניות גולן טלקום