מנכ"ל פרוטרום: "עוד לא סיימנו את מכסת הרכישות שלנו השנה"

יצרנית התמציות והטעמים נפגעה מהתחזקות הדולר והציגה צמיחה מתונה בלבד בהכנסות וברווח ■ אורי יהודאי: "השוק העולמי שלנו חם מאי פעם"

אורי יהודאי / צילום: איל יצהר
אורי יהודאי / צילום: איל יצהר

יצרנית התמציות והטעמים פרוטרום  רשמה ברבעון השני של 2015 הכנסות של 218.5 מיליון דולר, המשקפות עלייה קלה של 0.2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. גם בשורת הרווח הנקי הציגה פרוטרום צמיחה מתונה של 2.9% בלבד ברבעון השני ל-25.8 מיליון דולר. לשם השוואה, ב-2014 כולה הציגה פרוטרום שיעורי צמיחה של 21.6% ו-37.3% בהכנסות וברווח הנקי, בהתאמה.

פרוטרום, שמייצרת חומרי טעם וריח לתעשיות המזון והמשקאות ברחבי העולם, מבססת את אסטרטגיית הצמיחה שלה על רכישה עקבית של חברות קטנות בכל רחבי העולם. בחודשים האחרונים סובלת החברה מהתחזקות הדולר מול מרבית המטבעות האחרים בעולם, שפוגעת בתוצאותיה הכספיות, הן במונחי ההכנסות והן ברווח הנקי.

"המגמות העסקיות אצלנו חיוביות ואנחנו רואים צמיחה יפה בפעילות הטעמים שלנו", אומר אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום. "ישנה השפעה מהותית של המטבעות, אבל לקראת השנה הבאה ההשפעה הזאת לא תהיה קיימת, אם שערי החליפין יישארו כמו שהם היום".

בדוחות הרבעון השני, מסבירה החברה כי מכיוון שכ-70% ממכירותיה מתבצעות במטבעות שאינם דולריים (בעיקר באירו, ליש"ט, פרנק שוויצרי, רובל רוסי ועוד), הרי ששינויים בשערי החליפין משפיעים על תוצאותיה במונחים דולריים, הן על ההכנסות והן על עלויות התפעול ורכישת חומרי הגלם.

רוכשת אקטיבית

בפרוטרום מציינים כי ברבעון השני קיזזה התחזקות הדולר בעולם 14.4% מהכנסותיה במונחי מטבע מקומיים, ואילו במחצית הראשונה של 2015 הסתכמה ההשפעה בירידה של 14% בהכנסות. לדברי החברה, אם שערי החליפין יישארו ברמת הנוכחית, הרי שברבעון הרביעי של השנה תקטן ההשפעה השלילית של התחזקות הדולר על תוצאותיה הכספיות.

במהלך הרבעון השני ייצרה פרוטרום 17.4 מיליון דולר מפעילותה השוטפת (ירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל), ובמקביל השקיעה 101.7 מיליון דולר - בפעילות ענפה של רכישת חברות באסיה, אירופה ואמריקה. את הרכישות הללו מימנה החברה באמצעות הלוואות (נטו) בהיקף של 97.2 מיליון דולר שנטלה מהבנקים לשם כך.

לדברי יהודאי, ברבעון השלישי של השנה תתחיל החברה להראות את ההשפעות החיוביות של הרכישות שביצעה. "השוק העולמי שלנו הוא יותר חם כיום מכל השנים שאני מכיר אותו", אומר יהודאי בהתייחסו לפעילות המיזוגים והרכישות בענף התמציות והטעמים. "פרוטרום, כרוכשת אקטיבית בשוק, לא סיימה את המכסה השנתית שלה ויש סיכוי סביר שנוכל להמשיך ולעשות עוד רכישות השנה".

בנוגע לטלטלה האחרונה בשוקי המניות בעולם, ציין יהודאי כי בענף מרגישים קצת יותר חוסר ודאות, אבל עדיין לא קרה משהו שיש לו משמעות כלכלית מהותית. לדבריו, מצב זה יכול להשתנות אם מדינות שמובילות את הצמיחה בעולם, יחוו האטה כלכלית, אולם בינתיים זה עוד לא קרה. "בסך הכל העולם במצב סביר, הכלכלה בארה"ב סבירה ובאירופה המצב יציב פלוס".

נכון לסוף יוני מציגה החברה הון עצמי של 529.3 מיליון דולר (45.7% מסך המאזן) וחוב פיננסי נטו של 301.3 מיליון דולר. מחיר מניית פרוטרום שיקף היום לחברה שווי של כ-9.1 מיליארד שקל, לאחר עליות של 29% מתחילת 2015 ושל 342% בשלוש השנים האחרונות.

תוצאות פרוטרום 8-15
 תוצאות פרוטרום 8-15