הטיעון החדש של אובמה: רוצים להפציץ את איראן? אשרו ההסכם

בשיחות פרטיות עם מחוקקים ואנליסטים אומרים גורמי ממשל: המידע שיקבצו פקחי האו"ם בביקורים באתרים גרעיניים יסייע לארה"ב להשמידם בפגיעות מדויקות אם איראן תזנח את ההסכם ■ מחוקק יהודי: "מוטב שיהיה לנו הסכם ביד אם נחליט בעתיד להשתמש בכוח נגד איראן" ■ שגרירת ארה"ב באו"ם: דחיית ההסכם תביא לבידוד בינלאומי של ארה"ב

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ממשל אובמה מציג למחוקקים בקונגרס טיעון חדש בעד ההסכם המוצע עם איראן: רוצים להפציץ את מתקני הגרעין האיראניים? - אשרו את ההסכם. עם המסמך הזה ביד, תוכל ארה"ב להשמיד מתקנים גרעיניים באיראן ביעילות רבה יותר במקרה שטהראן תחליט לזנוח את ההסכם ו"לפרוץ" לייצור מהיר של פצצה גרעינית.

את הטיעון הפרובוקטיבי הזה משמיעים פקידי ממשל בתדרוכים סגורים בקונגרס במאמץ להניע סנטורים וצירים להצטרף למחנה הגדל והולך של מחוקקים שהודיעו על תמיכתם בהסכם. דיווח על כך מתפרסם באתר של "פוליטיקו". לב הטיעון הוא, שביקורים של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) במתקנים הגרעיניים של איראן, כמתחייב מההסכם, יניבו מידע חשוב שיהיה אפשר להשתמש בו לטיווח מדויק יותר של המתקנים בהפצצות ממטוסים או בהתקפות טילים, אם אכן תחליט וושינגטון שיש סיבה לתקוף את איראן.

הממשל נמנע, כצפוי, מהעלאת הנימוק הזה בדיונים ציבוריים כדי לא להרגיז את האיראנים ולתת נשק לחוגים באיראן שמתנגדים להסכם, ובעיקר כדי לא לתקוע טריז בין משטר האייתאללות לבין סבא"א. פקידים איראניים מאשימים זה מכבר את הסוכנות הזו בריגול למען ארה"ב. על פי דיווח של סוכנות AP בשבוע שעבר, הסכימה סבא"א, שצוותים איראניים ילקטו דגימות קרקע מהמתקן הגרעיני הצבאי בפרצ'ין תחת פיקוח של סבא"א. פרטי ההסדר אינם ידועים, אך התעקשות איראן למנוע כניסת פקחי הסוכנות לבסיס משקפת את חשדותיה שהסוכנות הגרעינית חולקת מידע מודיעיני ואחר עם האמריקאים.

אך, כאמור, הטיעון על תועלות מודיעיניות שיפיק ההסכם מועלה בשבועות האחרונים מאחורי הקלעים בוושינגטון, בעיקר באזני מחוקקים דמוקרטים מהזרם המרכזי, שחלקם מחזיקים בהשקפות ניציות בנושאי חוץ.

"זה בהחלט טיעון ששמעתי אותו", אמר ל"פוליטיקו" ציר בית-הנבחרים הדמוקרטי אדם שיף, שהודיע שיתמוך בהסכם. "מוטב שיהיה לנו הסכם ביד אם נחליט להשתמש בכוח נגד איראן".

פקידי רשות אמריקאים אינם מרבים לדבר על "האופציה הצבאית" שהדרג הנבחר, מהנשיא ומטה, מזכיר מדי פעם במאמץ לשכך חששות של מתנגדי ההסכם, אך האופציה הזו מעסיקה את וושינגטון הרשמית מזה זמן, אמר ל"פוליטיקו" אדם שמרבה לדבר עם מעצבי המדיניות כלפי איראן בממשל.
אנליסטים ציינו, כי התועלת הצבאית שגלומה בהסכם - פתיחת צוהר לתכנית הגרעינית האיראנית - היא רכיב שאי אפשר להכחישו.

"אם אתה רוצה להפציץ את התכנית הגרעינית האיראנית, אתה צריך לחשוק בהסכם הזה", אמר לאתר אוסטין לונג, פרופסור בביה"ס לעניינים בינלאומיים באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק, שמתמחה באופציות הצבאיות שפתוחות לארה"ב במקרה של מלחמה עם איראן. "ככל שאתה יודע יותר על התכנית הגרעינית של איראן ועל תשתיתה התעשייתית, יש בידך כלים טובים יותר לטווח אותה כמטרה צבאית".

ארה"ב מודעת היטב לאתרים הגרעיניים המרכזיים באיראן, כגון מתקני העשרת האוראניום בפורדו ובנאטאנז, אך למתכננים הצבאיים בפנטגון אין מידע מפורט מספיק על "שרשרת האספקה" הגרעינית של המדינה - מפעלים שמייצרים רכיבים קריטיים, כגון צנטריפוגות, וכן מכרות אוראניום ומתקנים לעיבודו הראשוני. "אלה בדיוק המתקנים שאתה רוצה להשמיד, לא רק כדי לשתק את יכולתם לייצר אוראניום אלא גם כדי להשמיד את יכולתה של איראן לשקם את תכנית ההעשרה שלה".

שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנתה פאואר, כתבה אתמול, במאמר דעה ב"פוליטיקו", כי אם הקונגרס ידחה את ההסכם עם איראן, תמצא ארה"ב את עצמה מבודדת בזירה הבינלאומית. "באופן מיידי נבודד את עצמנו ממדינות שעבדו איתנו כמעט שנתיים כדי לגבש את הסעיפים המחמירים ביותר בהסכם", היא כותבת. "המדינות האלה מאמינות שמדובר בעסקה טובה... הן הבהירו היטב, שהן אינן מוכנות לנטוש את העסקה הזו במאמץ לגבש תנאים חדשים...".

יתר על כן, הסתלקות מההסכם תפגע ביכולתה של ארה"ב לאכוף בעתיד סנקציות על מדינות סוררות, טוענת פאואר.