הדולר והאירו היציגים נחלשו מול השקל; זינקו עד 1.7% השבוע

הדולר היציג נחלש כ-0.15% ל-3.922 שקלים והאירו היציג נחלש כ-0.1% ל-4.4284 שקלים

דולר - יורו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דולר - יורו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ביומו האחרון של שבוע סוער בשוק המט"ח המקומי, שבו הדולר והאירו זינקו בחדות מול השקל, היום (ו') המטבע המקומי דווקא התחזק מול שני המטבעות הזרים המובילים. הדולר היציג נחלש כ-0.15% ל-3.922 שקלים והאירו היציג נחלש כ-0.1% ל-4.4284 שקלים. בעולם הדולר נחלש מול האירו בכ-0.4% ל-1.1287 דולר.

בסיכום שבועי הדולר השלים זינוק של 1.2% מול השקל והאירו השלים זינוק של כ-1.7% מול המטבע המקומי.

בבנק אגוד מציינים בסקירת סוף השבוע שלהם, כי הטלטלה בסין שזלגה גם לשאר שוקי העולם השפיעה השבוע גם על שוק המט"ח, עקב החששות מפני האטה רצינית בצמיחה במשק זה. בשוק המט"ח העולמי המשיך הדולר להתחזק מול מטבעות השווקים המתפתחים כאשר בחלק מהם נרשם שיא כל הזמנים, ואילו במסחר מול מטבעות של מדינות השווקים המפותחים נרשמה מגמה מעורבת. מול האירו נחלש הדולר בצורה חדה (אם כי מגמה זו התמתנה ככל שהעמיק השבוע) וגם מול הין היפני נחלש הדולר.

היום העיניים של המשקיעים ברחבי העולם נשואות היום לארה"ב, שם צפוי להיפתח היום כנס הבנקאים המרכזיים בג'קסון הול. הסוחרים יחפשו בנאומו של סטנלי פישר, סגן יו"ר הפדרל ריזרב, רמזים באשר לכוונת ארה"ב במדיניות המוניטרית. פישר עשוי להתייחס לטלטלה העולמית בשווקים ואיך זה צפוי להשפיע על הנכונות של הבנק המרכזי להעלות ריבית כבר בהחלטה הקרובה ב-17 בספטמבר. 

באגוד מציינים, כי גם ההערכות על מועד העלאת הריבית בארה"ב השפיעו על המסחר בשוק המט"ח, כאשר אם בשבוע שעבר דובר על העלאת ריבית כבר בספטמבר הקרוב, לאחר אירועי השבוע האחרון, יש מי שמעריך שהמועד יידחה.

השבוע בנק ישראל גם הותיר את הריבית במשק ללא שינוי על 0.1% והעדיף לחכות ולראות מה יהיו ההתפתחויות בעולם. לאחר ההודעה הדולר אמנם נחלש מול השקל, אך תוך 24 שעות חזרה מגמת התחזקות הדולר ובסיכומו של שבוע כאמור התחזק הדולר מול השקל.

באגוד מזכירים, כי בסיבות להותרת הריבית ללא שינוי ציין בנק ישראל כי מהדיון המוניטארי בסוף יולי ועד סוף השבוע שעבר, נחלש השקל מול שער החליפין הנומינלי האפקטיבי בכ-1.3%, אולם למרות פיחות זה, מתחילת השנה נרשם ייסוף אפקטיבי של 5.8. "התפתחות שער החליפין מתחילת השנה מקשה על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר, ומעכבת את חזרת האינפלציה אל תוך היעד", נכתב.