אובמה: היחסים עם ישראל ישתפרו אחרי ההצבעה בקונגרס

בשיח מקוון עם פעילים יהודיים אומר נשיא ארה"ב: "ההסכם אינו נירמול היחסים עם איראן" ■ "כולנו פרו-ישראליים, כולנו משפחה אחת" ■ "לא הייתי יושב כאן בלעדי הידידות והסיוע של תומכים יהודיים"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, עשה אמש (ליל שבת) מאמץ נוסף לחזק את תמיכת יהודי ארה"ב בהסכם המוצע עם איראן. בשיח מקוון מהבית הלבן עם פעילים יהודיים מחוף אל חוף הדגיש אובמה את עומק היחסים בין וושינגטון לירושלים וניבא, כי היחסים בין שתי הבירות יישתפרו "במהרה" אחרי הדיון וההצבעה בקונגרס על ההסכם עם איראן.

האוירה הרעילה שאופפת עתה את השיח הציבורי על ההסכם עם איראן תתפוגג כאשר ארה"ב, ישראל ובעלות ברית במזה"ת יתגייסו למאבק בתוקפנות האיראנית שחורג מעבר לשאיפות הגרעיניות של טהראן, אמר אובמה. שיתוף הפעולה בין ישראל לארה"ב הכרחי נוכח המציאות בשטח, לרבות הכורח למנוע העברת טילים מאיראן לחיזבאללה, ולפיכך ישראל תצטרף למאבק נגד איראן אחרי שיישקע האבק של ההתנצחות המרה על ההסכם.

לדברי אובמה, נשיא ארה"ב בעוד 15 שנה לא ימצא עצמו בעמדה הגרועה ביותר כאשר יידרש להגיב על מאמץ איראני פוטנציאלי לפתח נשק גרעיני. להיפך, "הוא, או היא, ימצא עצמו בעמדה טובה יותר לנקיטת פעולה כלשהי".

בהתייחסו לקובלנות של מתנגדי ההסכם שארה"ב התעלמה מתמיכת איראן בארגוני טרור הוא אמר: "שום דבר בהסכם אינו מונע מאיתנו להדוף בעוצמה כל פעילות טרוריסטית (של איראן)... ההסכם אינו מהווה נירמול של היחסים עם איראן". הוא חזר על הצהרות שממשלו השמיע בעבר: ארה"ב אינה נותנת אמון באיראן ואינה בוטחת בה. ההסכם מבוסס על אימות. איראן מוסיפה להיות מדינה אנטישמית ותומכת בטרור. ההסכם יאפשר לארה"ב לחשוף ניסיונות הונאה של טהראן ולנקוט נגדה צעדים מתאימים.

אובמה קבל על חילופי האשמות הארסיות בין תומכי ההסכם ומתנגדיו בארה"ב ואמר: "אנו כולנו פרו-ישראלים; אנו כולנו משפחה אחת... אני לא צריך לתת לכם את הביוגרפיות של המחוקקים היהודיים בקונגרס שתומכים בהסכם". בכך רמז אובמה להאשמות של מתנגדי ההסכם, שמחוקקים יהודיים שתומכים בו הם "בוגדים". אחת מהמטרות לנאצות האלה הוא ציר בית-הנבחרים היהודים ג'רולד נאדלר, שהודיע על תמיכתו בהסכם. המתנגדים כינו אותו "קאפו".

"הקשר בין ארה"ב לישראל אינו פוליטי אלא בעל אופי משפחתי, קשר רב שנים שמושתת על ערכים משותפים", אמר אובמה. "אנשים בעלי רצון טוב יכולים להיות חלוקים בדעותיהם על נושאים מסוימים. כמו בכל משפחה, יש חילוקי דעות, אך הם אינם משפיעים על התחייבויות הליבה ההדדיות בין שני הצדדים". הוא הדגיש, כפי שעשה פעמים רבות עבר, כי "המחויבות שלנו לישראל קדושה ואינה נשענת על מפלגה זו או אחרת. כך היה תמיד וכך יהיה".

נשיא ארה"ב ציין שעוד במסע הבחירות הראשון שלו לנשיאות הוא התחייב שאיראן לעולם לא תניח ידה על נשק גרעיני, שארה"ב תעשה כל מה שביכולתה כדי לשמור על ביטחון ישראל ושממשלו לא יהסס לנקוט פעולה צבאית כדי להגן על ארה"ב ובעלות בריתה. לדבריו, הוא מקיים את ההתחייבויות האלה. לשיתוף הפעולה הצבאי בין ישראל לארה"ב בתקופת ממשלו אין תקדים, לרבות שת"פ מודיעיני ומאמץ משותף לפיתוח מערכות הגנה מפני טילים. הוא ציין שיש מגעים מתמשכים בין שתי המדינות להעמקת שיתוף הפעולה הזה ושההתנצחויות המרות עם ממשלת נתניהו לא יפגעו במאמצים המשותפים של וושינגטון וירושלים לסכל את תמיכת איראן בטרור. לגבי ההתחייבות השלישית - לפני נקיטת פעולה צבאית, הוא מעדיף לתת סיכוי לאופציה הדיפלומטית, שעשויה להיות יעילה יותר.

אובמה אמר, שהוא מבין היטב את מצוקתם של הישראלים ושל היהודים האמריקאים המודאגים מההצהרות האנטי-ישראליות של מנהיגי איראן, מהנוהג שלהם להכחיש את השואה ומקריאותיהם להשמיד את ישראל. "ביקרתי בישראל. הייתי עד למה שקורה בשדרות. אם קרוביי היו נספים בשואה, גם אני הייתי תמה איך אפשר לשאת ולתת עם מדינה כאיראן. כשחור, אני מודע לגילויי האכזריות האנושית כלפי בני אנוש אחרים. אבל הניסיון מלמד, שלפעמים הידברות עם האויב עשויה להיות הדרך היעילה ביותר להשגת ביטחון".

אובמה ציין את תמיכת יהודי ארה"ב בממשלו: "לא הייתי יושב פה בלעדי הידידות והסיוע של ידידיי ותומכיי בקהילה היהודית".