מסר תקיף מאיראן: "לעולם לא נכיר בישראל"

בכירים בטהרן דחו את הדיווחים במערב על התמתנות כלפי ישראל והבהירו כי איראן לא שינתה את עמדתה כלפי "המשטר הציוני הכובש" ■ נתניהו המשיך במערכה המדינית נגד ההסכם, אך הבהיר: לא מתנגד לתכנית גרעין אזרחית

עלי חמינאי / צילום: רויטרס
עלי חמינאי / צילום: רויטרס

שינוי עמדות באיראן? לא כלפי ישראל: בכיר איראני דחה את הטענות של גורמים במערב לפיהן המשטר בטהרן "שינה כיוון ביחס לישראל", והצהיר כי איראן לא תשלים עם "הכיבוש והנישול של המשטר הציוני". במקביל, בנימין נתניהו המשיך בפעילות הדיפלומטית לסיכול ההסכם אך הצהיר כי ישראל אינה מתנגדת לכל תכנית גרעין איראנית - בתנאי שהיא למטרות אזרחיות בלבד.

שר החוץ הבריטי פיליפ האמונד אמר בשבוע שעבר כי איראן הציגה "עמדה גמישה יותר" בכל הקשור לעימות עם ישראל. עלי עכבר ולייטי, יועצו הבכיר של המנהיג האיראני העליון חמינאי לנושאים בינלאומיים, נשמע תקיף בפגישתו אתמול עם מנהיגים דתיים מפקיסטן וסתר את דברי האמונד: "אנחנו לא נכיר בישראל, לעולם לא".


"הם כובשים ומנשלים, ואנחנו לא נשלים עם המצב הזה - בניגוד למה שאומרים", הדגיש הבכיר. לדברי ולייטי, הניסיונות המערביים לגרום למדינות המוסלמיות להכיר בישראל נכשלו: "טוב שכך, מכיוון שהעם הפלסטיני צריך להמשיך להילחם עד שהשטחים ייכבשו מחדש".

בשבוע שעבר, לאחר ביקורו של האמונד, הצהיר משרד החוץ האיראני כי לישראל "אין שום מקום בשיחות המדיניות עם בריטניה. אין שום שיחות עם המשטר הציוני". בכיר נוסף בפרלמנט האיראני אמר כי ישראל "צריכה להיות מושמדת - זו הסיסמה הקבועה שלנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו המבקר באיטליה התייחס לעמדת ישראל כלפי איראן בפתח פגישתו עם ראש ממשלת איטליה מתיאו רנצי. "הברבריות של ארגון המדינה האסלאמית דאע"ש היא שלוכדת את תשומת הלב של העולם, ובצדק. אולם אני מאמין שאיום חמור פי כמה הוא האיום הנשקף מצדה של מדינה אסלאמית אחרת - המדינה האסלאמית של איראן - ובייחוד חתירתה אחר נשק גרעיני".

נתניהו הדגיש כי ישראל "אינה מתנגדת לתכנית גרעינית אזרחית באיראן. אנו מתנגדים לתכנית גרעינית צבאית באיראן. למרבה הצער, העסקה עם איראן מאפשרת לה לשמור ואף להרחיב תשתית גרעינית עצומה שהיא לחלוטין אינה הכרחית למטרות גרעין אזרחי, אולם היא חיונית לגמרי לייצור נשק גרעיני".

ראש הממשלה אף הזהיר כי "העסקה תאפשר לאיראנים בתוך 13 שנה להחזיק בכמה צנטריפוגות שהם ירצו ולהעשיר כמה אורניום שהם ירצו לכל רמה שהם ירצו. הדבר יביא את המדינה האסלאמית של איראן העוסקת בטרור חובק עולם לסף ארסנל גרעיני שלם".