איך מתמודדות העיריות עם מצוקת השטח לגני ילדים?

כך מתמודד ראש עיריית מודיעין עילית עם הגידול העצום באוכלוסייה ועם הצורך במציאת פתרונות לקראת שנת הלימודים

הרב יעקב גוטרמן / צילום: איל יצהר
הרב יעקב גוטרמן / צילום: איל יצהר

שנת הלימודים תיפתח השבוע ברוב חלקי הארץ, והילדים וההורים כבר מתמרקים. ככל שהאוכלוסייה גדלה, וביתר שאת מאז חוק טרכטנברג שחייב רשויות המקומיות לפתוח גנים מגיל 3 ומעלה - נתקלות העיריות במצוקה קשה של שטחים "חומים" (שטחי ציבור) ועלויות בנייה של מוסדות החינוך.

המצוקה הזו מולידה שורה ארוכה של פתרונות יצירתיים. כך, בתל אביב הופקדה להתנגדויות תוכנית שמכניסה לתב"ע את הגנים הפרטיים - כך שלא יצטרכו לבקש היתר לשימוש חורג. התוכנית חלה על כל תחומי העיר תל אביב מלבד תחום חוף הים, ומאפשרת הפעלה של מסגרות חינוכיות לגיל הרך כגון גני ילדים פרטיים, משפחתונים או מעונות בייעודי קרקע שונים. התוכנית גם מאפשרת זכויות בנייה עבור מצללות בשטח החצר האחורית או הצדדית.

בגבעתיים, הסובלת ממצוקת שטחים חריפה, החלו לתכנן מבני ציבור בקומות. למשל, גן ילדים שמעליו משרדים של השירות הפסיכולוגי. השבוע ייפתח ברחוב גונן בעיר גן דו-קומתי שבו שלוש כיתות גן למטה ואחת למעלה, שתכנן האדריכל ערן זילברמן. הגג של הנמוכות משמש לחצר של הגבוהה - מה שמבטיח חצר גדולה עוד יותר ממה שנדרש בתקן. במבנה גם נעשתה הכנה למעלית למקרה שיהיה בגן ילד נכה. גם בחולון נבנה גן דומה, שבו החצר היא גג של מבנה אחר.

בעיר החרדית מודיעין עילית, שם כבר החלה שנת הלימודים, מתמודדים בכל שנה עם גידול עצום באוכלוסייה. "לפי נתוני משרד הפנים, גילאי חינוך, בני 0-18, מהווים 65% מהאוכלוסייה אצלנו. 3,000 ילדים חדשים נכנסים השנה למערכת החינוך, כלומר בסביבות 100 כיתות חדשות. למעשה, אצלנו בכל בניין של 30 דירות יש שתי כיתות של ילדים, ותוכנית העבודה שלי היא 7.8 נפשות למשפחה. את קולטת את זה?", אומר ראש העירייה, הרב יעקב גוטרמן.

"בניגוד למודיעין, ספינת הדגל התכנונית של ישראל שבה דאגו לרכבת ולמים ולאזורי תעסוקה, במודיעין עילית עבדו בשיטת חומה ומגדל - לא היו תוכניות מתאר לעיר, לא אזורי תעסוקה - כלום".

- איך בכל זאת פתרת את בעיית השטחים?

"בתב"עות שלנו נתנו הרבה זכויות בנייה, וזה אחד הפתרונות לבעיה של השטחים החומים. בזמנו עשיתי תב"ע שבה כל הקומות הראשונות יכולות לשמש מעונות יום, צהרונים וגנים. כשבאו התושבים והתרעמו, אמרתי להם שאם יקנו באקירוב יקבלו למטה בריכה וחדר כושר בחינם, ואצלנו מקבלים גן למטה ויכולים להשתמש בו גם אחר הצהריים. יותר זול למשרד החינוך (במודיעין עילית כל הגנים הם של משרד החינוך, בגלל האשכול הסוציו-אקונומי הנמוך - ה.י.ל) לקנות דירה כזו מאשר לבנות גן משלהם".

- השכנים לא התנגדו?

"בהחלט, חששו מרעש ומלכלוך, אבל אנשים הבינו שזה לטובתם. אצלנו דווקא מחפשים קרוב לבית כי אנחנו הכי נמוכים בארץ במספר המכוניות לנפש, ואמנם יש תחבורה ציבורית, אבל מתחת לבית זה הכי נוח. בסופו של דבר אנשים נהנים מזה מאוד. כיום דירת 3 חדרים במודיעין עילית כבר עולה 1.2 מיליון שקל אז זה לא משתלם למשרד החינוך, ובכמה מקומות אני מתנה את זכויות הבנייה לקבלנים בכך שיתנו לי את דירת הגן".

- וזה מספיק?

"אני מנצל כל מה שאפשר. הכול אני עושה - חוץ משכירות. אני מביא קרוואנים ומשתמש בכל חלל בבית ספר. יש בתי ספר שבהם אני בונה 24 כיתות ומכניס תלמידים בכל החללים - כולל ממ"דים וחדרים שמיועדים לעבודה עצמית. אצלי שני מוסדות יכולים להיכנס בבניין אחד".