הושלמה הרחבת פאנל מדידת הרייטינג ל-700 משקי בית

זאת, לעומת 580 משקי בית, כפי שהיה עד כה ■ כעת מונה הפאנל 2,100 אזרחים מכל מגזרי האוכלוסייה

הושלם הליך הרחבת פאנל מדידת הרייטינג בישראל. ל"גלובס" נודע, כי בראשית החודש השלימו ועדת המדרוג, שבראשותו של שמוליק שם טוב, וחברת קנטאר מדיה, שבראשות איתן כסיף, את הגדלת הפיפל-מיטר הישראלי ל-700 משקי בית, מ-580 משקי בית, כפי שהיה עד עתה. כעת מונה הפאנל 2,100 אזרחים, המחזיקים בביתם טלוויזיה, מכל מגזרי האוכלוסייה.

ל"גלובס" נודע, כי לראשונה כולל הפאנל גם 7 משקי בית - 1% מכלל הפיפל-מיטר - אשר מחוברים למיזם הטלוויזיוני של חברת סלקום, סלקום טי.וי. כמו כן, כ-6% מהפאנל מחזיקים בביתם ממיר של עידן פלוס. יתר משקי הבית מחוברים לכבלים וללוויין, על פי חלקם היחסי באוכלוסייה.

לדברי שם טוב, לא ברור עדיין אם הגדלת הפאנל חוללה שינוי בנתוני הצפייה, אולם הוא הדגיש, כי חלה עלייה משמעותית בצפייה הדחויה. עם זאת, אין להתעלם מהעובדה, כי חודש אוגוסט סימן ירידה מסוימת בצפייה בערוצים המסחריים, כבחודשי הקיץ בדרך-כלל. את נתוני החודש לא ניתן להשוות למקבילו אשתקד, שכן אז התחולל מבצע "צוק איתן" - תקופה שאינה משקפת הרגלי צפייה רגילים.

תגובה למחאות

בראשית שנות ה-2000 החלה מדידת הרייטינג, כפי שהיא מוכרת היום, למעט שינוי טכנולוגי שאפשר מדידת צפייה בתכנים מוקלטים (צפייה דחויה). לאורך השנים היו ביקורות רבות על האופן שבו נמדדת הצפייה. שיטת הפיפל-מיטר מבוססת על כך שבביתם של חברי מדגם מייצג של משקי הבית הצופים בטלוויזיה בישראל, מותקן מכשור מדידה, המחייב את בני הבית לדווח בכל רגע נתון במה הם צופים.

בוועדה למדרוג חברים גופי השידור בישראל, אשר נמדדים על ידי הוועדה, ובהם קשת, רשת, 10, 24, 20, החינוכית, ערוץ 1 ו-9. עיקר המחאות היו מצד הגופים הזוכים לנתוני צפייה נמוכים, בטענה שפאנל המדידה קטן מדי, ולא מייצג את האוכלוסיות הקטנות יותר, כמו דוברי הרוסית, למשל.

לאור המחאות, והטענה שהפאנל אינו מייצג את נתוני הצפייה בפועל, ומשרת בעיקר את ערוץ 2 הנותן תחושה של צפייה עצומה בו, הוחלט להרחיב את הפאנל. תחילה הומלץ להרחיבו ל-800 חברים, ואף ל-1,000 חברים; אולם לאור התנגדות הגופים הדומיננטיים בוועדה, שסירבו לממן את ההרחבה, הוחלט להגדילו לפי שעה רק ל-700 חברים.

בינתיים קמו לוועדה למדרוג מתחרים במכירת הנתונים, מכיוון הטלוויזיה הרב-ערוצית. חברות הכבלים והלוויין החלו להציע נתוני המנויים שלהם למכירה במחירים זולים יותר. ברשות השידור ובערוצים 20 ו-9 כבר הביעו עניין ברכישת הנתונים מהחברות. בוועדה למדרוג אישרו את הדברים.