איך קפץ שכרו של בנו של נשיא תאגיד הבריאות בשיבא?

פרופ' מוטי שני, אחד האנשים החזקים במערכת, מקיים ישיבות עבודה עם בנו, למורת רוחה של נציבות שירות המדינה ולמרות חשיפת הקשר הבעייתי לפני שנה וחצי ■ לאחרונה זינק שכרו של הבן מ-23 ל-29 אלף שקל ברוטו בחודש ■ הרגולטורים מודים: אין לנו היום יכולת פיקוח

לפני כשנה וחצי חשף "גלובס" כי בנו של פרופ' מוטי שני, נשיא תאגיד הבריאות של בית החולים שיבא (תל השומר) ומי שנחשב עדיין לאחד האנשים החזקים במערכת, מועסק תחתיו כמנהל בכיר בתאגיד וזוכה לשכר של כ-23 אלף שקל ברוטו בחודש - זאת בצד דירה מוזלת באחד מבנייני המגורים המיועדים לאנשי צוות ביה"ח.

היום (א') אנו חושפים כי בחודשים האחרונים זכה הבן, אור, לתוספת קבועה לשכר היסוד שהקפיצה את השורה התחתונה של התלוש לכדי כ-29 אלף שקל ברוטו. במקביל, מסמכים שהגיעו לידי "גלובס" מעידים על כך שהבן והאב משתתפים יחד בישיבות עבודה שוטפות הנוגעות לתפעול בית החולים. בישיבות אלה משתתפים לא רק עובדי התאגיד אלא גם עובדי מדינה. חלק מהמסמכים מצביעים על כך שאור שני מעביר הנחיות ישירות לעובדי מדינה, ואלה מבצעים אותן.

כבר בחודש יוני האחרון פנה בעניין הממונה על מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה, יוני דוקן, אל מבקרת משרד הבריאות הממונה על מערכת הבריאות, אבל לפי שעה במשרד הבריאות לא התערבו. "חלפה יותר משנה מאז עלתה סוגיית העסקת מר אור שני בכפיפות לאביו, ומתכונת העסקה בלתי נתפסת זו, בניגוד עניינים בוטה לכאורה, עדיין נמשכת...", כתב דוקן. "כזכור, שרת הבריאות דאז יעל גרמן ביקשה את מנכ"ל המשרד פרופ' רוני גמזו לקיים בדיקה מעמיקה של העסקה זו. לא ידוע לי אם בדיקה זו התבצעה ומה תוצאותיה", הוסיף. דוקן ציין עוד כי האישור בעל פה שנתן סמנכ"ל המינהל במשרד הבריאות לעצם ההעסקה של אור שני בכפיפות לאביו אינו עולה בקנה אחד עם התקנות. "מדובר בניגוד עניינים לכאורה, אותו הדעת לא יכולה לקבל אלא אם הדבר מתקיים ברפובליקת בננות", סיכם דוקן.

איך קורה שהבן כפוף לאב באופן יומיומי ועוד מקבל תוספת שכר משמעותית שלא זוכים לה כל יום בגופים ציבוריים? בהנהלת תל השומר העדיפו שלא להגיב על הידיעה, וגם במשרדי הבריאות והאוצר לא ידעו לומר באיזה הליך אושרה התוספת ומה היו הצידוקים לצ'ופר הזה. בשני המשרדים רמזו כי הם מאוד לא אוהבים את המקרה הזה, אבל הדגישו כי במבנה הנוכחי של המערכת אין ביכולתם לפקח כנדרש על תאגידי הבריאות. התאגידים, נזכיר, הוקמו בבתי החולים הממשלתיים על מנת לתפעל את בתי החולים בשעות אחר הצהריים ובכך לקצר את התורים לניתוחים ולבדיקות. עם השנים, תאגידי הבריאות הפכו לחצר האחורית של בתי החולים, ויש מי שמגדיר אותן "חצר ביזנטית" המשמשת לעקיפת הנהלים ובין היתר להעסקת מקורבים.

"קביעת היקף ההשתכרות של העובדים בתאגיד היא באחריות הנהלת התאגיד", נמסר ממשרד הבריאות. "הנהלת המשרד וחשבות המשרד עורכים בקרות בנושא כדי לוודא עמידה בתקנות התאגידים ובכללים. ככל שחשב המשרד יימצא לנכון, הנושא ייבדק". גורמים במשרד הזכירו את הכוונה להקים חטיבה לניהול בתי החולים הממשלתיים, כאשר במסגרת התוכנית אמור להתהדק הפיקוח על תאגידי הבריאות. "אי אפשר למשול ולנהל את בתי החולים בלי שליטה הדוקה יותר על התאגידים", הודה היום גורם רשמי בכיר במערכת. "לשם כך הטיפול צריך להיות מערכתי, ולא נקודתי-אישי", הוא הוסיף.

מאחורי הקלעים

אבל לא כולם סבורים כי הרגישות הרבה שמפגינים הרגולטורים בכל הקשור לתל השומר נובעת רק ממגבלת מבנה המערכת. פרופ' שני, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומי שניהל את תל השומר ביד רמה עד שהעביר את השרביט לפרופ' זאב רוטשטיין, נחשב עדיין לאחד האנשים החזקים במערכת הבריאות. בין היתר הוא ייסד בשטח תל השומר את מכון גרטנר שמשמש את ראשי משרד הבריאות לחקר מדיניות הבריאות ולחקר אפידמיולוגיה, ומכון זה זוכה לתקציבים ממשלתיים לרבות תקני כוח אדם.

בנוסף, שני נחשב לבעל קשרים הדוקים במגזר החרדי - מה שעשוי, על פי חלק מהטענות, להקשות על הטיפול בסוגיות הקשורות אליו תחת כהונתו של יעקב ליצמן כשר הבריאות. בניגוד לאופיו המוחצן של פרופ' רוטשטיין, פרופ' שני פועל בעיקר מאחורי הקלעים ולכן מושך הרבה פחות אש. גורם בכיר במערכת טוען היום כי אילו המדינה הייתה מתנהלת על פי אמות מידה מקצועיות, הרי ששני הבן כבר מזמן לא היה מועסק בתל השומר בכפיפות לאביו - וודאי שלא זוכה לתוספת שכר.

בינתיים, אור שני, שמחזיק פורמלית בתפקיד סגן סמנכ"ל התפעול של תל השומר, ממשיך להתמודד במכרז לתפקיד מנהל המשק של בית החולים כעובד מדינה. נציבות שירות המדינה הקפיאה את המכרז מאז הפרסום ב"גלובס" אשתקד, אולם חידשה אותו לאחרונה לאחר שהוסכם כי הנציבות היא שתנהל את המכרז וכי הנהלת בית החולים וההסתדרות הכללית ימסרו לנציבות, כל גוף בנפרד, 3 שמות של מועמדים אפשריים להרכב ועדת המכרז. עם זאת, גורם במערכת טוען כי אם יתממש התרחיש לפיו ההסתדרות והנהלת בית החולים מתואמים ביניהם, הרי שאור שני יזכה בתפקיד ללא קושי. באופן תיאורטי, אם שני הבן ישמש עובד מדינה, הוא לא יהיה עוד כפוף לאביו אלא למנכ"ל בית החולים, פרופ' רוטשטיין.