מדריך: מה עושים עם הכסף בתקופה של ריביות עולות?

דבריו של סטנלי פישר, סגן יו"רית הפדרל ריזרב, העניקו חיזוק נוסף לציפיות שהריבית תעלה בארה"ב כבר באמצע ספטמבר ■ זה הזמן לבדוק מה מצבכם הפיננסי ולהיערך לקראת השינויים ■ מדריך "פייננשל טיימס" ■ מדריכים בתחום

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

זו כבר לא שאלה של אם אלא של מתי. הסתיו שבפתח יציין את תחילת הסוף של עידן הריבית הנמוכה. בקרוב, אולי אפילו בספטמבר, הפדרל ריזרב צפוי להעלות את ריבית המפתח שלו לטווח הקצר לראשונה מאז 2006.

העיתוי המדויק נתון לוויכוח אחרי הטלטלות בשווקים הסיניים בשבוע שעבר, אך המשקיעים לא צריכים לנוח על זרי הדפנה.

הבנק אוף אינגלנד היה במפתיע "יוני" בשבוע שעבר בנושא עיתוי העלאת הריבית בבריטניה - כנראה בתחילת 2016 - וגם סטנלי פישר, סגן יו"רית הפדרל ריזרב, לא פסל בסוף השבוע אפשרות שהריבית בארה"ב תעלה אפילו בספטמבר, וזו הזדמנות לבחון את תיקי ההשקעות ואת האסטרטגיה הפיננסית שלכם בציפייה לבלתי נמנע.

 

העלאת הריבית הראשונה תקבל תשומת לב אדירה, אבל המחשבה צריכה להיות מופנית דווקא לעיתוי ולממדי ההעלאות הבאות. בהמשך הדרך, שאלות גדולות יותר כוללות את אופן הקצאת הנכסים בתיק שלכם לשנים הבאות, כאשר האג"ח והניירות הדומים להן יאבדו את הזוהר שלהם ומניות של מחזוריות כלכלית יחזרו לאופנה.

אך כל זה צריך להישקל על רקע האפקט של החזרי חוב גבוהים יותר לצרכנים, ואולי גם בשוק הנדל"ן.

ברמה האישית, יכול להיות שכדאי לקבל החלטה להצמיד את המשכנתא שלכם כעת, לבחור עסקה של כרטיס אשראי בריבית אפסית או לנצל את הלוואת הרכב הזולה הנוכחית - ואפילו לחשוב על חיסכון באג"ח בריבית משתנה.

"ההעלאות צפויות להיות במנות קטנות של רבע אחוז מדי כמה חודשים", אומר אנדרו הגר מ-Moneycomms.co.uk, "אבל בין שאתם לווים או חוסכים, תהיה להן השפעה מצטברת על מצבכם הפיננסי".

הנה כמה טיפים להיערכות לקראת ההעלאה כשהיא תגיע.

מניות

למשקיעי המניות השאלה החשובה ביותר לא תהיה עיתוי ההעלאה הראשונה, אלא מה יהיה קצב ההעלאות הבאות.

בארה"ב ובבריטניה, התיאוריה היא שהריביות עולות מרמת שפל היסטורית מפני שהכלכלות הללו הן כעת במצב בריא - אבל במציאות אנשים לא קונים את הטיעון הזה.

משקיעים פרטיים רבים מחזיקים את מה שנקרא "דמויי אג"ח", אומר תומאס בקט, מנהל ההשקעות של Psigma בלונדון. מדובר על מניות בלו צ'יפ גלובליות שמשלמות דיבידנד ונחשבות מסורתית לבטוחות. יוניליבר ויצרנית המשקאות החריפים דיאג'יו הן שתי דוגמאות טובות.

"במניות, היינו אומרים שמניות המגננה דמויות האג"ח - מוצרי צריכה בסיסיים בתשואות ניתנות לחיזוי - שנהנו בחמש השנים האחרונות מהריביות הנמוכות יכולות להפוך לפגיעות כאשר הריביות יעלו ביחד עם התשואות בשוקי האג"ח", אומר בקט.

"התמחור של מניות רבות כאלה נראה לנו גבוה מאד, ופרמיית ההכנסה שלהן (תשואת הדיבידנד) יכולה להישחק במהירות, וזה יוריד את מחירי המניות בפוטנציה", הוא מוסיף.

קצב העלאות הריבית הבאות עשוי ליצור תנופה מחזורית. אם הסנטימנט ישתנה במהירות וקצב עליית הריבית יהיה מהיר מהצפוי, הסכנה היא שהמניות דמויות האג"ח יאבדו את הפופולריות שלהן לטובת המניות המחזוריות, שימריאו בעקבות העלאות הריבית.

בקט ממליץ על איזון מחדש של התיקים לתוך מגזרים שכוללים יצרני רכב, חברות תעופה, רשתות רהיטים, רשתות אופנה, מלונות ומסעדות, שייהנו מסביבה כלכלית נדיבה יותר.

הבנקים וחברות הביטוח ייהנו באופן מיידי יותר מהעלאת ריבית, מפני שהן יעלו את הריבית ללווים ולא יעלו את הריבית לחוסכים (בעלי הפיקדונות), אם כי כמה מנהלי השקעות חושבים שהתחזית הזו כבר מגולמת במחירי מניות הבנקים והביטוח.

רשתות המרכולים - שנחשבות מסורתית לסקטור מגננה - יכולות דווקא לסבול מהעלאות הריבית. קניית המזון השבועית היא הדבר הראשון שהצרכנים יפחיתו אם ההכנסה הפנויה שלהם תישחק על ידי החזרי חובות גבוהים יותר, לפי סקר של חברת בלקרוק.

אג"ח

העלאת ריבית היא בשורה רעה למחזיקי אג"ח במיוחד. בזמני מצוקה כלכלית, החוב שמנפיקים ממשלות, חברות ובנקים נקנה על ידי משקיעים הודות להכנסה הקבועה ולעובדה שאג"ח נתפסות כהשקעה בטוחה יותר מאשר מניות.

אך כאשר האופטימיות הכלכלית חוזרת והמחירים צפויים לעלות, הרעיון של תשואה קבועה הופך לפחות קורץ. אג"ח חדשות מונפקות בתשואות גבוהות יותר, ואג"ח קיימות נוטות לאבד ערך.

תשואות האג"ח - החישוב של כמה הריבית אטרקטיבית יחסית למחיר האג"ח - קרובות כעת לשפל היסטורי, וזה אומר שהשוק לא רואה באופטימיות את התחזיות הכלכליות.

אג"ח מדינה לשנתיים של ממשלת גרמניה - שנחשבות לאחת ההשקעות הבטוחות בעולם - הגיעו לאחרונה לשיא תשואה שלילי. כאשר שערי הריבית יתחילו לעלות, התשואות הללו יעלו.

אג"ח לטווח קצר נוטות להיות הרגישות ביותר לעלייה בציפיות להעלאת ריבית, ואילו אג"ח ארוכות יותר נוטות להיות חשופות לאפקט האינפלציה, ששוחקת את תשלומי הריבית שלהן. כמה רחוק וכמה מהר התשואות ינועו - זה יהיה תלוי בשאלה אם העלאות הריבית יפתיעו או לא.

פנסיות

חוסכים לפנסיה שנשענים על ההכנסה מהריבית על החסכונות להשלים את ההכנסה מהגמלאות יקדמו ללא ספק בתרועות את עליית הריבית. "עוד חדשות טובות לסקטור הזה של האוכלוסייה הן שהריביות שמצויות בשפל היסטורי ישתפרו, ואלו שמתכננים פרישה לפנסיה בקרוב יוכלו ליהנות מהכנסה גבוהה יותר", אומרת מייקה קארי, מנהלת השקעות בפידליטי וורלדווייד אינבסטמנט.

פחות חיובית היא הסכנה שהפנסיונרים יספגו ירידה בערך קרנות הפנסיה שלהם. אצל משקיעים שקרובים לגיל הפרישה, הכספים מועברים לעיתים קרובות אוטומטית משוק המניות לאג"ח כדי שלא לסכן אותם. "מחירי האג"ח נוטים לרדת כאשר הריביות עולות, כדי להגדיל את התשואות ולמשוך קונים לאג"ח", מסבירה קארי.

זהב

נכסים מוחשיים כמו זהב נוטים לעלות כאשר הריביות נמוכות והאינפלציה עולה. לרוע המזל, השקעות שמגודרות נגד אינפלציה נוטות לאבד ערך כאשר הריביות מתחילות לעלות, מפני שעליית ריבית מרסנת את האינפלציה.

מחיר הזהב ירד לשפל של חמש שנים ביולי כאשר השוק התמקד בעליית הריבית הצפויה בארה"ב. זהב לא מספק תשואה, ולכן כשהריביות גבוהות יותר, נכסים אחרים אטרקטיביים יותר.

המבחן העיקרי של הזהב יהיה קצב ההעלאה של הפדרל ריזרב - קצב מואץ מהצפוי יהיה שלילי עוד יותר לזהב. מה שלא ידוע הוא איך משקיעי תעודות הסל בגיבוי הזהב יגיבו. במחזור ההעלאה האחרון של הפד ב-2004, תעודות הסל הללו רק החלו את דרכן.

מצד שני, אם ההעלאות של הפד יובילו למימושים רחבים של נכסים פיננסיים ולכלכלה עולמית איטית יותר, זה יוכל לסייע לזהב, שנחשב מסורתית למקלט מבטחים בזמנים של ירידות דרמטיות בשווקים.

משכנתאות ונדל"ן

בעלי בתים רבים יוכו קשות מעליית הריבית, והחדשות הרעות הן שעלות המשכנתאות בכמה שווקים כבר עלתה בציפייה להעלאת הריבית. עלות ההלוואות שלוקחים הבנקים למימון המשכנתאות כבר עולה בקביעות בשבועות האחרונים בבריטניה, ומעמידה אותם בפני לחצים לייקר את עלויות המשכנתאות בריביות קבועות.

לוקחי משכנתאות בריבית משתנה צריכים לחשוב על מעבר לריבית קבועה. לפי מועצת נותני המשכנתאות הבריטית, קבוצת הלווים בריבית משתנה מהווה מעל מחצית מכלל לוקחי המשכנתאות.

הנה דוגמה: אם הריבית תעלה ב-1%, ההחזר החודשי על הלוואה טיפוסית של 250,000 ליש"ט ל-20 שנה יגדל ב-128 ליש"ט. לווה של 350,000 ליש"ט ישלם תוספת חודשית של 179 ליש"ט מתקציב המשפחה.

"בנקים וחברות משכנתאות הציעו ריביות משכנתאות ברמות נמוכות מאוד ביוני וביולי, אבל כבר ראינו כמה מוסדות שביטלו את ההצעות הטובות ביותר שלהם בציפייה להעלאת הריבית על ידי הבנק המרכזי", אמר מנכ"ל אתר השוואת תנאי משכנתאות באינטרנט.

חידה נוספת היא איזו השפעה תהיה להעלאת ריבית על שוק הנדל"ן הרחב.

הלוואות

לאלו שמעוניינים לרכוש משהו עם תג מחיר גבוה כדאי לפעול במהירות כדי לקבל את העסקאות הזולות ביותר כאשר ריביות כרטיסי האשראי וההלוואות האישיות הן בשפל שלא היה כמוהו.

אם יש לכם מאזן כרטיסי אשראי טוב, זה הזמן לעבור לעסקה בריבית אפסית לטווח ארוך.

"אנחנו צפויים לראות העלאות ריבית מיידיות על כרטיסי אשראי והלוואות אישיות אחרי העלאת הריבית המוניטרית ברבע אחוז - בייחוד על רקע מלחמת המחירים העזה הנוכחית בשוק ההלוואות האישיות - אבל ברגע שנראה שתיים או שלוש העלאות בסדר הגודל הזה, גם ריביות ההלוואות ללא ביטחונות יתחילו לעלות", אומר אנדרו הגר מ- Moneycomms.

מימון רכב

מכירות רכב חדש בבריטניה עלו ביולי זה 41 חודשים ברציפות, בעזרת עסקאות מימון חדשניות ואטרקטיביות וחוזים אישיים, אבל יש חששות לגבי ההשפעה שתהיה להעלאות ריבית על הביקוש בטווח הבינוני.

לפי Moneyfacts, הריבית הממוצעת על הלוואה טיפוסית של 5,000 ליש"ט ירדה בחודש האחרון מ-8.6% ל-8.4%, ועשויה להמשיך לרדת לפני העלאת הריבית שצפויה בשנה הבאה. מאחר שהריביות נוטות להיות קבועות לאורך תקופת ההלוואה, אם אתם להוטים להחליף רכב, זה הזמן להזמין נסיעת מבחן.

חסכונות

אחרי שנים של ריביות אפסיות, בדרך כלל מתחת לשיעור האינפלציה, החוסכים יכולים לקבל בברכה שערי ריבית גבוהים יותר של הבנקים. אבל מומחים מזהירים שהריביות על חיסכון לא צפויות לעלות כפי שהן צריכות לעלות מפני שהן כבר לא צמודות לריבית הבסיס.

למשל בבריטניה, מי שחוסך 15,000 ליש"ט, העלאת ריבית של 1% תניב לו בסך הכול עוד 120 ליש"ט בשנה (אחרי מס של 20%). אבל הבנקים ואגודות החיסכון לא יהיו נדיבים אפילו לזה. זו תהיה הפעם הראשונה זה שנים רבות שהם יוכלו להגדיל את מרווחי הריבית שלהם, ונראה שרוב העלאות הריבית לא יגולגלו גם אל החוסכים ובעלי הפיקדונות.

"הניסיון מראה שהמוסדות מעלים רק לעתים נדירות את הריבית בשיעור המלא של העלאת הריבית הבסיסית", אומרת סו הנומז, מנהלת אתר המעקב אחרי ריביות Savings Champion. לדבריה, יותר מ-3,500 ריביות על תוכניות חיסכון קיימות הופחתו בשלוש השנים האחרונות, למרות שלא היה שינוי בריבית הבסיסית של הבנק המרכזי.

לחוסכים שאינם רוצים להחליף ללא הפוגה חשבונות חיסכון במרדף אחרי הריביות הטובות ביותר, יש כמה אג"ח מעקב שמשלמות ריבית מסוימת מעל ריבית הבסיס המוניטרית.

על מה תוותרו?

אם הריבית תעלה ותצטרכו לעשות ויתורים כדי לעמוד בתשלומי המשכנתא, האשראי והחזרי ההלוואות - מה תעשו? להלן התוצאות לפי סקר של בלקרוק אינווסטור פאלאס שנערך בקרב 2,000 צרכנים בריטים:

אפחית את רכישת המזון השבועית - 35%

אקצץ בבילויים - 35%

אוציא פחות על חופשות - 31%

אחסוך פחות - 29%

אקצץ במנוי הטלוויזיה בלוויין - 25%

אקצץ בהוצאות על חימום - 22%

אמכור רכוש - 20%

אשתמש בחסכונותיי הקיימים - 20%

אפחית הוצאות תחבורה - 18%

אפסיק את המנוי לחדר הכושר - 10%