האם זכיית אושקוש במכרז מאיימת על מכירת ספקטרוניקס?

בקשה לתביעה ייצוגית: לבטל את המכירה, או לפצות את בעלי המניות בספקטרוניקס ב-50 מ' ד' בעקבות התוספת לערכה בשל אספקת מוצרים לאושקוש

חברת לייטקום, בעלת מניות מיעוט ביצרנית מערכות כיבוי האש ספטרוניקס, מבקשת להגיש תביעה ייצוגית נגד החברה וגורמים נוספים. החברה דורשת לבטל את מכירת ספקטרוניקס לאמרסון האמריקאית, או להורות על פיצוי בעלי המניות שלה ב-50 מיליון דולר. בקשת התביעה של לייטקום מגיעה בעקבות זכייתה של יצרנית הרכב האמריקאית אושקוש (OSHKOSH) במכרז של הצבא האמריקאי לאספקת אלפי רכבי שטח בשנים הבאות, אשר בהם מותקנות מערכות הכיבוי של ספקטרוניקס.

בספקטרוניקס עדכנו ביום חמישי האחרון כי "בהתאם לתוכנית ההצטיידות של הצבא האמריקאי, שכידוע כוללת עשרות אלפי כלי רכב, הנהלת החברה מעריכה כי ההכנסות הצפויות מהפרויקט יגיעו לכ-7 מיליון דולר בשנה בממוצע, למשך תקופה של למעלה מ-10 שנים".

התביעה מוגשת פחות מחודש לאחר שבעלי המניות של ספקטרוניקס, בשליטת יחיאל ספקטור, אישרו את התקשרות החברה בהסכם למכירת מלוא מניותיה לחברה מקבוצת אמרסון אלקטריק (Emerson Electric). עסקה זו מתוכננת להתבצע באמצעות מיזוג משולש הופכי, בתמורה כוללת של 99 מיליון דולר - 79 מיליון דולר במזומן, ו-20 מיליון דולר נוספים שיחולקו קודם לכן לבעלי המניות בספקטרוניקס.

כעת טוענת לייטקום, באמצעות עו"ד שחר בן מאיר, כי בקבלת הסכמת בעלי המניות לעסקת המיזוג נפלו פגמים מהותיים, ולכן היא מבקשת מביהמ"ש המחוזי בתל אביב לבטל את העסקה, או לחלופין, להורות על פיצוי בעלי המניות בסכום המוזכר (כ-50 מיליון דולר). לייטקום, המחזיקה ב-60 מניות ספקטרוניקס (בשווי של כ-2,000 שקל), טוענת כי ספקטרוניקס הטעתה את המשקיעים והסתירה מידע, וכי "המשמעות הכספית של ההודעה הנ"ל הנה דרמטית".

לפי לייטקום, בדיווח בנוגע לעסקה שמסרה ספקטרוניקס, היא מחביאה את העובדה "שמדובר בעסקת ענק שתניב לחברה רווחים עצומים, שהם כמעט בכל שווי החברה". בלייטקום מסבירים כי "מאחר שמדובר בעסקה שצפויה להימשך הרבה יותר מעשר שנים, ניתן להניח כי מדובר בשווי לחברה של הכנסות בשיעור של כ-150 מיליון דולר וברווחים של כ-50 מיליון דולר".

"בשורה התחתונה", מוסיפים שם, "הזכייה של אושקוש במכרז הצבא האמריקאי אמורה להוסיף לשווי של החברה לפחות 50% מהשווי שנקבע לה בעסקת המיזוג, דהיינו סך של 50 מיליון דולר".

ספקטרוניקס מפתחת גלאים ומערכות לגילוי אש וגז לשוק האזרחי, וכן מערכות לגילוי ושיכוך התפוצצויות לכלי רכב צבאיים.

לפי פרסומים באתרים זרים, החוזה שבו זכתה אושקוש, בבניית הרכב שיחליף את צי רכבי ההאמר של הצבא האמריקאי, יכלול יותר מ-50 אלף רכבים ועשוי להסתכם בהיקף של כ-30 מיליארד דולר. השלב הראשון במכרז צפוי לכלול כ-17 אלף רכבים, בהיקף כספי של 6.7 מיליארד דולר.החברה הישראלית העיקרית הצפויה ליהנות מהזכייה היא פלסן מקיבוץ סאסא, העוסקת בפיתוח וייצור מיגון לכלי רכב, ומשתפת פעולה עם אושקוש כבר שנים רבות.

לצדו של ספקטור, המחזיק כ-35% ממניות ספקטרוניקס, מי שעוד צפויים ליהנות ממכירת החברה הם קרן סקיי, עם כ-16% מההון, ויואל קרסו, המחזיק כ-10% מהחברה. במסגרת ההסכם עם הרוכשת נקבע כי במקרה של ביטול העסקה מכיוונה של ספקטורניקס, היא תשלם לאמרסון פיצוי של 4 מיליון דולר (כ-5% מהיקף העסקה ללא הדיבידנד).

אם העסקה תושלם כמתוכנן, תימחק מניית ספקטרוניקס מהבורסה בתל אביב אחרי יותר מ-30 שנה. בסיכום המחצית הראשונה של 2015, הכנסותיה של ספקטרוניקס שמרו על יציבות, ברמה של 20 מיליון דולר, אולם עלייה בהוצאות שחקה את הרווח התפעולי, והרווח הנקי לתקופה זו צנח ב-34% ל-1.8 מיליון דולר.