אלון רבוע כחול: ההון התכווץ ל-72 מיליון שקל עקב ההפסדים

רשמה הוצאות אחרות בסך 471 מיליון ש', בהן מחיקה של 357 מיליון ש' בנכסי מגה ■ אלון רבוע כחול העמידה למכירה את החזקותיה בדיינרס ובדור אלון

אביגדור קפלן / צלם: איל יצהר
אביגדור קפלן / צלם: איל יצהר

בהתאם לאזהרת הרווח שפרסמה לפני ימים ספורים, דיווחה בסוף השבוע חברת ההחזקות אלון רבוע כחול כי סיימה את הרבעון השני של 2015 בהפסד ענק של 538 מיליון שקל, וזאת עקב ירידה חדה בערך נכסיה שנבעה ברובה מהשפעת הקריסה והסדר הנושים בחברה הבת, רשת מגה. עקב ההפסד צנח ההון העצמי של אלון רבוע כחול ברבעון ל-72 מיליון שקל בלבד, לעומת 665 מיליון שקל בסוף 2014. לאחר פרסום התוצאות נסחרה היום מניית אלון רבוע כחול בעלייה של 8%, ושיקפה לחברה שווי של 172 מיליון שקל.

הירידה החדה בשווי נכסיה היא תוצאה ישירה של מדיניות היו"ר הנוכחי של אלון רבוע כחול, אבגידור קפלן, לבצע ניקוי אורוות בקבוצה, ושינוי באופן רישום השקעותיה בחברות הבנות: רשת הקמעונאות מגה, רבוע נדל"ן (שמשכירה למגה את מרבית סניפיה), רשת תחנות הדלק דור אלון, רשת כלי הבית נעמן וחברת כרטיסי האשראי דיינרס. בדוחות הרבעון השני רשמה אלון רבוע כחול הוצאות אחרות בסך 471 מיליון שקל, שכללו מחיקה של 357 מיליון שקל בשווי נכסי מגה המאוחדים בדוחותיה. בין השאר, נרשמה הפחתה של 273 מיליון שקל על מוניטין המשויך לפעילות הסופרמרקטים של מגה עדן טבע מרקט (שהועברה לניהול נאמנת, שמכרה את נכסיה לטיב טעם).

בנוסף, רשמה אלון הוצאות חד פעמיות בסך 101 מיליון שקל שנבעו מסגירת 32 סניפי מגה ותשלום מענקים לעובדים מפוטרים. סכום נוסף של 60 מיליון שקל נמחק מהמוניטין שיוחס לרשת נעמן, וזאת לאחר שההרעה במגה חייבה את דירקטוריון נעמן להפחית את תחזיותיו למכירות ולרווחי הרשת בעתיד. גם רבוע כחול נדל"ן נאלצה לרשום הפחתה של 65 מיליון שקל בשווי הנדל"ן שהיא משכירה למגה, בעקבות הסדר הנושים ויציאת הרשת מחלק מהסניפים ששכרה מרבוע נדל"ן.

הפחתה של 54 מיליון שקל נרשמה גם על ההחזקה בחברת דיינרס, בשל ההשפעה השלילית של סגירת סניפי מגה על פעילות חברת כרטיסי האשראי, ולאור השווי שמשתקף לה במו"מ שמנהלת אלון רבוע כחול למכירת החזקותיה (49%) לשותפה ובעלת השליטה בדיינרס, חברת כאל שבשליטת בנק דיסקונט.

רשת מגה נקלעה כאמור לקשיי נזילות חמורים, ועקב כך נדרשה להסדר עם נושיה בחסות ביהמ"ש. כחלק מההסדר, התחייבה אלון רבוע כחול להזרים לרשת 320 מיליון שקל והגדילה את המינוף שבו היא פועלת. עם השלמת ההסדר נותרה אלון רבוע כחול עם חוב של 386 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, ועם חוב בנקאי של 522 מיליון שקל. בתקופה הקרובה נדרשת החברה להגיע להבנות עם הבנקים על מתווה לפריסת החוב כלפיהם, וכחלק מהמהלך גם החליטה להעמיד למכירה את ההחזקות בדיינרס ובדור אלון.

השליטה במגה תיבחן שוב בקרוב

מכירת דור אלון תביא עמה "זריקת מזומנים", אולם גם הפסדי הון עצומים. דור אלון נסחרת בבורסה לפי שווי של 560 מיליון שקל, כאשר היא רשומה בספרי אלון רבוע כחול לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל. כך, שגם אם יימכרו מניות השליטה בפרמיה של 20%-30% על שוויין הבורסאי, הן עדיין צפויות להסב לאלון רבוע הפסד של 400-450 מיליון שקל ביחס לערכן בספרים.

כחלק מהסדר החוב של מגה, הוחלט כי דירקטוריון רשת הקמעונאות ימנה מעתה שבעה דירקטורים, מתוכם רק שלושה מטעם בעלת השליטה. עקב כך תיבחן מחדש בחודשים הקרובים שאלת השליטה ברשת הקמעונאות, ואם תחליט אלון רבוע כחול כי איבדה את השליטה באופן מעשי, היא תחדל לאחד את תוצאות מגה בדוחותיה ותציג את ההשקעה בה לפי שווי מאזני.

לתוצאות מגה לרבעון השני הוצמדה הערת "עסק חי". מנכ"ל הרשת, רביב ברוקמאייר, אמר כי מגה "יוצאת לדרך חדשה, רזה יותר, ממוקדת, שקופה וחברתית יותר. הפיכת העובדים לבעלי מניות ושותפים, אמון הספקים ברשת, הזרמות ותמיכת הבעלים, הפיחו רוח אופטימית חדשה בחברה, מתוך אמונה משותפת כי מגה חזקה ויציבה הכרחית להמשך קיומו של שוק תחרותי ואיתן".