נעילה שלילית בבורסה; רציו קרסה כ-23%, אבנר 16%

ירידות שערים בבורסות אירופה ובוול סטריט ■ ענקית האנרגיה האיטלקית Eni הודיעה על חשיפת מאגר גז עצום במצרים - האם נסתם הגולל על ייצוא גז לשכנה מדרום? ■ בזק איחדה את תוצאות yes, וההכנסות עלו

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ב') בירידות שערים של עד כ-2%, בצל המגמה השלילית בשוקי העולם והירידות החדות שנרשמו במניות הגז ברקע לתגלית העצומה במצרים. מחזור המסחר הסתכם בכ-2 מיליארד שקל.

מכאמור, מניות הגז עמדו היום במרכז הבמה בעקבות תגלית הגז במצרים שמאיימת על מאגרי הגז הישראלים - ועל כך בהמשך. בשל הקריסה במניות הגז, המסחר נפתח היום באיחור לאחר "פתיחה אנגלית".

חודש אוגוסט הגיע היום לסיומו עם תשואות שליליות במיוחד: המעו"ף נפל בכ-6.5%, ת"א-100 השיל כ-5%, מדד הביומד קרס בכ-12% ומדד הנפט-גז איבד יותר מ- 7%.

בשבוע הקרוב ימשיכו השווקים לעסוק בהאטה הכלכלית בסין ובהשלכותיה על הכלכלה הגלובלית, אך לא פחות חשוב מזה, חודש ספטמבר בפתח ועמו מתגברים החששות מהעלאת ריבית בארה"ב.

למרות שהסיכוי לכך אינו גבוה ורבים סבורים שהפדרל ריזרב ידחה זאת להחלטת הריבית הבאה, סגן יו"רית הפד סטנלי פישר שידר בסוף השבוע עסקים כרגיל ונשמע נצי במיוחד, כשאמר שלא צריך לחכות לאינפלציה של 2% כדי להעלות את הריבית. ביום ו' הקרוב יקבלו השווקים עוד תזכורת בנוגע לבריאות הכלכלה האמריקאית, עם פרסום דוח התעסוקה לחודש אוגוסט.

בבית ההשקעות טופ אלפא מסרו כי "את הירידות היום מובילות מניות הגז בשל תגלית הגז הענקית במצרים. תגלית גז זו שומטת את הקרקע תחת חלק מהותי ממתווה הגז אותו מנסה הממשלה לדחוף. כתוצאה מכך, יגדל הקושי בהשגת מימון לפיתוח שדה לוויתן וסביר שיגבר הלחץ להורדת מחיר הגז בחוזי תמר. התפתחות אחרת שהיתה במהלך סף השבוע היא נאומו של סטנלי פישר בו רמז שהפד עדיין מתכנן להעלות רבית בקרוב ושהסערה בשווקים לא שינתה את תוכניותיו, זאת בניגוד לתקוות של גורמים רבים. הצהרה זו היא בין הגורמים לירידות שנרשמו הבוקר במסחר באסיה ובפתיחת המסחר באירופה. סביר להניח שהתנודתיות בשווקי העולם תימשך בטווח הקרוב, כאשר הטריגר לירידות נוספות, אם יגיע, יהיה חידוש נפילות חדות בסין".

 

מניות במוקד

דלק קבוצה , אבנר , דלק קידוחים ורציו בלטו במסחר ונצבעו אדום. זאת לאחר שענקית האנרגיה האיטלקית Eni הודיעה אתמול כי חשפה שדה גז טבעי "סופר-עצום" סמוך לחופי מצרים. בהודעה שפרסמה החברה היא טענה כי מדובר בשדה הגז הטבעי הגדול ביותר שנמצא בים התיכון. "אחרי פיתוח מלא, התגלית עשויה לספק את צרכי הגז של מצרים למשך עשורים", נכתב בהודעת החברה.

עידן אזולאי מנהל השקעות ראשי באפסילון, מציין כי "הירידות במניות הגז ממחישות את המחיר הגבוה שגובה מאיתנו הביורוקרטיה ותהליך קבלת ההחלטות הלא מוסדר. במידה והידיעה הזו נכונה (ואין סיבה שלא), עלולות להיות לכך השלכות מרחיקות לכת על תמונת המקרו המקומית. החל בהשפעה על שער החליפין, המשך באינפלציה וכלה ברווחיות מגזר הייצור. אלו חדשות רעות מאוד למשק".

ע"פ הערכות החברה המאגר מכיל כ-30 TCF. לשם השוואה היקף הגז במאגר "לוויתן" בישראל עומד על 22 TCF. גורמים בשוק הגז הישראלי מעריכים עוד כי התגלית חוסמת כמעט סופית את עסקת ייצוא הגז למצרים, גם מתמר וגם מלוויתן.

בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא להעלות את מתווה הגז להצבעה ביום רביעי הקרוב בכנסת. מועד חלופי עוד לא נקבע, וייתכן כי הצבעה כזאת לא תתקיים כלל. כזכור, בשבוע שעבר הצהיר שר הכלכלה אריה דרעי כי ככל הנראה לא יחתום על "סעיף עקיפת גילה", סעיף 52, גם לא אם הוא יאושר בכנסת. במקום זאת, מבקש דרעי לחכות למינויו של הממונה על ההגבלים העסקיים הבא אשר ילמד את מתווה הגז ויחליט אם לאשר לחברות הגז פטור מהסדר כובל. לפיכך, לא ברור עדיין האם יש בכלל צורך להציג את המתווה לכנסת. בעוד שגורמים במשק העריכו בשבוע שעבר כי משמעות דבריו של דרעי היא עיכוב של מספר חודשים במתווה הגז, בכיר במשק האנרגיה מעריך היום כי "המתווה לא רק תקוע, הוא לא ייצא לפועל כלל". לדבריו "אף ממונה על הגבלים לא יסכים לחתום על פטור מהסכם כובל, כאשר ברור שיש הסכם כובל. בייחוד לאחר שגילה טען כי המתווה לא מקדם תחרות".

בזק הציגה הבוקר את תוצאותיה לרבעון השני של 2015. ברבעון הזה אוחדו לראשונה תוצאות yes עם בזק, מה שהשפיע כמובן על הדוחות במידה משמעותית. ההכנסות ברבעון הסתכמו בכ-2.6 מיליארד שקל לעומת כ-2.25 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-15%. בשורה התחתונה דיווחה בזק על ירידה של כ-40% ברווח הנקי לרמה של כ-482 מיליון שקל (הירידה החדה - בעיקר על רקע הרווח ממכירת מניות חברת קורל תל ברבעון המקביל).

כלכלית ירושלים זינקה אתמול ברקע החתימה על הסכם למכירת מניות השליטה בחברה לידי האחים נקש.

אל על הוסיפה לרכז עניין ברקע התנודתיות הרבה במחירי הנפט, המשפיעים ישירות על שורת הרווח של החברה.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]