אנליסטים: למכור את כל מניות הגז; רציו עלולה לצנוח עוד

לאומי שוקי הון: "הדחייה בפיתוח לוויתן ביחס לתוכנית הפיתוח המקורית כמעט בלתי נמנעת" ■ מיטב-דש ברוקראז': החוזה עם מצרים שייך להיסטוריה ■ מנכ"ל ENI מאוד אופטימי: "נוכל לפתח את המאגר תוך מספר שנים ולהגיע מהר לשוק"

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

המפולת במניות הגז עלולה להחריף: אלה פריד, אנליסטית תחום האנרגיה של לאומי שוקי הון, מזהירה היום (ב') מתרחיש שלילי בו מניית רציו תצנח ב-24% נוספים ומניות אבנר ודלק קידוחים יירדו עוד.

"אנו אומדים את מחיר המינימום בתרחיש השלילי, כלומר אובדן המסוף של BG עבור 'לוויתן' כדלקמן: מניית אבנר - 240 אגורות, מניית דלק קידוחים - 1,284 אג', רציו - 22 אג'. זאת, בהתבסס על שווי של כ-3 מיליארד דולר ל'לוויתן' בניכוי תמלוגים", כותבת פריד.

תגלית הגז המצרית - כתבות אחרונות בנושא:

ENI חושפת את תגלית הגז הגדולה במזה"ת

מנכ"ל ENI: לא נייצא את הגז מהתגלית החדשה

IBI: יש עוד סיכוי ל"לוויתן"

"גילוי הגז במצרים לא הופך אותה ליצואנית משמעותית"

עם זאת, יש להדגיש כי התרחיש הסביר יותר בעיניה של פריד, לו היא מעניקה סבירות של 60% להתממש, משקף אפסייד של כ-15% לשותפויות מקבוצת דלק.

"אנו ממליצים על רציו במשקל חסר בגלל הסיכון של חשיפה טהורה ללוויתן", היא כותבת. "ישראמקו היחידה בסקטור הגז שכמעט אינה נפגעת כיוון שסיכויי החוזה עם UFG לטווח הקצר כמעט ואינם נפגעים".

הבעיה בתגלית המצרית היא הגדלת חוסר הוודאות באשר לעתיד פיתוח "לוויתן". מאגר Zohr המצרי מכיל לפי ההערכות כ-30 טריליון רגל מעוקב (TCF) והוא מצטרף לשורה של עתודות גז במצרים שחלקן נמצאות בידי חברות זרות - לרבות BG - שבינתיים לא מפתחות אותן בשל מדיניות הגז הכושלת במדינה ומחירי הגז הנמוכים.

בהמשך לדבריו של מנכ"ל ENI שהבטיח כי פיתוח המאגר המצרי יימשך מספר שנים וכי "אפשר להגיע במהירות לשוק" (בשל הקרבה למתקן ההנזלה של בריטיש גז באזור), פריד מציינת כי "לקוח פוטנציאלי עבור 'לוויתן' הינו מסוף LNG בבעלות חברת בריטיש גז המועמד לרכוש 7.5 מיליארד מ"ק גז טבעי בשנה מ'לוויתן'. בתחילת השנה נרכשה בריטיש גן על-ידי ענקית הנפט Shell ואנו הערכנו את סיכוי העסקה בהסתברות של 65%-60%, עוד לפני הגילוי החדש במצרים.

"בחלקו של מאגר 'לוויתן' נופלים בשלב זה רוב הסיכונים, למרות הפוטנציאל האדיר הטמון בו. להערכתנו, למרות השיפורים הצפויים במתווה שהתגבש, הדחייה בפיתוח לוויתן ביחס לתוכנית הפיתוח המקורית כמעט בלתי נמנעת - בשל קשיי המימון של פרויקטים מבוססי שינוע בסביבה העסקית הקיימת".

התגלית במצרים
 התגלית במצרים

ערן יונגר, אנליסט אנרגיה בכיר במיטב-דש ברוקראז', סבור שגם מאגר "תמר" עלול להיפגע מהתגלית המצרית: "היצוא מתמר בסכנה, היות ונדרשת השקעה של מעל מיליארד דולר מצד UFG, וייתכן כי לפרק הזמן הקצר שהגז נדרש עד פיתוח השדה המצרי, הם יעדיפו להמתין עם ההשקעה והייבוא. אגב, חברת ENI שותפה במתקני ההנזלה ולכן חוזה היצוא ל-UFG יהיה האינדיקטור הברור ביותר למצב שדה הגז המצרי".

יונגר מעריך שלא ייחתם חוזה הגז עם מצרים ו"לוויתן" יישאר עם שני "לקוחות קטנים" - ישראל וירדן. "במצב זה הפיתוח יהיה קטן יותר, זול יותר והכמות הנמכרת תהיה קטנה יותר ובמחיר נמוך יותר. זאת ועוד, הפיתוח עלול להידחות בכשנה לפחות, זאת עקב עבודה על תוכניות פיתוח חדשות למאגר", הוא מציין.

יונגר ממליץ למכור את כל מניות הגז, ואלה הם מחירי היעד שלו: קבוצת דלק - 847 שקל, דלק אנרגיה - 1,291 שקל, דלק קידוחים - 9.6 שקלים, אבנר - 1.9 שקלים, ישראמקו - 65 אגורות, רציו - 21 אגורות.