נעילה שלילית בוול סטריט; הנפט זינק היום ב-8.8%

תפוקת הנפט בארה"ב ביוני ירדה בכ-1%; אופ"ק הביעה דאגה מהצניחה במחירי הנפט ■ הבנק המרכזי הסיני הזרים עוד 22 מיליארד דולר ■ בגולדמן זאקס חותכים את תחזיות הצמיחה לכלכלת סין לקראת פרסום נתון התמ"ג מחר

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות שערים, בהתאם למגמה בבורסות אירופה ואסיה. זאת בצל החשש הגובר מפני האטה חריפה בסין והאפשרות שהממשל הסיני ישנה כיוון ויפסיק את התמריצים שמסייעים "להנשים" את שוק המניות. המשקיעים הגיבו היום גם לדבריו של סגן יו"ר הפד סטנלי פישר שרמז בסוף השבוע כי האפשרות להעלאת ריבית בספטמבר עדיין על הפרק.

הנפט סגר את היום בזינוק של 8.8% והוא נסחר על סף 50 דולר. בסיכום חודשי עלה מחירו ב-4.4%, בשל העליות של הימים האחרונים שמחקו את הצניחה במחיר לאחרונה.

בסיכום חודש אוגוסט ירדו המדדים בוול סטריט בשיעור של מעל ל-6%.

ביום שישי ננעל המסחר במגמה מעורבת, ברקע לפתיחת כנס הבנקאים בג'קסון הול שנמשך גם ביום שבת. סגן יו"ר הפד סטנלי פישר נאם בכנס ואמר כי הפד עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בסין כדי להבין האם יש להם השפעה על כלכלת ארה"ב וכדי להבין כיצד לפעול בעתיד. לדבריו, הפד לא ימתין שהאינפלציה תגיע ליעד של 2% כד להעלות את הריבית. "יש סיבה טובה להאמין שהאינפלציה תעלה", אמר פישר בנאומו. לדבריו, ההשפעה של הדולר המתחזק על המחירים כבר מתחילה להיחלש.

אנליסטים בברקליס סבורים כי דבריו של פישר מגדילים דווקא את האפשרות להעלאת ריבית מאוחר יותר השנה. "למרות שהנתונים הכלכליים בארה"ב מצדיקים את העלאת הריבית בספטמבר, אנו מאמינים כי הפד לא יפעל בסביבה הכלכלית השברירית הזו מתוך חשש שהעלאת הריבית תערער עוד יותר את השווקים", כתבו במזכר ללקוחות שפרסמו בברקליס.

סין כאמור עדיין מרכזת את מרבית תשומת הלב. היום דווח כי הבנק המרכזי של סין התערב שוב בשוק והזרים לכלכלה כ-22 מיליארד דולר. זאת לאחר שבשבוע החולף הזרים יותר מ-45 מיליארד דולר ואף חתך את ריבית ההלוואות ואת המסים במטרה להשיב את אמון המשקיעים ואת הצבע הירוק לשוק המניות.

בגולדמן זאקס לא מתרשמים מהפעולות האגרסיביות שנוקט הממשל בסין וחותכים את תחזיות הצמיחה ל-3 השנים הקרובות לקראת פרסום נתון התמ"ג מחר. בבנק ההשקעות מעריכים כעת שסין תצמח ב-6.4% ב-2016, ב-6.1% ב-2017 וב-5.8% בשנת 2018. זאת לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 6.7%, 6.5% ו-6.2% בהתאמה. ב-2015 הם מעריכים שצפויה התרחבות של 6.8% במשק הסיני.

בזירת המאקרו פורסם מדד מנהלי הרכש של שיקגו, שירד בחודש אוגוסט ל-54.4 נק' מ-54.7 נק'.

בשבוע החולף זינק מחיר הנפט ביותר מ-18%. היום הנפט פתח את המסחר בירידות חדות, אולם לאחר מכן עבר לעלייה. זאת, בעקבות הודעת ה-EIA כי ביוני ירדה התפוקה בארה"ב ל-9.3 מיליון חביות ביום, 100 אלף חביות פחות מאשר במאי - ירידה של כ-1%. בנוסף, ארגון המדינות המייצאות נפט (OPEC) הודיע היום כי הוא מביע דאגה מהירידה במחירי הנפט, וכי הוא מוכן להכנס לשיחות עם יצרניות הנפט האחרות.

החוזים על הנפט מזוג WTI עלו ב-8.8% ונסחרים סביב 49.2 דולר לחבית. מחיר הנפט מסוג ברנט עולה בכ-5% ל-52.5 דולר לחבית.

מניות האנרגיה ממשיכות לרכז עניין, בראשן אקסון מובייל , הליבורטון ושברון .

מניית נובל אנרג'י בלטה במסחר לאחר שענקית האנרגיה האיטלקית ENI הודיעה אתמול כי חשפה מאגר גז עצום סמוך לחופי מצרים. התגלית החדשה כמעט מחסלת לחלוטין את האפשרות של יצוא גז מ"לוויתן", המאגר בו נוב אנרג'י היא אחת השותפות המרכזיות.

אופיס דיפו ו-Staples הודיעו כי הן דוחות את סגירת עסקת המיזוג ביניהן במטרה לספק לרשויות בארה"ב מידע מהותי נוסף הקשור לעסקה.

ע"פ דיווח באתר 9to5Mac.com, אפל שוקלת להכפיל את המחיר שהיא תגבה על הדור החדש של הסטרימר שלה ה-Apple TV. בתוך כך, ע"פ הערכות באירוע שתערוך ענקית הטכנולוגיה ב-9 בספטמבר היא תחשוף את מכשירי האייפון החדשים.