עיתונאי סיני הודה: "הפצתי מידע כוזב שחולל פאניקה ומהומה"

השלטונות הסיניים משחררים שורת וידויים שחולצו מחשודים בעקבות חקירת הזעזועים שנרשמו לאחרונה בשוק המניות: החל מפקיד ברשות ני"ע שביצע סחר על סמך מידע פנימי, ועד עיתונאים

בורסת סין / צילום: רויטרס
בורסת סין / צילום: רויטרס

אמצעי התקשורת הממשלתיים הסיניים הכריזו היום (ב') על שורת וידויים שחולצו מחשודים בעקבות חקירת הזעזועים שנרשמו לאחרונה בשוק המניות, כולל וידוי של כתב שבועון שנעצר והודה כי הפיץ מידע כוזב שחולל "פאניקה ומהומה".

פקיד ברשות ניירות הערך של סין הודה כי ביצע סחר על סמך מידע פנימי, וארבעה בכירים מחברת הברוקרים הגדולה ביותר בסין, CITIC סקיוריטיס, הודו גם הם בסחר פנים, לדברי סוכנות הידיעות הרשמית שינהואה.

שינהואה דיווחה כי וונג שיאולו, כתב בשבועון העסקים המכובד "קייג'ינג" (Caijing), הודה כי הדברים שכתב על שוק המניות הסיני היו "מבוססים על שמועות ועל הניחושים הסובייקטיביים שלו-עצמו ... שגרמו להפסדים אדירים למדינה ולמשקיעים".

שינהואה לא ציינה אם וונג חיבר יותר מכתבה אחת, ואף לא פירטה מה היו הדברים שעליהם הוא דיווח.

בהודעה שפרסם השבועון ביום ד' שעבר, למחרת היום שבו דיווחה שינהואה על מעצרו של וונג, נאמר כי בפני השבועון לא צוינה הסיבה למעצרו של וונג. השבועון הוסיף כי יתמוך במעשים שעשה וונג במסגרת נוהל הדיווח הרגיל.

לעתים קרובות נוהגים אמצעי התקשורת הממשלתיים הסיניים לפרסם וידויים של עצורים בפרשות בעלות פרופיל גבוה עוד לפני משפטם של עצורים אלה. פעילים לקידום שלטון החוק טוענים כי מנהג זה מפר את זכות הנאשמים למשפט הוגן.

שינהואה דיווחה גם כי ליו שופן, פקיד ברשות ניירות הערך הסינית (CSRC), הודה כי ביצע סחר פנים, זייף חותמות רשמיות והשתמש במעמדו לקידום מחיר המניה של חברה בבורסה בתמורה לתשלומי שוחד בהיקף של כמה מיליוני יואן. לא ברור אם ליו נעצר ואם יש לו עורך דין.

שינהואה דיווחה כי שו גנג, ליו ויי, פנג קינגלי וצ'ן רונגג'י, שאותם תיארה כמנהלם בכירים ב-CITIC סקיוריטיס, הודו בסחר פנים, אך הוסיפה מעט מאוד פרטים.

אתמול (א') אמרה חברת הברוקרים כי כמה מנהלים בכירים התבקשו לסייע בחקירה בתחום ביטחון הציבור, וכי החברה משתפת פעולה באופן אקטיבי במילוי הבקשה. לא ברור אם הארבעה עצורים ואם יש להם ייצוג משפטי

.קודם לכן דיווחה שינהואה כי שמונה עובדים ב-CITIC נחקרים בחשד להפרת חוקי הסחר בניירות ערך. שינהואה לא ציינה אם חקירתם קשורה לחקירה שבה מעורב הפקיד מ-CSRC.