"זו לא קריסה של כלכלת סין, אלא האטה שתמנע משבר עתידי"

דובי ספירו, מנהל השקעות בפסגות, מסרב להתרגש מהסיפור הסיני ומזכיר את השפעת העלאת ריבית בארה"ב על השווקים

דובי ספירו / צילום: תמר מצפי
דובי ספירו / צילום: תמר מצפי

"למרות שעיני המשקיעים ממוקדות כיום באירועים בשווקים המתעוררים, ובסין בפרט, סוגייה בוערת שקצת נדחקה לפינה היא מועד העלאת הריבית בארה"ב - שייתכן כי גם לה יש חלק בתיקון בשוקי המניות שלו אנו עדים בימים אלה", אומר דובי ספירו, מנהל השקעות ללקוחות מוסדיים בפסגות ניירות ערך.

אחרי ירידות השערים הדרמטיות שנרשמו בארץ ובעולם בשבוע החולף, על רקע החששות מהשפעת האטה כלכלית אפשרית בסין, ספירו אומר כי "בכל הנוגע להאטה בסין, אנו צריכים לשאול את עצמנו האם נוסף מידע חדש במהלך השבועיים האחרונים, שאמור לשנות את ראיית העולם שלנו בכל הנוגע לצמיחה בסין? להערכתנו, לא".

ספירו מזכיר כי נושא ההאטה בסין אינו חדש, ולמעשה "הנתונים הכלכליים שיוצאים מסין בתקופה האחרונה רק מאשרים מגמה שאנו עדים לה כבר כמעט שלוש שנים - שהממשל הסיני חותר לשינוי מבנה הכלכלה לכזו שתהיה מבוססת יותר על ענפי השירותים מאשר על תעשייה, נדל"ן ויצוא".

"כפועל יוצא", הוא מוסיף, "הביקוש של סין לסחורות תעשייתיות יורד, ומאחר שהיא שחקן מרכזי בשוקי הסחורות העולמיים, היא משפיעה בצורה משמעותית על המחירים".

בשאלה האם העולם עומד בפני משבר דומה לזה שהיה בשנים 2008 ו-2011, בפסגות מעריכים שלא. ספירו מסביר כי "ב-2008 בנקים קרסו והתפוצצה בועת נדל"ן בארה"ב. ב-2011 היה חשש אמיתי לחדלות פירעון של חלק ממדינות אירופה. במקרה הנוכחי, אנחנו לא מדברים על קריסה של כלכלת סין, אלא על תהליך של האטה מתמשכת שאמורה למנוע משבר עתידי".

משקל שוק באירופה, זהירות במתעוררים

בסוגיית הריבית בארה"ב, בפסגות מייחסים סבירות גבוהה להעלאתה כבר בחודש הקרוב, ולכל המאוחר בדצמבר. על רקע מצבה של ארה"ב, "אין הצדקה באמת לריבית אפס שם", סבור ספירו, אשר מוסיף כי "קשה לדעת איך העלאת ריבית תתקבל אחרי תקופה כל כך ארוכה שהריבית אפסית".

בהתייחסו לתיק ההשקעות שהוא מציג, ספירו סבור כי "צריך לשמור על חשיפה מאוזנת של 35% למניות, ביחס של 40% ישראל ו-60% חו"ל". ולגבי חלוקת התיק בין שוקי חו"ל השונים, הוא "מאמין שיש להימצא במשקל יתר בארה"ב, ובפרט בסקטור הפיננסים שם שצפוי ליהנות מעליית הריבית הצפויה".

ספירו מסביר כי "כלכלת ארה"ב אמנם נשענת ברובה על הצריכה הפרטית, ורק כ-17% על היצוא, אך מעל ל-50% מהמניות במדד S&P מייצאות, ולכן התחזקות הדולר פגעה בביצועי המדד מתחילת השנה".

באשר לשוק האירופי, מציין ספירו כי "אירופה אמנם הראתה תשואות מאוד יפות מתחילת השנה. אך יש לקחת בחשבון שהבחירות בספרד שצפויות להתקיים בסוף השנה יתחילו לתפוס יותר מקום בכותרות בעתיד הנראה לעין, ועלולות לייצר תנודתיות. אני ממליץ להימצא במשקל שוק".

בשווקים המתעוררים, לדעת ספירו "יש לנקוט משנה זהירות עקב ההסתמכות היתרה שם על מחירי הסחורות, וחשש ממלחמת מטבעות שתיווצר בעקבות ההפחתה שביצעה סין , ולכן אני ממליץ להימצא שם במשקל חסר".

"להיחשף גם לאג"ח קונצרניות בחו"ל"

בהתייחסות לשוק החוב, אומר ספירו כי "לאור רמת המרווחים בארץ אני בדעה שצריך להיחשף גם לאג"ח קונצרניות בחו"ל, אך יש לקחת בחשבון את סוגיית העלאת הריבית הצפויה בארה"ב, ולהימנע מחשיפה לאג"ח עם מח"מ ארוך מדי".

עוד לדבריו, "ניתן להיחשף גם באמצעות קרנות לאג"ח בדירוגים נמוכים בחו"ל (High Yield), אך יש לקחת בחשבון שמעל ל-30% מהחברות בדירוגים הללו הן מסקטור האנרגיה, ועלולות להיפגע ממחירי הנפט הנמוכים".

בשוק החוב המקומי, ההעדפה בפסגות היא הטיה לאפיק השקלי, ואת מרבית החשיפה לאפיק הצמוד לבצע דרך אג"ח קונצרניות בדירוגים A פלוס ומעלה. ספירו מציין כי "לא הייתי ממליץ על דירוגים נמוכים יותר בשלב זה, לאור רמות המרווחים הנמוכות שיש בשוק".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההמלצות של דובי ספירו
 ההמלצות של דובי ספירו
תיק ההשקעות המומלץ של דובי ספירו
 תיק ההשקעות המומלץ של דובי ספירו