בנק הפועלים מושך את השטיח מתחת לחברת WTP

דרישת הבנק לפירעון מיידי של הלוואה בהיקף של 15 מיליון שקל עלולה לגרום לביטול העברת מניותיו של אבנר ארזי בחברת מיחזור האשפה לידי אמיר ברמלי

המהלך להעברת השליטה בחברת מיחזור האשפה וו.טי.פי (WTP) לידי חברת רוביקון ביזנס גרופ של אמיר ברמלי עלול להתבטל, על רקע דרישת בנק הפועלים לפירעון מיידי של הלוואה בהיקף של 15 מיליון שקל, שהעניק לוו.טי.פי לפני מעט יותר משנה. מניית החברה הגיבה לידיעה בירידה ובסך הכל איבדה מעל ל-70% מערכה מתחילת השנה, ומשקפת לוו.טי.פי שווי של כ-55 מיליון שקל.

ביוני 2014 חתמה וו.טי.פי על הסכם הלוואה עם בנק הפועלים, בהיקף של 15 מיליון שקל, בריבית משתנה בשיעור של פריים 2.2%. להבטחת ההלוואה העמידה החברה שעבוד בדרגה ראשונה על נכסיה ועל מניות החברה, וארזי חתם על ערבות מתמדת בלתי מוגבלת על ההלוואה, כך שההסכם שנחתם לאחרונה למכירת מניותיו, יכול היה לסייע לו להשתחרר מאותה התחייבות.

וו.טי.פי עדכנה אמש כי קיבלה מכתב מהבנק שדורש את פירעון ההלוואה והעריכה כי "המכתב נשלח לחברה כחלק מהמו"מ של בעלי השליטה עם הבנק בקשר עם קבלת אישור הבנק להעברת השליטה בחברה". בחברה מעריכים כי "ייתכן כי יהיה בכך כדי לגרום לביטול הסכם העברת השליטה".

ארזי התפטר מניהול וו.טי.פי

ביום חמישי האחרון עדכנה וו.טי.פי כי ארזי, יזם החברה, וחברת EH ((Environmental Holdings בה מחזיק ארזי בשותפות שווה עם ברמלי, חתמו על הסכם מותנה למכירת החזקותיהם בחברה, המהוות יחד 74% מהונה, לידי קבוצת רוביקון של ברמלי. במסגרת זו ארזי ימכור לרוביקון 20% ממניות החברה (כ-14.1 מיליון מניות) ו-EH תמכור לרוביקון כ-50% מההון (35 מיליון מניות), בנוסף לכתבי אופציה בהם היא מחזיקה.

התמורה אותה אמור ארזי לקבל במסגרת העסקה, היא 47.5% ממניות חברת EH ובכך להפוך לבעל המניות היחיד בה. כאמור, השלמת העסקה מותנית במספר תנאים, אחד מהם הוא הסכמת הבנק. בינתיים, עוד טרם השלמת העסקה, ארזי התפטר מתפקידו כמנכ"ל וו.טי.פי, שבמקביל הודיעה על מינויו של שמואל קלמי כיו"ר זמני, אחרי שבחודש שעבר התפטר מתפקיד זה יובל רבין.

העסקה בין שני השותפים בחברת מיחזור האשפה נעשית לאחר יותר משנה בה היא מתקשה לייצר הכנסות, מאז הצטרפה למסחר בבורסה בת"א. בדוחות החברה שפורסמו אמש, הנושאים הערת "עסק חי", בולטים סימני השאלה לגבי המשך פעילותה, שם מציינים רואי החשבון כי "לא התקבלו ההבהרות הנדרשות לגבי יכולת בעל השליטה להעמיד מימון לחברה לצורך פעילותה השוטפת".בנוסף, רואי החשבון מפנים את תשומת לב המשקיעים לגירעון של קרוב ל-9 מיליון שקל בהונה החוזר, לצד הפסדים של 4.5 מיליון שקל שהיא מציגה בחצי השנה הראשונה של 2015.

הונה העצמי של וו.טי.פי עומד על פחות מ-3 מיליון שקל, וסך התחייבויותיה מצטברות ל-18.5 מיליון שקל - מהן התחייבות שוטפת כאשראי בנקאי של 4.4 מיליון שקל ואשראי בנקאי לטווח ארוך של כ-9 מיליון שקל נוספים.

רשות ני"ע: להגדיל הערבות של ברמלי

WTP (Waste to Product) יצרה מערכת טכנולוגית לניהול פסולת. לפי אתר החברה, היא "מאפשרת להפוך פסולת למוצרים מסחריים שמישים, תוך שימוש בתהליך חדשני ומוגן בפטנט". אותו פטנט, שכולל שימוש בפסולת עירונית מוצקה ותהליך דחיסה, הופך את הפסולת למוצרים סופיים מסחריים.

החברה הצטרפה למסחר בבורסה במהלך השנה שעברה, באמצעות כניסה לשלד בורסאי (פילת גרופ) והקצאת מניות לארזי, יזם הפעילות. לאחר הכניסה לבורסה, הצטרף לחברה כשותף היזם אמיר ברמלי (קבוצת רוביקון). גם קרן להב שהוקמה על ידי גיורא עופר (לשעבר מנכ"ל בנק דיסקונט) ויעל גיט (לשעבר סמנכ"לית המימון של קרן בראשית ובכירה בבנק הפועלים), השקיעה כמה מיליוני שקלים בהקצאת מניות החברה .

ברמלי אמר לאחרונה ל"גלובס" כי "החברה החלה להניב הכנסות ויש שם ערך ופוטנציאל גדול. מדובר במפעל שכבר עובד ומייצר, והמודל עובד". עוד הוא הוסיף בעניינה כי "היא הייתה חברת פיתוח ועכשיו החלה לעבוד, ויש הכנסות. זוהי לא חברת חלום, כך שמדובר בחברה ריאלית מאוד, שמתומחרת על סמך זה שברגע שהמודל עובד, היא שווה הרבה כסף".

בימים האחרונים הגישה רשות ני"ע לביהמ"ש השלום בת"א בקשה להגדלת סכום הערבות הבנקאית שהוטלה על ברמלי, על רקע חקירתו בחודש מארס השנה על ידי מחלקת חקירות מודיעין (בקרת מסחר) ברשות ני"ע בחשד לשורה של עבירות על חוק ני"ע בתפקידו כמנהל קרן קלע.

בתום חקירתו אז שוחרר ברמלי בתנאים מגבילים, בין היתר בהפקדת ערבות בנקאים של 1.7 מיליון שקל והוצאת צו איסור יציאה מהארץ למשך 180 ימים. כעת ביקשה הרשות להגדיל את סכום הערבות ל-3.5 מיליון שקל וזאת כדי "להבטיח את קיומה של החקירה ומיצויה וכן להבטיח את קיומו של ההליך הפלילי לאחר בחינת התיק על ידי הפרקליטות".