שנת הלימודים תשע"ו: שליש מהתלמידים - במסגרות חרדיות

קצת פחות צפוף, מעט יותר מתמטיקה, שתי סייעות בגנים - שנת הלימודים יצאה לדרך ■ וגם: למה לוח החגים של משרד החינוך מתעלם מ-440 אלף בני מיעוטים?

שר החינוך נפתלי בנט מלווה את ביתו אביגיל לכיתה א' / צילום: ששון תירם
שר החינוך נפתלי בנט מלווה את ביתו אביגיל לכיתה א' / צילום: ששון תירם

שלום כיתה א': 2,194,931 תלמידים פתחו היום (ג') את שנת הלימודים החדשה בבתי הספר ובגנים. מהם 157,477 נכנסו לראשונה לכיתה א', 120,284 יסיימו השנה את התיכון ו-2,900 מהם מוגדרים עולים חדשים - זינוק של 50% לעומת אשתקד.

על פי נתוני משרד החינוך, מספר התלמידים בחינוך הממלכתי רשם גידול של 1.22% ביחס לשנה שעברה, זאת לעומת גידול של 1.76% בחינוך הממלכתי-דתי ושל 3.43% בחינוך החרדי. במסגרות החרדיות, כך עולה מהמספרים, רשומים שליש מהתלמידים בישראל.

על פי הנתונים, במערכת החינוך מועסקים באופן רשמי 166,208 עובדי הוראה, ב-4,805 מוסדות לימוד שונים. נתונים אלה אינם כוללים אלפי עובדי הוראה המועסקים על ידי הרשויות המקומיות באמצעות תאגידים ועמותות - צורת העסקה שזכתה לאחרונה לביקורת מצד מבקר המדינה.

שכר המורים בישראל נחשב עדיין נמוך ביחס לרוב המדינות המערביות גם אחרי רפורמת "אופק חדש" בבתי הספר היסודיים ואחרי רפורמת "עוז לתמורה" בחינוך העל יסודי.

מעט נחמה למורים - וכנראה פחות להורים - אפשר למצוא בלוח החגים וחופשות שפרסם משרד החינוך. כך, מתוך 365 ימות השנה, מספר ימי הלימוד בבתי הספר היסודיים יעמוד על 219 ואילו בבתי הספר העל-יסודיים יעמוד המספר על 209 בלבד. במסגרות חינוכיות שבהן לומדים חמישה ימים בשבוע, ימי החופש מהווים מחצית מימות השנה: תלמידי היסודי ילמדו 184 ימים ותלמידי העל-יסודי 176 ימים בלבד. מדובר באלפי תלמידים, בעיקר במועצות האזוריות, שם מנהיגים מודל של שבוע מקוצר כדי לחסוך בהוצאות ההסעות - בכפוף להארכת יום הלימודים בהתאם.

אגב, בלוח החופשות שפרסם המשרד מופיעים 11 חגים - אף אחד מהם אינו חג הנוגע ל-440,556 תלמידים שאינם יהודים. כמו כן מוזכרים חמישה ימי צום ושמונה ימי זיכרון, שבהם יציינו בין היתר את זכרם של יוסף טרומפלדור, זאב ז'בוטינסקי, יצחק רבין ורחבעם זאבי (גנדי).

גננת מובילה

בגני הילדים הציבוריים המונים מעל 30 ילדים שלפחות חלקם בגילאי 3-4 (כ-4,600 גנים), יועסקו לאורך כל השנה שתי סייעות לצידה של הגננת - זאת במימון ציבורי מלא המשותף למשרד החינוך ולרשויות המקומיות. הסכם בעניין נחתם לאחרונה בין משרד החינוך למרכז השלטון המקומי, בעקבות מחאת ההורים המתוקשרת שהתנהלה בעניין בשנה הקודמת.

המהלך הזה הוא חלק מרפורמה כוללת עליה הכריז שר החינוך נפתלי בנט, שתכלול השנה גם מינוי "גננת מובילה" האחראית לכמה גנים בכל אזור ותקציב העשרה של עד 5,000 שקל לכל גן הנתון לניהולה של הגננת.

שתי תוכניות נוספות של בנט יצאו היום לדרך: האחת מבטיחה כי מספר התלמידים בכיתות א' לא יעלה על 34, והשנייה מתיימרת להכפיל בתוך ארבע שנים את מספר התלמידים שניגשים לחמש יחידות לימוד בבגרות במתמטיקה, כך שיעמוד על 18 אלף.

כפר יונה: לא רוצים ילדים אתיופים

שיעורי החינוך בבתי הספר, כך לפחות על פי משרד החינוך, ייפתחו השנה בסימן "הגברת המודעות לתופעת הגזענות, ההסתה והפגיעה באחר". על פי הודעת המשרד, "החלטה זאת התקבלה על רקע אירועי האלימות הקשים שאירעו בקיץ האחרון, בהם רצח הפעוט הפלסטיני בן השנה וחצי, עלי סעד דוואבשה ז"ל, ורצה הנערה שירה בנקי ז"ל".

הודעה זו של המשרד מתפרסמת בעיתוי אירוני מעט, על רקע הצהרתו השנויה במחלוקת של השר בנט, שלפיה הוא אינו מאמין בקו החינוכי שהוביל עד לאחרונה משרדו תחת הכותרת "האחר הוא אני", אלא במה שהוא מגדיר "העצמת זהויות". האחר הוא לא אני, הסביר בנט, "כל אחד הוא שונה".

בתוך כך, הורים ביישוב כפר יונה פתחו היום בשביתת מחאה על רקע סירובם לשלב ילדים אתיופים בגן הילדים של ילדיהם, המשתייך לרשת הגנים הדתיים של חב"ד. במקביל, בשעה שמשרד החינוך מטיף לסובלנות, מורים ותלמידים בבית הספר אורט אבין ברמת גן מחו כנגד מי שהם מכנים "המורה השמאלן", שהשתתף לאחרונה בהפגנה המתוקשרת בכפר הפלסטיני נבי סלאח, שבו צולם חייל ישראלי חמוש אוחז בחוזקה ילד קטן שזרק אבנים, ובהמשך סופג (החייל) מכות ממפגינים שביקשו לשחרר את הילד.

הנשיא רובי ריבלין: תודה למורים

השר בנט פתח היום את שנת הלימודים כאבא לילדה העולה לכיתה א', בבית הספר אריאל ברעננה. "זהו יום מרגש עבורי כאבא של אביגיל וכשר האחראי על כל ילדי ישראל", אמר בנט. "היום אנחנו רואים שינוי אמיתי במערכת החינוך - הפכנו את הפירמידה והשקענו בגיל הרך", הוסיף השר. ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את שנת הלימודים בבית הספר היסודי "אמירים" באשדוד. נתניהו אמר לתלמידי כיתה א': "אנחנו רוצים שתהיו תלמידים מצטיינים ואנחנו רוצים גם שתהיו ציוניים... מצוינות וציונות, אלה שני הדברים שאנחנו רוצים".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פתח את שנת הלימודים עם תלמידי כיתה א' בבית הספר האזורי "הרטוב" בקיבוץ צרעה שבהרי ירושלים, שם התקבל בשירה ובמצעד דגלונים. ריבלין אמר לתלמידים כי הכי חשוב שימשיכו לשאול שאלות, "כי ככה גם המורה לומדת". ריבלין ביקש להודות למורים בישראל: "לא תמיד המורים זוכים להוקרה אמיתית. תודה למורי ישראל שהם אחראים על חוסנה הלאומי והחברתי של מדינת ישראל".

תלמידים בבתי ספר
 תלמידים בבתי ספר