דרמה בשוק הנפט: סעודיה לא נכנעת ומסרבת לחתוך התפוקה

רכבת ההרים במחירי הנפט והירידה בנתח השוק שלה אינם מרתיעים את סעודיה, והיא מסרבת להיענות ללחצים של מדינות אחרות החברות באופ"ק ולקצץ בתפוקת הנפט כדי לייצב את המחירים ■ בינתיים, איראן ממתינה מעבר לפינה

שר הנפט הסעודי  עלי אל- נעימי / צילום: בלומברג
שר הנפט הסעודי עלי אל- נעימי / צילום: בלומברג

הצניחה במחירים והשחיקה בנתח השוק שלה בשוק הנפט מדאיגים מאוד את סעודיה, אך היא לא נכנעת ללחצים של מדינות אחרות החברות בקרטל אופ"ק וממאנת לקצץ בתפוקה כדי לגרום לייצב את מחירי הזהב השחור.

מחירי הנפט הנמוכים פוגעים באופן קשה כמעט בכל המדינות שמרבית ההכנסות שלהן מבוססות על יצוא נפט, כגון ונצואלה ורוסיה. לכן, מספר מדינות החברות באופ"ק פנו בימים האחרונים לסעודיה בבקשה שתפעל כדי להעלות את מחירי הנפט, אך האחרונה מסרבת לעשות זאת למרות שגם היא נפגעת מרכבת ההרים במחירים.

לאחרונה ונצואלה ביקשה מאופ"ק לערוך פגישת חירום ביחד עם רוסיה (שאינה חברה בארגון) במטרה לדון באסטרטגיה שתוביל לייצוב המחירים, כך ע"פ דיווח של הוול סטריט ג'ורנל בשבוע שעבר.

במקום להיענות לדרישה של מפיקות הנפט, ע"פ הערכות בשוק, סעודיה דווקא הגדילה עוד יותר את התפוקה לרמה של כ-10.45 מיליון חביות ביום בחודש יולי מרמה של 10.1 מיליון חביות ביום באפריל. זאת למרות שמחירי הנפט (ה-WTI והברנט) צנחו בכ-15% מתחילת השנה בשל הגידול החד בהיצע.

בינתיים, איראן ממתינה מעבר לפינה ומחכה בקוצר רוח ליום שבו מעצמות המערב יסירו מעליה את הסנקציות בעקבות הסכם הגרעין. היא כבר הודיעה מספר פעמים כי בכוונתה להגדיל את התפוקה וצפויה לערוך בדצמבר כנס אנרגיה שבו היא תזמין את ענקיות האנרגיה להשתתף במכרז לפיתוח מאגרי הנפט והגז שלה.