מסעיר את העולם: התרגיל הענק שעשוי להפוך למלחמה

עשרות אלפי חיילים, אלפי טנקים ומאות מטוסים ומסוקים בתרגיל צבאי ענק שמתקיים בימים אלה בדרום קוריאה, אשר מעלה את החשש בעולם מפני תרחיש שיוביל למלחמה כוללת

צבא דרום קוריאה וצבא ארה"ב באימון משולב על גבול צפון קוריאה / צילום: וידאו
צבא דרום קוריאה וצבא ארה"ב באימון משולב על גבול צפון קוריאה / צילום: וידאו

באדיבות שי לוי, פז"ם, אתר Mako

החל משנת 2001, דרום קוריאה וארה"ב עורכות תרגיל שנתי, שמדמה מתקפה צבאית כוללת של קוריאה הצפונית על שכנתה מדרום. גם השנה התרגיל יצא לפועל, אך הפעם, על רקע ההסלמה בין שתי המעצמות, העולם צופה בו בזהירות יתרה.

טרם התרגיל יצאה הודעת אזהרה מפיונגיאנג, לפיה אם האימון יצא לפועל, הדבר יוביל להתנגשות צבאית לא מתוכננת - ובעקבותיה "מלחמה כוללת". זמן קצר קודם לכן נורה טיל נ"ט לעבר רמקול שהדרום הציבו על הגבול כדי לשדר תעמולה לכיוון צפון, מה שהוביל ליום קרב קטן, ובנוסף ישנם דיווחים על כך ש-70% מצי הצוללות של קוריאה הצפונית יצא לים.

נראה שאת המדינות המשתתפות האיום לא ממש הטריד והן פתחו בתרגיל רציני ומרשים בשטח, בכיכובם של 80,000 חיילים, אלפי טנקים ומאות מטוסים ומסוקים. התרגיל כלל הרבה מאוד אש ופיצוצים, ולא נראה שהם חסכו כסף באימון.

תרחיש התרגיל כלל פלישה בהיקף מלא של צבא הצפון לדרום, ובשטח פוזרו מטרות רבות ובולטות שבתחילה הותקפו על ידי מטוסי הקרב רבים והמסוקים. על המטרות הפילו כמו אדירה של פצצות חיות ולא מעט טילים, מה שייצר מפגן אש מרשים מעליו בוצעו תמרונים של כלי הטיס, חלק מהם מלווים בעשן צבעוני כאילו היה מדובר במפגן יום העצמאות. לאקשן הזה הצטרפו סוללות של תותחים ומאות רבות של טנקים שהגבירו את האפקט הדרמטי. כל זה התנהל רק 30 ק"מ מהגבול הכי מבוצר בעולם.

זמן קצר אחרי שהחל התרגיל פרסמו הרשויות בפיונגיאנג שהתרגיל מהווה הכנה לפלישה לשטחה, ואיימו בתגובה חריפה. מומחים רבים בעולם חוששים כי מלחמה שתפרוץ בין הצפון לדרום תצית מלחמת עולם כוללת. מנגד זה המקום לציין כי למרות שצבא צפון קוריאה נחשב לאחד הגדולים בעולם, מדובר בצבא מיושן ברובו שכולל כמות אדירה של מטוסים וטנקים משנות ה-50.

ועדיין, הכמות זה החשש העיקרי. בדרום קוריאה ובארה"ב עוקבים אחר צבא הצפון וגם מנסים להרגיע כי מדובר בתרגיל הגנתי. איך שלא יהיה, אנחנו נשארנו עם תסריט אימים והרבה מאוד אקשן.