האם חברת החשמל מסבסדת את אנלימיטד?

ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי אנלימיטד לא שילמה לחברת החשמל מיום הקמת החברה ועד היום עבור עבודות הפריסה שבוצעו עבור המיזם ■ חברת החשמל: מחייבים בהתאם להסכם

יפתח רון טל / צלם: איל יצהר
יפתח רון טל / צלם: איל יצהר

האם חברת החשמל מקבלת כסף עבור העבודות שהיא מבצעת עבור מיזם הסיבים האופטיים אנלימיטד? מדיווח על תזרים המזומנים שהחברה הפיצה עולה כי חברת החשמל לא קיבלה כסף עבור עבודות הפריסה מאז הוקם המיזם ב-2013. ככל הנראה מדובר בחובות שנאמדים במיליונים רבים של שקלים אך החברה לא מוכנה לפרט את גובה החוב.

מהמידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי אנלימיטד שילמה לחברה חשמל סכום של 2 מיליון שקל עבור אירוח ואכסון (כנראה של ציוד אך הסעיף לא מפרט) ועוד מיליון שקל עבור העברת תנועה ברשת התמסורת שלה - בסך-הכול מדובר על 3 מיליון שקל. בכל קנה מידה, עבודות של עשרות ואולי מאות עובדים של חברת החשמל שנשכרו לטובת המיזם, עולים הרבה מאד כסף אך מדוח החברה אין לכך זכר.

מקורות נוספים מאשרים לגלובס שחברת החשמל לא קיבלה עד כה תשלום עבור העבודות שהיא בצעה, ולכן סביר להניח שהכסף שיתקבל עכשיו כמענק מקופת המדינה, יופנה להחזר חובות לחברת החשמל עבור עבודות הפריסה שהיא כבר עשתה.

אם אכן חברת החשמל לא קיבלה תשלום עבור העבודות שמבצעים העובדים שלה המשמעות היא שלמעשה החברה מפרה את התנאים שבגינם היא קבלה את הרישיון שלה למיזם ולפיהם החברה לא תזרים אליו כסף אלא תציע את תשתיותיה לשימוש המיזם תמורת 40% מהמניות בו.

קיימת שאלה גדולה כיצד נרשמים החובות של המיזם בדוחות חברת החשמל, שכן אם החוב לא התקבל בתוך זמן סביר, הוא עלול להירשם כחוב אבוד.

נזכיר רק שהשבוע קיבל המיזם 75 מיליון שקלים מקופת האוצר לטובת המשך הפריסה, וזאת בניגוד גמור לעמדות מקצועיות שהוצגו בפני האוצר ואשר הטילו ספק ביכולת המיזם להחזיר את ההשקעה בו.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מחייבת את חברת אנלימיטד בהתאם להסכם על-פי ביצוע העבודות. עד כה התקבלו מספר תשלומים והתשלום הקרוב צפוי להתקבל בימים הקרובים".

החברה לא הייתה מוכנה למסור מידע לגבי גובה החובות והאם לחברת החשמל יש ערבויות כנגד החוב.