"נתניהו תרם לניצחון אובמה: הפריז, הפחיד דמוקרטים"

מחוקקים אמריקאים: הקמפיין נגד ההסכם עם איראן נועד פחות לשכנע מחוקקים דמוקרטים ויותר להפחיד אותם ■ הישראלים ששימוש משקל נגד לנתניהו: ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, ומי שהיה ראש השב"כ עמי אילון

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

מחוקקים דמוקרטים תוקפים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין התנהלותו בסוגיית ההסכם עם איראן. מדבריהם עולה שהוא יכול להאשים גם את עצמו בתבוסה שספגו מתנגדי ההסכם והוא בכללם. הם טוענים, שהשתלחויותיו של רה"מ נגד העסקה עם טהראן תרמו לכך שהדיון בקונגרס על הנושא גלש למסלול של התנגשות בין שתי המפלגות הגדולות, במקום להיהפך לשיח מהותי על יתרונות ההסכם וחסרונותיו.

בעקבות הצלחת הבית הלבן לגייס גרעין של 34 סנטורים, שיבלום כל מאמץ לטרפד וטו נשיאותי על חקיקה נגד ההסכם, החלו מצדדי העסקה ומתנגדיה לנגח את יריביהם, למתוח ביקורת על התנהלות הצד שכנגד ולשרטט תרחישים להמשךהמערכה.

בניתוח שמתפרסם היום (ה') ב"ניו-יורק טיימס" נאמר, שנתניהו ובעלי בריתו הפריזו ככל הנראה בהתקפותיהם על ההסכם. הקמפיין נגד העסקה נועד פחות לשכנע מחוקקים שתומכים בה ויותר להפחיד אותם. בסופו של דבר, ההתנהלות הזו תרמה לכך שהדיון על ההסכם בקונגרס נהפך לעוד התנצחות בין שתי המפלגות, שלא הצליחה להתעלות לרמת החומרה והרצינות שמתחייבת מהנושא.

המחוקקים אמרו, כי שני ישראלים תרמו תרומה משמעותית למחנה התומכים בהסכם: ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, ומי שהיה ראש השב"כ, עמי איילון, שהיו בין מובילי התמיכה בעסקה בישראל. שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, ציטט אותם לא פעם במאמץ להסביר את יתרונות ההסכם. לדברי המחוקקים, שימשו השניים משקל נגד לנאומו של נתניהו בקונגרס, במארס, שעורר ביקורות נזעמות בקרב דמוקרטים, בין השאר מפני שהוא לא תואם עם הבית הלבן מראש, כמקובל במקרים של נאומי מנהיגים זרים בקונגרס.

למרות התבוסה הברורה שספג מחנה המתנגדים - מעבר החוק בקונגרס מובטח עתה מפני שהמתנגדים לא יוכלו למוטט וטו של אובמה על חקיקה נגד ההסכם - רבים מהם מסרבים להרים ידיים. הם מכריזים שהם יוסיפו ללחוץ על מחוקקים להתנגד לעסקה. לדבריהם, כל הדמוקרטים שהצביעו בעד ההסכם יצטרכו ביום מן הימים לתת דין וחשבון על הצבעתם.

"לפעילים פרו-ישראלים, זו הצבעה שמזדמנת פעם בדור", אמר ל"טיימס" פטריק דורטון, דובר ארגון שמכונה "אזרחים למען איראן נטולת נשק גרעיני". הארגון הוציא יותר מ-20 מיליון דולר לניהול קמפיין נגד העסקה, והכל כנראה לשווא.

מתנגדים אחרים טוענים, שהדמוקרטים שהצביעו בעד ההסכם יקללו את היום שבו יעשו זאת. חבר במנגנון המפלגה הרפובליקנית אמר, כי המסע נגד העסקה נפגע בגלל התמקדות המדיה בעליתו המסחררת של דונאלד טראמםפ בקמפיין ובשימוש שעשתה הילארי קלינטון בחשבון דוא"ל פרטי למשלוח חומרים מסווגים.