קק"ל תעביר למדינה 1.2 מיליארד שקל ותפעל לאיכות הסביבה

ההסדר שהושג בין השר להגנת הסביבה אבי גבאי למנכ"ל קק"ל מאיר שפיגלר ייכנס לתוקף בעוד כ-10 ימים

קק"ל / צילום: איל יצהר
קק"ל / צילום: איל יצהר

קק"ל תעביר למדינה 1.2 מיליארד שקל ותגדיל משמעותית את מעורבותה למען איכות הסביבה, כך סוכם במסגרת ההסדר שהושג אתמול (ד') בין נציגו של שר האוצר השר להגנת הסביבה אבי גבאי ומנכ"ל קק"ל מאיר שפיגלר. ההסדר ייכנס לתוקף לאחר אישורו בממשלה בעוד כ-10 ימים.

במסגרת ההסדר הסכימה קק"ל למינוי ועדת היגוי למימון פרויקטים בתחום התשתיות, כפי שביקש האוצר. הוועדה, בהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הממונה על התקציבים מנכ"ל ויו"ר קק"ל תקבל לידיה תקציב מתוך הכנסות הקרן מניהול קרקעותיה המועברות אליה בכל שנה מרשות מקרקעי ישראל.

במסגרת הצעת תקציב המדינה ביקש האוצר לקבוע כי התקציב שיועמד לידי הוועדה לא יפחת מ-65% מהכנסות הקרן, באופן שיגביל את הוצאותיה הניהוליות הגבוהות. גבאי קיבל את טענת קק"ל כי אין לה שליטה על גובה הכנסותיה ולכן היא עלולה להגיע למצב שבו החלק הנותר (35%) לא יספיק לה למימון את הוצאות הכרחיות.

הנוסחה שסוכמה קובעת כי התקציב שיועמד לידי הוועדה לא יפחת מ-70 אחוז מההכנסות נטו של הקרן, לאחר ניכוי הוצאותיה. על-מנת למנוע מהקרן "לנפח" הוצאות נקבע כי גובה ההוצאות ייקבע מראש.

סעיף מעניין ומפתיע שנוסף להסכם קובע כי קק"ל תמלא את מקום המדינה כמממנת רשות הטבע והגנים תמורת הגדלת מספר נציגיה בדירקטוריון הרט"ג מ-1 ל-3. המדינה מתקצבת כיום את רט"ג בכ-200 מיליון שקל לשנה, המהווים כ-40% מתקציב הרשות.

המרכיב השלישי בהסדר קובע כי יוארך בשנתיים תוקף האמנה בין המדינה לקק"ל שתוקפה פג בסוף חודש אוגוסט. תקופת ההארכה נועדה לאפשר את מיצוי המו"מ לגיבוש אמנה חדשה בעין המדינה לקק"ל שתחליף את האמנה ההיסטורית שחלקים ממנה הפכו לא-רלבנטיים