מורווחת 300%: באטרי מימשה חלק מהשקעתה באיי.די.איי ביטוח

הקרן האמריקאית מכרה כ-3% ממניות חברת הביטוח הישיר של משפחת שנידמן למוסדיים, ב-84 מ' ש'

דורון ומוקי שנידמן / צילום: תמר מצפי
דורון ומוקי שנידמן / צילום: תמר מצפי

קרן ההשקעות באטרי, שותפת המיעוט הזרה של משפחת שנידמן בחברת הביטוח הישיר איי.די.איי ביטוח, מממשת חלק מהשקעתה המוצלחת עם מכירת חבילת מניות בהיקף של כ-84 מיליון שקל. הקרן האמריקאית מימשה אתמול קצת יותר מ-3% ממניות איי.די.איי ביטוח שברשותה, ומכרה אותן לגופים מוסדיים בהפצה שנעשתה בהנחה של כ-3% על מחיר הנעילה בבורסה. על פי ההערכות, הקרן האמריקאית אינה מתכננת מכירות נוספות של מניות איי.די.איי ביטוח בקרוב.

ערב המכירה החזיקה באטרי בכ-14.2% ממניות איי.די.איי ביטוח, ששוויין עמד על כ-385 מיליון שקל. קרן באטרי משייכת את ההשקעה באיי.די.איי ביטוח לתיק חברות ה"סיכון-צמיחה" (Growth Venture). באטרי, שהוקמה ב-1983, מתמקדת בחברות מוטות טכנולוגיה, ולפני שבועות ספורים השלימה עסקה נוספת בישראל כשרכשה את היחידה העסקית של האבטחה הפיזית של נייס מערכות, בעסקה ששווייה עד 100 מיליון דולר.

מבחינת באטרי מדובר כאמור בהשקעה מוצלחת מאוד. מניית איי.די.איי נסקה מאז הונפקה, וכיום מדובר בחברת הביטוח בעלת שווי השוק החמישי בגודלו בבורסה, לאחר מגדל, הראל, כלל ביטוח והפניקס.

ביולי 2012 נכנסה באטרי (Battery) להשקעה באיי.די.איי ביטוח, עת רכשה 17% מהמניות לפי שווי חברה של כ-730 מיליון שקל. כיום, כשנתיים לאחר הונפקה בבורסה, עומד שווי החברה על יותר מ-2.7 מיליארד שקל, לאחר שטיפסה בכ-50% מתחילת השנה וב-165% מאז הנפקתה באוגוסט 2013. כך, מאז כניסתה של באטרי להשקעה באיי.די.איי ביטוח ועד היום הניבה לה ההשקעה בחברת הביטוח הישיר קרוב ל-300%. יחד עם הדיבידנדים שקיבלה מהחברה הרווחית החזירה למעשה באטרי כעת את כל השקעתה באיי.די.איי ביטוח, כך שההחזקה הנותרת היא רווח נקי שלה.

המרוויחה הגדולה ביותר מהצלחת איי.די.איי ביטוח, שמנוהלת על-ידי רביב צולר, היא משפחת שנידמן, שייסדה את החברה ושאת פעילותה העסקי מובילים בני הדודים מוקי ודורון. משפחת שנידמן שולטת בצור שמיר, ובאמצעותה בקבוצת ביטוח ישיר, ששולטת במספר חברות: איי.די.איי ביטוח, שמרכזת את פעילותה בביטוח בשיווק ישיר בישראל; מימון ישיר, שמרכזת את הפעילות בתחום האשראי הצרכני; וחברת הנדל"ן המניב אדגר. ביטוח ישיר מחזיקה בכ-49.3% מאיי.די.איי ביטוח.

איי.די.איי ביטוח, שמוכרת בציבור כביטוח ישיר, פועלת בתחומי הביטוח בשיווק ישיר באמצעות שני מותגים: "תשעה מיליון" ו"הקש על החמש ביטוח ישיר". החברה רשמה במחצית הראשונה של 2015 רווח נקי כולל של כ-94 מיליון שקל, לעומת כ-78 מיליון שקל במחצית המקבילה, ולעומת רווח שנתי של כ-160 מיליון שקל בכל 2014.