הונגריה: מאות ברחו מהמחנות, סמכויות המשטרה הורחבו

יותר מ-360 מהגרים נמלטו משני מרכזי רישום במדינה, בזמן שהפרלמנט אישר חוקים שבמסגרתם מבקשי מקלט שיחצו את הגדר עם סרביה עלולים להישלח למאסר ■ ביוון, מהגרים השליכו אבנים לעבר שוטרים שמנעו מהם לעלות לספינה

שוטרים הונגרים עוצרים מהגרים / צילום: רויטרס
שוטרים הונגרים עוצרים מהגרים / צילום: רויטרס

מאות מהגרים ברחו היום (ו') ממרכזי רישום בהונגריה - כך דווח בסוכנות הידיעות הממשלתית. באירוע הראשון שקרה הבוקר נמלטו כ-300 בני אדם ממחנה הסמוך לגבול עם סרביה בדרום המדינה וכמה שעות מאוחר יותר ברחו 64 מבקשי מקלט נוספים ממרכז רישום בעיירה בישקה שבמרכז המדינה.

המשטרה פתחה במרדף אחרי 300 המהגרים שברחו מהמחנה שבעיירת הגבול רוזקה, כשיותר מ-2,000 מבקשי המקלט הנוספים שנותרו שום איימו אף הם לפרוץ את שערי המקום ולהימלט.

במקביל, אישר הפרלמנט במדינה את שורת החוקים שנועדו להגביר את היכולת לעצור את זרם המהגרים למדינה. במסגרת החקיקה החדשה, למשטרה יינתנו סמכויות נרחבות יותר ומהגרים שיחצו את הגבול בצורה לא-חוקית עלולים להיכנס לכלא.

בימים אלו מקימה הונגריה גדר בגבולה הדרומי עם סרביה, משם נכנסים למדינה אלפי המהגרים, שרובם מגיעים מסוריה ומאפגניסטן. לפי החוקים החדשים, מי שיעבור את הגדר או יפגע בה יעבור עבירה פלילית. כמו כן, ניתן יהיה להגיש בקשות למקלט במעברי הגבול השונים. לפי התכנית, יוקמו אזורים מיוחדים שם ישהו המהגרים עד להחלטה בעניינם ואם בקשתם תידחה, הם יגורשו.

במהלך היום החלו מאות מהגרים לצעוד מתחנת הרכבת בבירה בודפשט בכוונה להגיע לגרמניה. אתמול נפתחה התחנה לאחר יומיים שבהם הייתה סגורה, אך מהגרים הורדו בכוח מקרונות שעשו דרכם לאזור הגבול עם אוסטריה, שדרכה הם תכננו לעבור לגרמניה, לצורך רישומם.

בתוך כך, ביוון התעמתו כ-200 מהגרים עם שוטרים ואנשי משמר החופים לאחר שניסו לעלות על ספינה באי לסבוס. תיעוד ששודר בטלוויזיה הראה את המהגרים מיידים אבנים לעבר המשטרה.

העימותים אירעו במקביל לביקורם של גורמים בכירים באיחוד האירופי ביוון, שהבטיחו לסייע יותר למדינות שנמצאות בחזית. אל חופיה של יוון מגיעים מדי יום מאות מהגרי עבודה ופליטים, שנמלטו ממדינות מוכות לחימה ועוני במזרח התיכון, באסיה ובאפריקה.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, התייחס היום למשבר המהגרים באירופה ואמר שהוא "צפוי לחלוטין". בשיחה עם עיתונאים בשולי כנס כלכלי במדינה, אמר כי רוסיה הזהירה לעתים תכופות מבעיות שעלולות להתעורר כתוצאה מה"מדיניות השגויה של המערב" והתפשטות הטרור במזרח התיכון ובצפון אפריקה.

"אנו ברוסיה אמרנו כבר לפני שנים שבעיות עלולות להתעורר אם שותפינו המערביים ימשיכו במדיניות החוץ השגויה שלנו, במיוחד באזורי העולם המוסלמי, המזרח התיכון וצפון אפריקה", אמר. לדבריו, הפגם המרכזי במדיניות החוץ של המערב היא כפיית הסטנדרטים שלו ברחבי העולם, מבלי לקחת בחשבון את המאפיינים ההיסטוריים, הדתיים והתרבותיים של האזורים השונים.