התקדמות בחוק שאמור להקפיץ את שוק האשראי מדרגה

ועדת השרים אישרה את הצעת החוק להקמת מאגר נתוני אשראי■ כחלון:"אישור החוק הוא צעד חיוני ליישום הרפורמה בבנקים"

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

הצעת חוק נתוני אשראי, במסגרתה יוקם בישראל מאגר אשראי ציבורי שאמורלהוביל להגברת התחרותבשוק האשראי, עברה היום (א') בוועדת שרים לענייני חקיקה.

"הצעת החוק מהווה נדבך נוסף ומשלים לחוק אשראי הוגן, אשר עבר במליאה ראשונה בכנסת, במטרה לפתוח את שוק האשראי הריכוזי ולצמצם פנייתם של לווים לשוק האפור", נמסר מהאוצר. "הצעת החוק היא פרי המלצותיה של הועדה לשיפור המערכת לשיתוף בנתוני אשראי אשר מצאה כי הנפגעים העיקריים כיום מהיעדרה של מערכת אפקטיבית לשיתוף בנתוני אשראי, הם משקי בית ועסקים קטנים - המגזר הקמעונאי".

במצב הנהוג היום, המידע העיקרי עלהלווים מצוי בידי הבנקים הגדולים, מה שמקנה להם יתרוןופוגע בתחרות בשוק האשראי הקמעונאי. הנגשת הנתונים לשאר השחקנים אמורהלהגביר את התחרותבקרב המלווים על מתן אשראי למגזר הקמעונאי.

לאחרונה התעוררה התנגדות במשרד המשפטים לאישורהצעת החוק כחלק מחוק ההסדרים בשל היבטים של פגיעה בפרטיות, ולפיכך דרשו במשרד לקדם זאת כהצעת חוק נפרדת. כעת שר האוצר משה כחלון ושרת המשפטים איילת שקד נדרשים לעבור משוכות פוליטיות נוספות - אישור בממשלה ובכנסת.

הקמת מאגר נתוני אשראי הוא נושא שקודם כבר בממשלה הקודמת. צוות בינמשרדי בראשות מוריס דורפמן, סגן יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, הוקם לבחינת הנושא, ופרסם באחרונה את מסקנותיו, ולפיהן יש להקים מאגר לנתוני אשראי. המטרה בהקמת המאגר היא שיפור התחרות במגזר האשראי למשקי בית, תחום שבו לבנקים (ובמיוחד לשני הגדולים שבהם) יש שליטה בזכות המידע הרב שיש להם על הלקוחות.

בנק ישראל הוא זה שיפקח את מאגר נתוני האשראי, אשר יכיל נתונים הן על משקי בית והן על עסקים קטנים. המידע יגיע מגופים פיננסיים וגם מגופים ציבוריים כמולשכת ההוצאה לפועל, כונס הנכסים הרשמי ומערכת בתי המשפט.

את פרויקט הקמת המאגר והפיקוח עליו מובילה בבנק ישראל המשנה לנגידה, ד"ר נדין בודו טרכטנברג, ביחד עם מנהלי החטיבות הרלוונטיים בבנק ישראל. צוותי עבודה כבר עוסקים בנושא מזה מספר חודשים, ובנק ישראל עומד בקשר עם מספר בנקים מרכזיים בעולם כדי ללמוד מהניסיון העולמי בתחום.

"אישור החוק הוא צעד חיוני ליישום הרפורמה בבנקים", מסר כחלון. "חוק נתוני אשראי הוא ציר מרכזי למסקנות ועדת שטרום שצפויות להתפרסם בקרוב. אישור החוק הינו צעד משלים להפרדת חברות האשראי מהבנקים ומתן אשראי חוץ בנקאי. עקב חוסר התחרות נגרם נזק לצרכנים שנושאים בעלויות גבוהות מהמקובל. עד כה עיכבו הבנקים הגדולים את העברת החוק בטענות שונות ומשונות שעתה נבדקו ונדחו".

המאגר ישמש את המלווים השונים לבחון את מידת עמידותם של הלווים הפוטנציאליים בהחזר ההלוואה, והחידוש העיקרי בו הואשייכללו בו גם נתונים חיוביים על הלווה, ולא רק נתונים שליליים הנאספים היום בידי לשכות האשראי. המשמעות היא שהסבירות להענקת הלוואות תגדלושוק האשראי ישוכלל.

"מתחילים לחשוב חיובי", מסרה שקד. "הקמת המאגר תאפשר איסוף אינדיקציות חיוביות, אשר יעודדו מתן הלוואות לעוד משקי בית בישראל. הצעת החוק היא צעד נוסף בייעול ושיפור השירות ללקוחות הישראליים. הקמת המאגר מקדמת את כניסתם של נותני אשראי נוספים ובכך תייצר תשתית לעידוד תחרות בריאה יותר בשוק הישראלי, תביא לשיפור תנאי האשראי, תגדיל את היצע האשראי ללקוחות וחשוב לא פחות, תצמצם פניית לווים מלקחת הלוואות בשוק האפור".

שר האוצר, משה כחלון: "אישור החוק הוא צעד חיוני ליישום הרפורמה בבנקים. חוק נתוני אשראי הוא ציר מרכזי למסקנות ועדת שטרום שצפויות להתפרסם בקרוב. אישור החוק הינו צעד משלים להפרדת חברות האשראי מהבנקים ומתן אשראי חוץ בנקאי. עקב חוסר התחרות נגרם נזק לצרכנים שנושאים בעלויות גבוהות מהמקובל. עד כה עיכבו הבנקים הגדולים את העברת החוק בטענות שונות ומשונות שעתה נבדקו ונדחו".