אחרי 5 שנים של היעדרות: גוגל שוקלת לחזור לסין

ענקית החיפוש הפסיקה את רוב פעילותה בסין בעקבות מחלוקת עם הממשלה ■ הערכות: גוגל תשיק חנות אפליקציות לשוק הסיני

גוגל הפסיקה בפתאומיות את רוב הפעילות שלה ביבשת הסינית בשנת 2010 לאחר מתקפות סייבר נגד משתמשי ג'ימייל ומחלוקות עם הממשלה לגבי צנזורה על חיפושים.

בימים אלה גוגל מקיימת דיונים עם פקידי ממשלה סיניים ויצרניות מכשירי טלפון לגבי השקה של חנות אפליקציות אנדרואיד לשוק הסיני, כך על פי אנשים המקורבים לנושא. אם המהלך ייצא לפועל, הוא יהווה חזרה של חברת האינטרנט לכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

במשך יותר משנה, גוגל עובדת על גרסה לחנות האפליקציות Play הכוללת רק אפליקציות ושירותים שאושרו על ידי ממשלת סין, כך מסרו אותם מקורות. חנות האפליקציה הזאת תהיה מותקנת על טלפונים חכמים חדשים המיוצרים עבור השוק הסיני אשר פועלים על גרסה מורשית של אנדרואיד.

אחד מאותם אנשים אמר כי גוגל מקווה כי הטלפונים החדשים יהיו זמינים בסין עד סוף השנה, למרות שלא ברור אם החברה תצליח לעמוד ביעד. גוגל זקוקה לרישיונות מטעם ממשלת סין ולא ידוע האם הללו אושרו, כך מסרו אותם אנשים.

גוגל הפסיקה כאמור את רוב הפעילות שלה ביבשת הסינית בשנת 2010. באותה תקופה, היה ויכוח בתוך החברה האם גוגל תוכל להרחיב את השפעתה אם תישאר בסין. מאז, סין הפכה לשוק הטלפונים החכמים הגדול בעולם, והיריבה אפל מהווה שחקנית מובילה בשוק.

סרגיי ברין, ממקימי גוגל, היה בין המבקרים העיקריים של ממשלת סין בשנת 2010. אולם ברין נסוג לאחרונה ממעורבות בפעילות היומיומית של החברה, לאחר שראש חטיבת המוצרים, סונדר פיצ'אי, נטל על עצמו אחריות רבה יותר, לקראת מינויו למנכ"ל החברה בהמשך השנה. בשנה שעברה, אמר פיצ'אי כי החברה "מחויבת לשרת את השוק הסיני על הצד הטוב ביותר".

התוכניות של גוגל דווחו לראשונה על ידי אתר הטכנולוגיה The Information.

מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל היא מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר בעולם לטלפונים חכמים. אולם הגרסה של אנדרואיד לגוגל אינה זמינה בסין. הדבר איפשר ליצרני טלפונים סיניים כמו שיאומי ו-OnePlus ליצור גרסאות משלהן לאנדרואיד ולאחרות אחרות, כמו באידו, להקים חנויות אפליקציות שמשלהן שאינן מניבות הכנסות כלשהן לגוגל. בדומה לכך, שירותים אחרים של גוגל, לרבות חיפוש וג'ימייל, אינם זמינים בסין.

הירושי לוקהיימר, ראש מחלקת אנדרואיד, נפגש לאחרונה בבייג'ין עם הוגו בארה, לשעבר בכיר בחטיבת אנדרואיד המשמש כיום בהנהלת שיאומי, כך על פי תצלום שהעלה בארה בחשבון הפייסבוק שלו בשבוע שעבר.

אם גוגל תצליח להכניס גרסה של חנות Play למכשירי טלפון המאושרים על ידה גוגל לסין, הדבר יסייע לחברה לשלוט טוב יותר במערכת ההפעלה ולייצר הכנסות מאפליקציות.

"אהיה מופתע אם גוגל נכנעה בסין והסכימה לצנזורה מהותית מטעם הממשלה", כך אומר קרלוס קירכנר, אנליסט ב-Bernstein Research. הוא אמר כי גוגל מקווה "למנוע, לדחות או להגביל" גרסאות חלופיות של אנדרואיד בסין.