הבנק המרכזי בסין מנסה להרגיע: "התיקון קרוב לסיום"

זו שיאושואן, נגיד הבנק המרכזי הסיני אמר בכנס ה-G20 בסוף השבוע כי השווקים הפיננסים של סין צפויים להיות יציבים יותר והעדות לכך היא יציבות היואן ■ המשקיעים לא התרשמו והבורסה בשנחאי ננעלה בירידות של כ-2.5%

ז'ו שיאוצ'ואן / צילום: רויטרס
ז'ו שיאוצ'ואן / צילום: רויטרס

שוק המניות הסיני כמעט שהשלים את התיקון שלו בעקבות הבועה שנוצרה במחצית הראשונה של השנה, לדברי נגיד הבנק המרכזי של סין, ז'ו שיאוצ'ואן, בכנס שרי האוצר של מדינות 20G.

הירידות החדות במניות הסיניות, לאחר הזינוק שהונע באמצעות השקעות ממונפות במועד מוקדם יותר השנה, עוררו בהלה בקרב משקיעים סינים ובינלאומיים, ואילצו את בייג'ין לנקוט שורת צעדים לבלימת ירידות נוספות. בורסות המניות הסיניות צללו בקרוב ל-40% מהשיא שנרשם ביוני.

על פי גרסת הבנק המרכזי של סין, אמר הנגיד ז'ו בכנס 20G בטורקיה: "שער החליפין של היואן לעומת הדולר מתייצב כעת, התיקון בשוק המניות כמעט שהושלם, ובשוקי ההון נראית תקווה להתייצבות".

היום, אגב, נפתח שבוע המסחר באסיה בירידה של 2.5% בבורסת שנחאי.

ז'ו הודה כי "לפני יוני תפחה בועת שוק המניות הסיני ללא הרף", אך הוסיף כי מבין שלושת התיקונים העיקריים שהתרחשו מאז יוני, היו השלכות עולמיות רק לתיקון האחרון שהתחולל באמצע אוגוסט. הצעדים שנקטה ממשלת סין מנעו ירידות נוספות וסיכונים מערכתיים, לדברי ז'ו. "בעקבות התיקון, רמות המינוף ירדו בבירור, ולא הייתה השפעה משמעותית על הכלכלה האמיתית", ציין ז'ו.

הבנק המרכזי של סין פרסם גרסה מנוסחת מחדש של דברי ז'ו רק לאחר ששר האוצר היפני, טארו אסו, אמר לכתבים כי ז'ו השתמש שלוש פעמים במילה "פיצוץ" בהתייחסו לבועה בשוק הסיני. בתעתיק שפרסם הבנק המרכזי מופיע המונח הקורקטי יותר, "תיקון", והמילה "בועה" מופיעה בו פעם אחת בלבד.

שרי האוצר ונגידי הבנקים של מדינות 20G הביעו שלשום תמיכה בטענה של סין כי השינויים שביצעה הממשלה בחודש שעבר במנגנון שער החליפין היו צעד קדימה בדרך לשער חליפין שבקביעתו משחקים כוחות השוק תפקיד גדול יותר.

היחידי שדעתו חרגה מהקונצנזוס היה אסו, שטען כי המצגת הסינית לא הייתה מפורטת דיה. בפגישה נידונו החששות מפיחות תחרותי על רקע ההאטה הכלכלית הרחבה, בייחוד בשווקים המתעוררים שמתמודדים גם כן עם ירידה חדה במחירי הסחורות שהם מייצאים.

נתונים שהתפרסמו לאחרונה מראים כי קרנות שמתמקדות בסין ספגו את הפגיעה הקשה ביותר מהזעזועים בשוקי המניות. כמו כן נפגעו סוחרי ני"ע שמכרו נכסים בתגובה לנתונים הכלכליים החלשים של סין.

בנוסף למגבלות על מכירת מניות וגיוסו של "צוות לאומי" - המורכב מקרנות השקעה ומוסדות ממשלתיים - לרכישת מניות, כללה האסטרטגיה של ממשלת סין גם מתקפה חריפה על אמצעי התקשורת בגין תפקידם בירידות התלולות בשוק המניות. בשבוע שעבר שידרה הטלוויזיה הממלכתית את וידויו מתא המעצר של כתב פיננסי סיני שנעצר בחשד לגרימת "פאניקה ומהומה".