בנק ישראל: "האטה בצמיחה העולמית ועלייה ברמת הסיכונים"

בנק ישראל פרסם את פרוטוקולי ישיבת הריבית האחרונה ומעריך כי עולה כי ההאטה בסין מהווה גורם סיכון משמעותי ומשפיעה על הפעילות הכלכלית במדינות רבות ■ "גברו הסיכונים להשגת יעד האינפלציה והצמיחה"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

בנק ישראל פרסם היום (ב') את פרוטוקולי ישיבת הריבית האחרונה בהם הוא מסביר את ההחלטה להותיר את ריבית ספטמבר על כנה ברמה של 0.1%. "מסתמנת האטה מסוימת בקצב הצמיחה של הכלכלה העולמית תוך עלייה ברמת הסיכונים", כך ע"פ הפרוטוקולים.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל התייחסה לסערה בשווקים כאחד הגורמים המרכזיים שהובילו אותה להחלטת הריבית: "ההאטה בצמיחה בסין משפיעה לרעה על הפעילות הכלכלית במדינות רבות. בימים האחרונים נרשמו ירידות שערים חדות בשווקים הפיננסיים העולמיים, והתוואי הצפוי לריבית בארה"ב, כפי שהוא נגזר מהשווקים הפיננסיים, נמוך משהיה בחודש הקודם".

בהתייחסם לשוק המט"ח בבנק ישראל מציינים כי מאז החלטת הריבית של חודש אוגוסט (ב-26 ביולי) ועד ל-21 באוגוסט, נחלש השקל מול שער החליפין הנומינלי האפקטיבי בכ-1.3%, אך מתחילת השנה נרשם ייסוף אפקטיבי של 5.8%. גם לאחר הפיחות החודש, התפתחות שער החליפין מתחילת השנה מקשה על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר, ומעכבת את חזרת האינפלציה אל תוך היעד.

בנוגע לשוק הדיור הוועדה המוניטרית מסבירה כי המחירים המשיכו לצמוח בשיעור של 4.4% ב-12 החודשים האחרונים כאשר במקביל קצב נטילת המשכנתאות החדשות המשיך להיות גבוה. 

"הוועדה המוניטרית סבורה שגברו הסיכונים להשגת יעד האינפלציה ולצמיחה", נכתב בפרוטוקולי הריבית. "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים".