הקנרית הכוזבת של סין: הסערה פתחה הזדמנויות השקעה

במקרה של סין, שוק המניות הוא לא תמיד הציפור שמבשרת על מצבה האמיתי של הכלכלה הריאלית

סין / צילום: רויטרס
סין / צילום: רויטרס

דווקא כשנדמה היה ששוקי המניות עיכלו את העסקה החדשה ששומרת על יוון במרחב האירו ונרגעו, נפגעו המניות מבעיה מהותית הרבה יותר: סין. משקיפים ידעו זה חודשים, שלא לומר שנים, שהצמיחה בסין מאטה, אבל באוגוסט השתנתה תפיסת המצב בבת אחת.

חלק מהשינוי נבע מנתונים כלכליים חלשים (יצוא, מכוניות וטלפונים חכמים), אבל הרבה יותר נגרם על-ידי שוקי ההון: שוק המניות הסיני היה קרוב לצניחה חופשית, יחד עם מפולת במחירי סחורות רבות - בייחוד אלה שקשורות בצמיחה סינית, כמו עפרות ברזל ונחושת. מה שהבהיל עוד יותר את המשקיפים היה אי-יכולתה של ממשלת סין לייצב את שוק המניות, וההחלטה המפתיעה לפחת את היואן (ואחר כך לנסות לייצב אותו).

לחששות מסין היה אפקט מרחיק לכת: מטבעות בשווקים מתעוררים נוספים צנחו, האירו התאושש והסוחרים הפכו הימורים נגדו (עם השלכות שליליות בכוח על היצואנים האירופים), ציפיות צמיחה ואינפלציה ירדו, התנודתיות עלתה ומניות השוק המפותח - שהסתמכו על צמיחת השווקים המתעוררים - צנחו. אפילו מניות מגננה כמו יצרניות תרופות נפגעו, כנראה בגלל פדיונות מתעודות סל. כעת, כשהשווקים תנודתיים עדיין, מהן ההשלכות של כל זה על המשקיעים?

במה שנוגע לסין, חשוב להבחין בין שוקי הון לכלכלה ריאלית: שוק המניות יכול להיות הקנרית (הציפור) שמזהירה מפני צרות כלכליות עמוקות יותר - אבל לא תמיד זה כך. משקיעים מערביים התעלמו בדרך כלל מהעובדה שהמניות הסיניות נסקו לשמיים במחצית הראשונה של 2015. זו היתה בועת השקעות. לפקיעה שלה היו השלכות די מוגבלות, מפני שרק שיעור קטן מתושבי סין משקיע בשוק המניות.

בניגוד לכך, המכירות לצרכן ומחירי הנדל"ן בסין נשארו יציבים: נדל"ן הוא סוג נכס משמעותי בהרבה ממניות בסין. הפיחות המפתיע של היואן יצר חששות מדפלציה עולמית, אבל לא סביר שהרשויות בסין ירצו להסתכן בבריחת הון מסיבית. פיחות נוסף גם יהיה מנוגד למדיניות של עידוד חברות לטפס בסולם המיומנות על-ידי השקעה בפריון באמצעות מיכון וחדשנות. לכן, למרות שזו טעות להתעלם מהאתגרים המשמעותיים מאוד שבפני סין, המצב הבסיסי יכול להיות מבהיל פחות מכפי שהוא מתואר בתקשורת.

המשימה העיקרית של המשקיעים היא לנצל רגע אמוציונלי כזה כהזדמנות לחיפוש מציאות. יש שני סוגים של הזדמנויות שנוצרו מהמצב הנוכחי. הראשון הוא עסקים בעולם המפותח, שהשווי שלהם צנח על רקע הסערה העולמית, אך המצב הבסיסי שלהם לא השתנה בהרבה. קחו לדוגמה את חברות התרופות: חלק הארי של הרווחים שלהן בא מהשווקים המפותחים, בייחוד ארה"ב, מפני ששם מתגוררים החולים העשירים, אבל שווי החברות צנח בגלל מימושים של בעלי תעודות סל. דוגמה אחרת שמצאתי היא Spie, חברת שירותי תמיכה אירופית בגודל בינוני, שהשווי שלה צנח בחמישית, והיא מציעה כעת תשואת תזרים מזומנים של כ-9%.

הסוג השני של הזדמנויות הוא חברות עם חשיפה ברורה לסין ולשווקים המתעוררים, שהמניות שלהן צנחו בשיעורים חדים. זהו תחום מסובך יותר, מפני שהתנודתיות בשווקים צפויה להימשך זמן מה.

שוק הרכב, למשל

אחד התחומים הברורים שמושפעים מהמשבר הסיני הוא תעשיית הרכב. שוק הרכב הסיני צמח במהירות אדירה בעשור האחרון, והוא כעת שוק המכוניות הלאומי הגדול בעולם, עם רבע מסך המכוניות שנמכרות בכל העולם (יותר מ-23 מיליון מכוניות ב-2015). הוא גם הפך לאחד ממרכזי הרווח הגדולים של יצרניות הרכב והספקים שלהן. לכן ההבנה ששוק הרכב הסיני לא ימשיך לצמוח בשיעורים דו-ספרתיים גרמה לקריסת מניות לכל רוחב הסקטור הזה.

האטה בסין מסמנת אולי את סוף עידן רווחי-העל של יצרניות רכבי היוקרה, אך הירידה בתמחור של כמה יצרניות וספקים מנבאת עצירה מוחלטת כמעט של השוק הסיני. אם חושבים על כך שהבעלות על כלי רכב מוטוריים בסין היא בערך שישית מהרמה של אירופה (ועשירית בהשוואה לארה"ב), לא נראה שהשוק הסיני הולך להיעלם. סביר יותר להניח שהוא עבר לשיעורי צמיחה חד-ספרתיים, כמו התמ"ג הסיני. בתרחיש כזה, הביקוש לרכב בסין יגדל במיליון עד מיליון וחצי כלי רכב בשנה.

זו הסיבה לכך שספקי חלקי רכב ייחודיים באירופה מהווים הזדמנות השקעה פורייה ברגע זה. בנפרד מיצרניות הציוד המקורי (OEM) של כלי הרכב, קיימת רשת של ספקים מתמחים שמספקת את המערכות האלקטרוניות המתקדמות שנכנסות למכונית מודרנית - החיסכון בדלק, הנוחות והאבטחה - שכולנו לוקחים כמובנים מאליהם. רבים מהתחומים הללו הם אוליגופולים - נשלטים על-ידי קומץ ספקים - ולכן מרוכזים הרבה יותר מתעשיית הרכב עצמה.

הפוטנציאל של Duerr

אחת הדוגמאות היא חברת קונטיננטל, שמייצרת כל מיני רכיבים אלקטרוניים לבלמים, מנועים ובטיחות. עוד דוגמה היא Autoliv, שמייצרת כריות אוויר וחגורות מושב, ונכנסת לחיישני היי טק של ציוד בטיחות אקטיבי.

אחת ההזדמנויות המעניינות ביותר כעת היא Duerr, חברת הנדסה מתמחה גרמנית שהיא היצרנית העולמית הדומיננטית של סדנאות צבע רובוטיות לתעשיית הרכב. מניית Duerr צנחה ב-40% כמעט מאפריל, על רקע החששות שהבום הסיני הסתיים.

סין בהחלט חשובה לחברה - היא היוותה כמעט שליש מעסקיה שקשורים ברכב - אבל קריסת מניית Duerr מגלמת ציפייה לאפס צמיחה בסין, ולמעשה בכל מקום אחר, בעתיד. הציפייה הזו מתעלמת מהעובדה שיצרניות הרכב מתרחבות לשווקים גדולים ובתוליים יחסית כמו הודו, וגם משקיעות הרבה באירופה ובארה"ב, היכן שמפעלים רבים שלהן מיושנים מאוד.

הדומיננטיות של Duerr בתחום שלה אומרת שהיא יכולה להשיג תנאים כספיים טובים, שמשמעותם תשואה גבוהה על ההון. ל-Duerr יש גם חטיבת שירות/חלפים רווחית מאוד, וכמה עסקים שאינם קשורים לרכב. החברה הזו היא רק דוגמה אחת לעסקי הנישה הרבים באירופה שהשווי שלהם ירד, והם צפויים להתגבר על הסערה הנוכחית. צריך רק קור רוח כדי לנצל את ההזדמנויות הללו.

הכותב הוא מנהל קרן מניות אירופה בחברת הנדרסון גלובל אינווסטורס, המיוצגת בישראל על-ידי מיטב-דש בית השקעות