ריב סמכויות עלול לעכב את הקמת מאגר נתוני האשראי

נציג מטה הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה דרש לשנות את הצעת החוק, באופן שיאפשר לראש הממשלה לנסח את התקנות עם שרת המשפטים

בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ

ריב סמכויות בין שלושה גופי אבטחת מידע ממשלתיים עלול לעכב את אישור החוק להקמת מאגר נתוני אשראי. ל"גלובס" נודע כי במהלך הדיון בהצעת החוק הממשלתית להקמת המאגר שהתקיים אתמול (א') בוועדת השרים לחקיקה, דרש נציג מטה הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה לשנות את הצעת החוק, באופן שיאפשר לראש הממשלה לנסח את התקנות עם שרת המשפטים.

מאחורי הדרישה עומד הרצון לשתף את מטה הסייבר הלאומי בפיקוח על אבטחת המידע שייאגר במאגר נתוני האשראי. בישיבה של ועדת השרים אתמול הוחלט לדחות את דרישת מטה הסייבר ולהותיר את התקנות ללא שינוי, אך נראה כי במאבק הסמכויות עדיין לא נאמרה המילה האחרונה.

ל"גלובס" נודע כי עמדת שב"כ בסוגיה היא כי אבטחת המידע במאגר תהיה תחת אחריותו הבלעדית. העמדה של שירות הביטחון הכללי מנומקת בכך שהוא האחראי לפי חוק על אבטחת מאגרי המידע של בנק ישראל - הגוף שיקים את מאגר המידע לנתוני אשראי ויתפעל אותו.

לאור דרישת שב"כ גם הוחלט לסגת מהכוונה המקורית להקים ולתפעל את הקמת המאגר בשותפות עם גוף פרטי במסגרת מודל של BOT. ואולם נכון להיום עולה מנוסח החוק כי סוגיית אבטחת המידע במאגר תהיה בכלל באחריותו של גוף שלישי - הרשות למידע וטכנולוגיה במשרד המשפטים. נציג הרשות היה שותף בוועדה שהמליצה על הקמת המאגר, ושרת המשפטים היא זו שתתקין את התקנות הנוגעות לאבטחתו.

שר האוצר משה כחלון בירך אתמול על ההחלטה של ועדת השרים לחקיקה, לאשר את הצעת חוק נתוני אשראי, ואמר כי מצב שבו שלושה בנקים מחזיקים ב-70% בקירוב מהאשראי במשק הוא "מצב שאינו מתקבל על הדעת". שר האוצר ביקש לכלול את הקמת מאגר נתוני האשראי בחוק ההסדרים, אך לאור התנגדות היועץ המשפטי לממשלה הסכים בסופו של דבר לכך שהחוק יקודם בנפרד במסלול מואץ. מאחורי התנגדות היועץ המשפטי עמדה המשנה ליועץ לענייני חקיקה עו"ד אורית קורן, שטענה כי יש לקדם את הנושא בחוק נפרד לאור הפגיעה בזכויות חוקתיות ובראשן הזכות לפרטיות. שרת המשפטים איילת שקד אמרה אתמול: "הקמת המאגר תאפשר איסוף אינדיקציות חיוביות אשר יעודדו מתן הלוואות לעוד משקי בית בישראל".