הגלגל מסתובב: תעשיית הפצלים האמריקאית בסכנת פשיטות רגל

הצניחה במחירי הנפט שהחלה בשנה שעברה פגעה ביכולתן של מפיקות נפט הפצלים לגייס הון לפעילותן ■ אנליסטים צופים כעת גל של עסקאות, רכישות ופשיטות רגל תאגידיות כאשר חברות חלשות ינסו להימנע מקריסה

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

הנפט מניע אולי את העולם, אבל את תעשיית הנפט מניע הון, ומבחינת מפיקי נפט הפצלים בארה"ב, ההון הזה מתחיל להתייבש.

מוקדם יותר השנה היה עדיין קל לחברות חיפושים והפקה לגייס הון בהנפקות אג"ח או מניות, למרות קריסת מחירי הנפט בשנה שעברה על רקע היצף עולמי. כעת ההנפקות הללו הואטו במידה חדה, והלחץ הפיננסי על התעשייה עולה.

בקרוב צפויה התעשייה הזו לעוד הידוק של הברגים. יהיה עוד סבב של קביעה מחדש של "בסיסי ההלוואות": שווי יתרות הנפט והגז של החברות שהבנקים מחשבים כביטחונות להלוואות שלהם.

תעשיית הפצלים, שהייתה האחראית לצמיחה המהירה בהפקת הנפט בארה"ב משנת 2009, לא עומדת למות. יש שפע של חברות חזקות שיש להן מאזנים בריאים, עלויות נמוכות או את שניהם, והן אמורות לצלוח בשלום את ההאטה בעסקים. אבל יש הבדלים גדולים בכושר עמידותן של החברות בתעשייה הזו. אלה שיש הן עלויות גבוהות או חובות גבוהים או את שניהם, ניצבות בפני עתיד לא ברור.

"במבט לאחור, הכסף הקל והקושי למצוא דברים שכדאי להשקיע בהם הובילו להפרזה בצמיחת ההפקה בארה"ב", אומר אדוארד מורס, ראש יחידת מחקר הסחורות בסיטיגרופ. "חברות שלא היה צריך להביא לעולם באו לעולם".

כעת ההפרזה הזו הולכת לקראת תיקון. אנליסטים צופים גל של עסקאות, רכישות ופשיטות רגל תאגידיות כאשר חברות חלשות ינסו להימנע מקריסה, לא תמיד בהצלחה.

לפי סוכנות הדירוג S&P, 16 חברות הפקה בארה"ב כבר רשמו השנה חדלות פירעון חובות. המקרה הגדול ביותר היה של חברת סמסון ריסורסז, שנקנתה על ידי קבוצה בראשות KKR ב-2011 ב-7.2 מיליארד דולר. סמסון הודיעה בחודש שעבר שהיא תבקש את הגנת חוק פשיטת הרגל בספטמבר.

יש בארה"ב שמונה חברות הפקה עם דירוג אשראי של טריפל C ונמוך יותר, מה שאומר שיש להן "בערך שנה או פחות לשרוף את כל המזומנים שלהן", לפי תומאס ווטרס, מנהל ב-S&P.

המכשול הבא של חברות רבות כאלה יהיה הקביעה מחדש של בסיסי האשראי שלהן, תהליך שמתחיל בדרך כלל ב-1 באוקטובר.

הסבב הקודם של קביעת בסיסי ההלוואות, במארס ואפריל, היה פחות ברוטלי לחברות מכפי שהיו שחששו, אך הפעם צפוי סבב קשה יותר, שיצמצם את הנזילות של החברות החלשות.

מאז האביב, הציפיות שמחירי הנפט יתאוששו נמוגו במהירות, וזה אומר שהבנקים יניחו מחיר נפט נמוך יותר בשערוך היתרות של חברות ההפקה.

הבנקים גם מוזהרים על ידי משרד המפקח הפדרלי על המטבע להיזהר מסיכונים של הלוואות לחברות נפט וגז. זה מעורר חשש שחברות שהיו יכולות לשרוד עם תוספת של עוד מעט זמן לא יקבלו את ההלוואות שנחוצות להן.

מארק סדגיאן מסוכנות הדירוג פיץ' אומר שהבנקים ינסו שוב להימנע מצמצום דרסטי מדי של ההלוואות שלהם. "אנחנו לא צופים משהו קיצוני", לדבריו. "לבנקים יהיה הגיוני יותר להגיע לעסקאות עם החברות, ולא לדחוק אותן אל הקיר". הוא מוסיף שהבנקים צפויים עדיין לצמצם את ההלוואות שלהם, גם אם הם יחזיקו בחיים חברות חלשות.

באדי קלארק, שמרכז את תחום האנרגיה במשרד עורכי הדין היינס אנד בון, אומר שכאשר החברות יפרסמו את מגבלות ההלוואות החדשות שלהן, המשקיעים יצטרכו לקרוא גם את האותיות הקטנות. בכמה מקרים בסיסי ההלוואות ייקבעו ברמה נוחה, אך הם יהיו כפופים לעיון מחדש בעוד חצי שנה או פחות.

"התקווה היא ששוק הנפט יעלה בזמן כדי לאפשר לחברות להנפיק מניות ולחזק את המאזנים שלהן", הוא אומר.

כאשר חברות מנסות לשכנע את המשקיעים והבנקים לתמוך בהן, העלויות שלהן הן גורם קריטי. תחת לחץ הירידה במחירי הנפט והגז הטבעי, חברות החיפושים וההפקה בארה"ב הגיעו לרמה מרשימה של קיצוצי עלויות - בכמה מקרים בשיעור של 25% - והגדלת פריון.

EOG Resources, החברה הראשונה שהפיקה בהצלחה נפט פצלים, מסרה בחודש שעבר שהיא הפחיתה את עלות קידוח באר ותחילת הפקה במתחם איגל פורד בטקסס ל-5.5 מיליון דולר לעומת 6.1 מיליון דולר בשנה שעברה, והגדילה את ההפקה מהמתחם הזה.

ווייטינג פטרוליום, המפיקה הגדולה ביותר במתחם באקן בצפון דקוטה, מסרה בתחילת החודש ששימוש בכמויות גדולות יותר של חול בביקוע בארות כדי לשחרר נפט עשוי להעלות את ההפקה שלה ב-40% עד 50% עם גידול של 15% בלבד בעלויות.

אבל הסקטור הזה הוא הטרוגני. מחקר חדש של מודי'ס מצא שמפיקת נפט עם העלות המלאה הנמוכה ביותר להפקת חבית - מדד שמשלב את ההוצאה על הפקת נפט גולמי בתוספת ההשקעה שנחוצה למציאת יתרות חלופיות ד היא חברת Seven Generations, עם כ-20 דולר. המפיקות בעלויות הגבוהות ביותר היו ברייטברן אנרג'י פרטנרז ודנברי ריסורסז, עם כ-70 דולר לחבית, לפי מודי'ס.

העלות החציונית להפקת חבית נפט הייתה 51 דולר לחברות שמתמקדות בנפט, מה שאומר שבמחיר הנוכחי בארה"ב, 46 דולר לחבית, יותר ממחצית מחברות ההפקה פועלות בהפסד.

בסופו של דבר, ההיצע והביקוש בשוק הנפט העולמי צפוי לחזור לאיזון, ומחירי הנפט יעלו. הפקת הנפט בארה"ב כבר יורדת, לפי מנהל המידע במשרד האנרגיה האמריקאי. מאוקטובר נרשמה ירידה של 58% במספר אסדות הקידוחים התת-ימיים.

אבל איזון השוק הזה יהיה תהליך ממושך. כשהוא יתנהל, יותר חברות הפקות פצלים ינפחו את נשמתן.

יצרני נפט הפצלים בארהב תחת לחץ
 יצרני נפט הפצלים בארהב תחת לחץ