"האייפון עומד בראש סדר העדיפויות של אפל, כל השאר שולי"

ביום רביעי בערב (שעון ישראל) יציג טים קוק, מנכ"ל אפל, שורה של מוצרים חדשים ■ האתגר המרכזי של החברה - ההתמודדות עם ההאטה בשוק הסמארטפונים

אייפון 6S שמועות, אפל, סמארטפון / צילום: וידאו
אייפון 6S שמועות, אפל, סמארטפון / צילום: וידאו

בשנת 1977, חשף סטיב ג'ובס בן ה-21 את מחשב האפל II ב-West Coast Computer Faire, שנערך באודיטוריום סיוויק בסן פרנסיסקו.

המכשיר היה חלוץ של שוק המחשבים האישיים והכניס את עסקיה של אפל למסלול שיצר, 38 שנים לאחר מכן, את החברה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם.

השבוע תשוב אפל לאותו אולם - הקרוי עתה בשם אחר - כדי להשיק סדרת מוצרים חדשה. אך בעוד שאפל II היה ההצלחה הגדולה הראשונה של החברה, באירוע של יום ד' צפויה החברה להשיק את האייפון התשיעי ולנסות לחדור, בפעם השלישית, לשוק הטלוויזיה.

המחשב האישי היה מותג חדש בשנת 1977, אך ב-2015 קשה לסחוט חדשנות נוספת משוק כה מבוסס ותחרותי כמו שוק הטלפונים החכמים.

אך על אפל להמשיך ולספק סיבות נוספות ללקוחות לשדרג את מכשיר האייפון כדי להמשיך את הצמיחה במכירות - חשש מרכזי של וול סטריט, בעיקר בצל אי הוודאות לגבי עתיד המצב הכלכלי בסין.

הצפי הוא כי מכשיר האייפון 6S יתמקד בשיפור הטכנולוגיה של מסך המגע, המצלמה והמעבד, זאת לעומת העיצוב מחדש הכולל שראינו בדגמים שהושקו בשנה שעברה. הדבר מאפיין שנים שבהן מתבצע שדרוג מסוג "S", אך למרות זאת קשה שלא לתהות האם אפל יכולה ליצור גל עצום נוסף של ביקוש, זאת לאחר שהגדילה את המסך של המכשירים אשתקד.

"אני לא חושב שיש כאן שינוי שיחולל פיצוץ בשוק", אומר בנדיקט אוואנס, פרשן של תעשיית המובייל ושותף בקרן ההון סיכון אנדריסן הורביץ.

אולם ביולי, טים קוק, מנכ"ל אפל, אמר למשקיעים כי לאייפון נותרו "הרבה, הרבה, הרבה שנים" של צמיחה.

"ניתן להציע טונות של חדשנות במכשיר", אמר קוק בשיחה רבעונית עם משקיעים בעקבות פרסום הדוחות הכספיים, "אני חושב שאנחנו בסיבובים המוקדמים של החדשנות, ולא בסיבובים המאוחרים".

האטה כוללת

יהיו מה שיהיו החידושים הטכנולוגיים בדגם הבא של האייפון, תומכי אפל אומרים שישנו עדיין ביקוש כבוש בקרב לקוחות נוכחיים שברשותם דגמים ישנים יותר של המכשיר. קוק אמר ביולי כי 27% בלבד מתוך המשתמשים של אפל שדרגו את המכשירים לאייפון 6 או אייפון 6 פלוס, דבר המותיר "הרבה מקום לצמיחה".

בן ווד, אנליסט בחברת המחקר CCS Insight, מציין כי לקוחות של אפל נוטים להיות נאמנים מאוד. "אנחנו יודעים שהאייפון הוא כמו ה'הוטל קליפורניה' של הטלפונים החכמים - ברגע שאתה נכנס לשם, קשה לצאת", הוא אומר. "אין כמעט ספק שכל מי שיש לו מכשיר אייפון מדגם 4S או 5 ישדרג את הטלפון שלו".

הדבר מסייע להגן על אפל מפני ההאטה הכוללת בשוק הטלפונים החכמים, הצפוי לרדת - כך על פי חברת המחקר IDC - מקצב צמיחה של 27.5% בשנת 2014 לקצב של 10.4% השנה.

על פי ההערכות בוול סטריט, מספר הטלפונים שיימכרו השנה יעלה ב-5% עד 10% בשנה הבאה, נתונים המהווים האטה משמעותית לעומת קצב צמיחה של 35% שהושג ברבעון האחרון של אפל. למרות זאת, הנתונים טובים ביחס לרוב יצרני הטלפונים החכמים האחרים, אומר ווד.

"נפגשתי עם כמה מנכ"לים של חברות טלפונים אחרות בימים האחרונים והם פשוט אומללים", אומר ווד, שהשתתף בכנס IFA שנערך בברלין. "אין אף חברת מוצרי חשמל צרכניים על פני כדור הארץ שלא היתה נותנת את כל מה שיש לה כדי להיות אפל כעת".

עבודות חשאיות

גודלו של האולם, שבו כ-7,000 מקומות ישיבה, העלה השערות כי אפל מתכננת לערוך שם את אחד האירועים הגדולים ביותר בתולדותיה. בימים שלקראת האירוע, התבצעו עבודות הקמה חשאיות בתוך האולם, תחת דגלים הנושאים את הלוגו של אפל.

הדבר עשוי לאותת על השקות מוצרים בכל קטגוריות המוצר של אפל, כולל מחשבי מקינטוש, מחשבי אייפד וה-Watch, בנוסף לעדכונים הצפויים באייפון.

אולם העדכון המעניין ביותר מבחינה אסטרטגית עשוי להיות דווקא זה של אפל TV. הממיר, שהושק באותה שנה שבה הושק האייפון לראשונה, לא זכה למכירות בהיקף גדול (מחירו ירד בתחילת השנה מ-99 דולר למכשיר ל-69 דולר).

מקורות המכירים את תוכניותיה של אפל מסרו כי הממיר החדש יהיה מכשיר שאפתני יותר, שיכלול את ה-App Store כולו, את השליטה הקולית שמבוססת על הסייען האישי סירי, יכולות משחקי וידיאו ובקרים של "בית חכם", במקום ממיר המבצע בעיקר סטרימינג של וידיאו לצורך שימוש בשירות של נטפליקס, אייטיונס ויוטיוב.

על פי ה-Consumer Electronics Association, מכשירים לסטרימינג דיגיטלי כמו Roku צפויים להימכר השנה בהיקף של 11.5 מיליון יחידות, גידול של 12%, ולייצר הכנסות של 643 מיליון דולר. הדבר עשוי היה להיראות כמו הזדמנות גדולה עבור אפל בשנת 1977, אך לא כיום.

"השמירה על המומנטום של האייפון עומדת בראש סדר העדיפויות של החברה", אומר בן בג'ארין, אנליסט בחברת המחקר Creative Strategies, "כל היתר שולי".