שינוי עמדה: ארה"ב בוחנת אפשרות לפתוח שעריה לפליטים

תיתכן הרחבה של מכסת הפליטים השנתית, שעומדת השנה על 70 אלף ■ הרפובליקנים צפויים להתנגד; יטענו שהכנסת פליטים מסוריה עלולה להגדיל סכנת הטרור

פליטים מסוריה / צילום: רויטרס
פליטים מסוריה / צילום: רויטרס

ארה"ב בוחנת אפשרות לפתוח את שעריה לפליטים מהמזה"ת על רקע המצוקה הגוברת של רבבות משפחות שנמלטו מסוריה, לוב ואפגניסטאן ומנסות למצוא מקלט במדינות באירופה, שחלקן אינן מוכנות או אינן יכולות לקלוט אותן.

פיטר בוגארד, דובר במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר אמש (ב'), כי הממשל "בוחן באופן פעיל כמה גישות למשבר הפליטים הגלובלי מתוך נכונות להיות קשוב יותר לבעיות, ואחת מהאפשרויות שנשקלות היא יישובם מחדש של פליטים (בארה"ב)" .

"אנו מקימים מגעים שוטפים עם מדינות במזה"ת ובאירופה שמושפעות במידה רבה מהזרם ההולך וגובר של הפליטים", הוסיף הדובר.

זו הפעם הראשונה שדובר של הממשל רומז על אפשרות לקלוט פליטים מסוריה. בסוף השבוע שעבר הודה דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, בקיומה של "טרגדיה הומניטרית נוראה במזה"ת", אך נמנע מלהזכיר צעד אמריקאי כלשהו, לרבות שינוי במדיניות קליטת הפליטים של הממשל. "אינני מודע לשינוי כלשהו בעתיד הקרוב ביחס למהגרים (מהמזה"ת) בארה"ב", אמר הדובר.

אחת מהאפשרויות שבוחן הממשל היא הרחבה של מכסת הפליטים שארה"ב קולטת כל שנה. על פי חוק, חייב הנשיא לקבוע מדי שנה, עד 1 באוקטובר, כמה פליטים יוכלו להיכנס לארה"ב בשנת הכספים הקרובה. בשנת הכספים הנוכחית, שעומדת להסתיים בעוד פחות מחודש, המכסה היא 70 אלף פליטים מהעולם כולו. לפליטים מסוריה הוקצו 2000 אשרות (בהשוואה ל-132 ב-2014), אם כי הממשל הודיע באחרונה שהוא מוכן לקלוט כמה אלפי פליטים נוספים מסוריה בשנת הכספים הבאה.

הנכונות הפוטנציאלית של הממשל לקלוט פליטים מהמזה"ת נובעת ללא ספק מתגובת כמה מהמדינות הגדולות והחזקות באירופה לפתוח שעריהן לזרם האנושי הגובר מהמזה"ת. בריטניה אמרה אתמול, כי תעניק מקלט ל-20 אלף פליטים בחמש השנים הבאות. צרפת הודיעה על נכונות לקלוט 24 אלף פליטים על פי תכנית של האיחוד האירופי לפיזור הפליטים במדינות החברות.  גרמניה הכריזה שתקלוט עד 800 אלף פליטים וגם אוסטריה תקלוט אלפים. על רקע זה החלו להישמע קולות שקוראים לממשל אובמה לפתוח את שערי ארה"ב. הוועדה הבינלאומית להצלת פליטים אמרה בסוף השבוע, כי התחייבות אמריקאית לקלוט 5000 עד 8000 פליטים ב-2016 "חייבת להיות רק צעד ראשון". הודעה של הוועדה מציינת, כי ב"כמעט חמש שנות מלחמה בסוריה קלטה ארה"ב בסך 1541 פליטים ממדינה זו".

דובר המועצה לביטחון לאומי אמר, כי ארה"ב "סיפקה יותר מארבעה מיליון דולר כסיוע הומניטרי מאז החל המשבר בסוריה, מתוך זה יותר ממיליארד דולר השנה". לדבריו, ארה"ב היא "התורם הגדול ביותר (לפליטים) במשבר הסורי".

לא ברור אם ממשל אובמה יחליט להגדיל את הסיוע ההומניטרי, לתת יותר אשרות לפליטים או לנקוט צעדים אחרים, אך הימין כבר החל לטרפד כל מאמץ להכניס פליטים נוספים לארה"ב. כך, למשל, במאי קראו קבוצת סנטורים דמוקרטים, ארגונים דתיים וארגוני סעד לממשל לקלוט 65 אלף פליטים מסוריה, אך ציר בית-הנבחרים מייקל מקול, רפובליקן מטקסאס, יו"ר הוועדה לביטחון המולדת, הביע התנגדות לרעיון בנימוק שהוא מגדיל את סכנת הטרור בארה"ב. הציר פיטר קינג, רפובליקן מניו-יורק, אמר, כי ארגוני טרור עלולים לנצל תכנית לקליטת פליטים סורים כדי להוציא אל הפועל התקפות בארה"ב ובאירופה.