"בטוח שכוונות כחלון מצוינות; בינתיים הוא בעיקר מדבר"

בראיון למוסף סוף השבוע של "גלובס", אומר גילעד אלטשולר כי הוא מחכה לראות תוצאות בפועל של הבטחות שר האוצר, מוטרד מחוסר הוודאות הרגולטורי בתחום חיפושי הגז ולא מאמין שיקומו בנקים חדשים בישראל

גלעד אלטשולר / צילום: ענבל מרמרי
גלעד אלטשולר / צילום: ענבל מרמרי

דעתו של גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף ובעלים של בית ההשקעות אלטשולר שחם, לא רק שהאינפלציה בארץ נמוכה, היא גם "מוחזקת" גבוה יחסית בשל מחירי הנדל"ן הגבוהים: "אלמלא הייתה בארץ בעיית בנייה", הוא אומר בראיון למוסף G שיתפרסם בסוף השבוע, "היינו רואים אינפלציה נמוכה יותר משמעותית".

- משרד האוצר מצהיר שמטרתו לפתור את בעיית המחירים הגבוהים, אך בפועל ראינו שהמחירים ממשיכים לעלות.

אלטשולר: "עיקר הבעיה בנדל"ן הישראלי היא היצע חסר של קרקעות, ותהליכים ביורוקרטיים בוועדות המחוזיות למיניהן, שמקשים על העניין. וגם בתי המשפט בישראל ברוך השם מאוד 'זריזים' בהחלטות. כשמישהו רוצה לבנות בניין, צצות 17 התנגדויות שרובן לא אמתיות ומטרתן 'לסחוט' משהו. לרוב זה נגמר בכך שבית המשפט מתיר לבנות, אבל זה לוקח המון זמן ומייקר את העלויות. אם פעם אחת יענישו את אחד המתנגדים הקנטרנים, להבדיל, ויגרמו לו לשלם פיצויים על הזמן הזה, אולי זה ייפסק".

- איך אתה מעריך, באופן כללי, את הפעולות ששר האוצר כחלון עושה?

"איזה פעולות הוא עושה? הוא בעיקר מדבר. הרי חלק מההבטחות שלו לבוחרים היו סביב מונופול הגז, ומהנושא הזה הוא ברח הצידה בגלל החבר שלו (קובי מימון, ש' ל'). כיוון שהוא ברח מנושא כל כך מהותי, הוא יצטרך להראות קבלות אחרות".

- למשל עם הבנקים?

"הוא מדבר הרבה על הבנקים, אבל בתחום התחרותיות בענף הזה אי אפשר לעשות הרבה. אי אפשר להמציא פה בנק חדש. להפך, יש בנק קטן שמועמד למכירה תקופה ארוכה - בנק אגוד, ואף אחד לא עומד בתור לקנות אותו. הרי להחזיק בנק בישראל דורש ממך להתפשט לחלוטין, להראות מה יש לך ומה אין לך, ואסור לך לשלוט בו ואסור להביע דעה סביב הניהול שלו. אין סיכוי שיהיה בנק חדש, ואין תקווה שייכנס בנק אחר".

- אז כחלון רק מדבר ולא עושה?

"אני בטוח שהכוונות מצוינות - הורדת מסים היא תמיד דבר חיובי בעיני, ואת הביצועים מוקדם לשפוט, בעיקר בתחום הבנייה. כל השאר זה רעשים קטנים. אם הוא יצליח להוזיל את מחירי הדיור, את התוצאות נראה בעוד שלוש-ארבע שנים, לא היום".

- כפי שאמרת, מההתעסקות במתווה הגז הוא התרחק. מה דעתך באמת על כל סאגת המתווה?

"אני אגיד משהו מאוד לא פופולרי. נורא קל להגיד: 'למה שתשובה יתעשר ולמה שנובל יתעשרו', אבל אפשר להזכיר שמות של אחרים שחיפשו גז ולא מצאו, ולא ראיתי שמישהו בא ואומר 'בואו נשתתף עם עופר נמרודי (הכשרה אנרגיה) או עם נניקשווילי (שמן) או עם אחרים בהפסדי מאות מיליונים שנזרקו בים וביבשה, בחיפושי גז ונפט'.

"אבל מישהו מצא גז, ועבד לפי חוקים מסוימים שהמדינה קבעה. לבוא ולשנות חוקים בדיעבד ולפתוח הסכמים - זאת לא התנהגות. אני בטוח שאילו אני הייתי פותח הסכם מול המדינה, לא היו עוברים לי על זה בשקט. עשיתם טעות - שלמו עליה".

- מה צריך לעשות עכשיו?

"אני חושב שחשוב מאוד להוציא כמה שיותר גז, ושהכסף שייכנס היום לקופת המדינה ישמש לדורות הבאים".

- והמונופול שנוצר?

"נכון שנוצר מונופול וזה בעייתי, וצריך להגיע לעמק השווה בנקודה מסוימת, אבל אחרי שכבר חתמו, משנים ועוד פעם משנים. זה משדר חוסר יציבות, ואני חושב שחברות זרות לא יגיעו יותר לחפש גז, נפט ומרבצים. חוסר הוודאות הרגולטורי גבוה מדי".