מוחמד דף וסמיר קונטאר - ברשימה השחורה של ארה"ב

ממשל אובמה צירף לרשימה 3 בכירי חמאס, בכללם דף ■ הכללתם ברשימה חושפת אותם, בין השאר, לסנקציות פיננסיות, אך המשמעות העיקרית היא סמלית

מוחמד דף
מוחמד דף

ממשל אובמה צירף ארבעה מחבלים פלסטיניים, בכללם שלושה שהיו בבתי-כלא ישראליים ושוחררו, לרשימת שחורה של טרוריסטים, Specially Designated Global Terrorists. אחד מהארבעה, סמיר קונטאר, נצרב בתודעה הישראלית כמחבל שרצח ארבעה מבני משפחת הרן בנהריה, ובהם תינוקת בת שנה, עינת, ב-1979.

הכללת הארבעה ברשימה חושפת אותם, בין השאר, לסנקציות פיננסיות, לרבות החרמת כספים ונכסים אחרים שהם עשויים להחזיק בארה"ב, אך המשמעות העיקרית היא סמלית: רצון של ממשל אובמה להפגין יד חזקה נגד הטרור הגלובלי לאחר שממשלו הבטיח מעבר ההסכם עם איראן בקונגרס. בימים הבאים ידון הסנט בהסכם ואין ספק שמחוקקים רפובליקנים יאשימו שוב את הממשל באזלת יד נגד הטרור העולמי.

קונטאר, חבר חיזבאללה, ששוחרר ב-2008 אחרי 29 שנות מאסר, בעסקה עם הארגון, נעשה מנהיג של מיליציה בסוריה ולפי הערכות של מומחים במכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכוניתהוא מנסה לגייס צעירים דרוזים לפעולות טרור נגד ישראל.

נוסף לקונטאר הוכנסו לרשימה גם שלושה חברי חמאס: מוחמד דף, יחיא סינוואר וראווי מושטתה. דף, שהיה תלמידו של יחיא עיאש ("המהנדס"), שימש כמפקד הזרוע הצבאית של חמאס והיה אחראי לפעולות טרור רבות בישראל, לרבת הפעלת החוליות שחטפו את החיילים נחשון וקסמן, אריה פרנקנטל ושחר סימני ב-1994 ופיגועי נקם רצחניים בתוך הקו הירוק על חיסולו של "המהנדס" על-ידי ישראל. הוא נפגע כמה פעמים בנסיונות של ישראל לחסלו ולפי כמה הערכות הוא עתה שבר כלי.

סינוואר, בכיר בחמאס, נדון לעונש של ארבעה מאסרי עולם בישראל על חטיפת ורציחתם של שני חיילי צה"ל בסוף שנות ה-80. הוא שוחרר בעסקה עם חמאס להחזרתו של גלעד שליט ב-2011. גם מושטתה נדון למאסר עולם ושוחרר באותה עסקה.