"מרחץ דמים"? איך לא להשתגע מכל ההמלצות על שוק המניות

ספירה בגוגל מגלה 64,000 פעמים שהתקשורת מדברת על "מרחץ דמים" בהקשר של שוק המניות ■ כדי לשמור על השפיות מומלץ להנמיך מאוד את השימוש במדיה, ולהמשיך להימנע מצעדים ארוכי-טווח שמתבססים על מה שקרה ביום מסוים אחד

ימים סוערים בבורסה / צילום:צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ימים סוערים בבורסה / צילום:צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כל פעם ששוק המניות משתגע, השיער שלי מתקצר. זה לא שאני תולש אותו, אלא מפני שאני נהנה ללכת למספרה של פט, ולפטפט עם החברה על שוק המניות.

הנושא של השבוע שעבר היה ישיר: "איך אני מונע מהשוק להפוך אותי למשוגע". השאלה הזו הוצגה על-ידי בחור שהחזיק בתורו בעותק של הוול סטריט ג'ורנל, והצטרף אליה בהנהון ראש בחור שעבד במרץ על הנייד שלו, וכמובן גם בעל המלאכה במספרה שהחזיק תער בידו.

האירוניה היתה שכל אחד מהם החזיק בכלי נשק פוטנציאלי להשמדה המונית - למרות שהדבר הטוב ביותר שהם יכלו לעשות כדי להציל את התיקים שלהם עכשיו היה לשלב את הידיים ולתת להן מנוחה.

בכל יום שבו השוק נע במהירות עוצרת נשימה, ומשמיע לך את פעמון האזעקה הפרטי שלך, הדרך למנוע ממנו להפוך אותך למשוגע היא להנמיך את המדיה, להשתמש בטלפון לשיחות עם יקיריך ולהשתמש במחשב להסתכלות בתצלומים סתמיים.

אם אתה יכול להמתין שבוע לפני שתפתח שוב את חדשות השוק, יש סיכוי טוב שתחושותך כבר עברו או השתנו, ובהתאם לכך סיכוייך להצלחה בהשקעות השתפרו.

אני בטוח שהבוסים שלי לא אוהבים שאני נטפל לתקשורת, אבל קשה להתאפק, על רקע האקלים הנוכחי.

הראיה החביבה עלי כהוכחה לכך שביקורת כזו היא נחוצה באה מדייויד סנובול מאתר "משקיף קרנות נאמנות.קום", שבפרשנות שלו לספטמבר ציין שהמונח שמשתמשים בו הכי הרבה לתיאור הפעילות הנוכחות בשוק המניות הוא "מרחץ דמים".

"בספירה בגוגל מצאתי יותר מ-64,000 'מרחץ דמים' בתקשורת", כתב סנובול. וזה עוד לפני אינספור הכתבות שלא נספרו, שבישרו לנו שאם חשבנו שמה שקרה עד עכשיו בשוק היה שחיטה, רק שנחכה לראות מה מגיע בהמשך.

הבעיה הנוספת עם התקשורת היא שהיא מניחה שהמשקיעים מבינים את עגת השוק, כמו למשל צמד המילים death cross, ולמה ממוצע נע של מחיר מניה ב-50 ימי מסחר מנבא אסון בשוק אם הוא יורד מהממוצע של 200 ימי המסחר האחרונים.

רק מפני שאיזה כאילו מומחה למניות משתמש בז'רגון הזה, והוא עושה כותרת טובה, לא אומר שהמשקיעים מבינים על מה מדובר. לכן, אם אתם לא מעוניינים ב"מעבר מוות" בעצמכם, אל תתחילו לרעוד כשמישהו רואה מעבר כזה לנגד עיניו.

"הסיכויים להרוויח בשוק טובים יותר"

המספרים הטובים ביותר שנותנים לאנשים סיבה להחזיק מעמד בימים אלו, ובעצם בכל עת, הם אולי של דן וויינר, עורך עלון המשקיעים Independent Adviser של ונגארד אינבסטורס, ומנכ"ל אדבייזר אינבסטמנטס מניוטון, מסצ'וסטס.

כשהוא מעדכן מחקר מ-2011 שנעשה עם עמית שלו, ג'פרי דימאסו, וויינר בדק את תשואת שוק המניות בכל יום מ-1927 עד 2014, והגיע למסקנה שהסיכויים לעשות כסף בשוק המניות "עולים בהרבה על הסיכויים להפסיד כסף".

אם השקעתם יום אחד בלבד, כתב וויינר, הסיכויים שתפסידו כסף הם 46%, קצת פחות מהטלת מטבע. אם תשקיעו לשבוע, הסיכוי להפסיד יורד ל-44%. מי שמשקיע לשנה מקבל סיכוי של 32% להפסיד. השקעה לשלוש שנים מורידה את ההסתברות להפסד קצת מתחת ל-25%.

המספרים משתפרים עוד יותר אחרי עשר שנים, עם סיכוי של 87% לעשות כסף. וכל זה אם מביאים בחשבון רק את השינויים במחירים. אילו וויינר ודימאסו היו מכניסים לתמונה דיבידנדים, הסיכויים שלכם להרוויח היו גבוהים עוד יותר.

זה אולי לא מרגיש כמו נחמה גדולה כשנדמה לכך שהשוק מתמוסס, אבל זה מצטבר. הנה ההוכחה.אילו השקעתם 10,000 דולר בתעודת הסל ונגארד מדד 500 (VFINX) בעיתוי גרוע במיוחד, ב-20 באוגוסט האחרון - יום לפני הירידה הראשונה ב-500 נקודות פלוס של דאו ג'ונס, הראשונה מבין כמה "שחיטות" כאלה - הייתם נשארים עם 9,600 דולר בסגירת המסחר ב-4 בספטמבר.

הפסד של 4% בשבועיים היה גורם לכם לשים לב אליו, אבל אם התיק שלכם לא היה בלתי תקין מההתחלה, זה לא היה מחייב אתכם לנקוט פעולה, מפני שאילו השקעתם את אותם 10,000 דולר בתחילת 2014, הייתם עדיין מורווחים 10% ויותר, למרות השבועיים 20 באוגוסט-4 בספטמבר. ואילו השקעתם בתחילת 2000, ממש לפני פקיעת בועת האינטרנט, הייתם מכפילים כמעט את כספכם, למרות שני שווקים דוביים ענקיים שהפחידו הרבה אנשים וגרמו להם לצאת מהשוק.

השוק הנוכחי מזכיר לנו שיש ימים שמרגישים ארוכים במיוחד, למרות ששנים חולפות מהר. אל תתבלבלו מההרגשה הזו ואל תבצעו מהלכים ארוכי-טווח בהתבסס על מה שקרה ביום אחד כלשהו. כך בדיוק השנים חולפות, ואתם לא משיגים את היעדים שלכם, כשהסיכויים היו לטובתכם והישארות על התוואי היתה משתלמת.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015