אירופה ננעלה בירידות אבל לונדון סיכמה את השבוע הטוב מיולי

גולדמן זאקס: מחיר חבית נפט יירד ב-20% עד 2016; יכול להגיע גם ל-20 דולר ■ נעילה מעורבת באסיה עם נטייה לירידות; תשואה חיובית בסיכום שבועי

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בירידות שערים, אך לונדון סיכמה את השבוע הטוב ביותר מאז יולי. המדדים פתחו בעליות קלות אך המגמה השתנתה זמן קצר לאחר מכן.

מחיר הנפט המשיך לעמוד במוקד, לאחר שאתמול זינק ב-4% ל-45.92 דולר לחבית. היום מחירי חבית נפט ירדו ביותר מ-2%, כשהם רושמים ירידות שבועיות דומות.

כלכלני גולדמן זאקס הורידו את תחזית מחיר חבית נפט מסוג ברנט ל-2016 ל-49.5 דולר, מתחזית קודמת של 62 דולר (הורדה של 21%) ואמרו שמחירו יכול להגיע גם ל-20 דולר. יחד עם זאת, לדבריהם מחיר הנפט יגיע לתחתית ב-6-9 החודשים הקרובים.

עוד דבר שגורם ללחץ על מחיר הזהב השחור, הוא סירובה של סעודיה לקיים פגישת חירום לבקשת אופ"ק וונצואלה כדי לנסות ולעצור את הטלטלה במחיר הנפט.

היום תתקיים פגישה לא רשמית של שרי האוצר בגוש האירו בלוקסמבורג, לקראת הפגישה הרשמית של האירוגרופ לאורך סוף השבוע, שצפויים לדון בטלטלות בשווקים וכן בענייני יוון כמובן.

בשווקים עדיין עסוקים בספקולציות והערכות לגבי החלטת הריבית הקרובה של הפדרל ריזרב בארה"ב ב-17 בספטמבר, ובוחנים רמזים מבכירי הבנק המרכזי האמריקאי לגבי מועד העלאת הריבית לראשונה מאז 2008. נתוני המאקרו האחרונים בארה"ב מאפשרים לפד להעלות ריבית בספטמבר, אך הטלטלה בשווקים בשבועות האחרונים עשויה לדחות את המהלך.

"בשלב זה, הספקולציות של 'יעלה או לא יעלה' תורמות לחוסר היציבות בשווקים", אמר טים אש, אנליסט בבנק נומורה בלונדון. "הספקולציות מטלטלות את השווקים יותר מההחלטה עצמה".

נעילה מעורבת באסיה

בורסות אסיה נסחרו היום (ו') במגמה מעורבת עם נטייה לירידות, אבל המדדים רשמו עלייה שבועית לראשונה מזה כחודשיים. בוול סטריט המדדים אמש סגרו בעליות של עד 1%, ומחיר הנפט עלה ב-4% ל-45.92 דולר לחבית.

בורסת הונג קונג רשמה תשואה חיובית של 4.4% בסיכום שבועי לאחר 7 שבועות של ירידות, הניקיי היפני רשם עלייה של 2.7% השבוע ובורסת שנגחאי בתשואה שבועית חיובית של 1.2%.

בשבועות האחרונים בורסות המזרח ירדו על רקע חששות מהאטה בכלכלה הסינית. בסיכום חודשי עד כה הבורסה בהונג קונג עם תשואה שלילית של 12%. השבוע כלכלנים בסין עדכנו כלפי מטה את נתון הצמיחה במדינה השנה, מה שחיזק יותר את החששות.

ביפן המניות רושמות כבר חדשיים של ירידות שערים בסיכום חודשי, כשהמשקיעים מנסים להבין את כוונות הבנק המרכזי באשר להמשך המדיניות המוניטרית המקלה. ביום שלישי בשבוע הבא תתפרסם ההחלטה של BOJ ובה הוא צפוי להודיע אם ימשיך להזרים נזילות לשווקים או שלא.