המדד ירד ב-0.2% באוגוסט; "ההאטה מחייבת צעדי חירום"

ב-12 החודשים האחרונים מדד המחירים ירד ב-0.4%; ללא סעיף האנרגיה המדד עלה ב-12 החודשים האחרונים ב-0.4% ■ עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי התרבות ודיור (כ-1.8%) ירקות טריים (1.3%) והדיור (0.7%) ■ "המשק הישראלי פותח את שנת תשע"ו במצב של שילוב מדאיג של האטה כלכלית ירידה בהשקעות במשק והיעדר אינפלציה"

ירקות מלפפונים עגבניות / צלם רויטרס
ירקות מלפפונים עגבניות / צלם רויטרס

מדד המחירים לחודש אוגוסט ירד ב-0.2%, בהשוואה לחודש יולי. ב-12 החודשים האחרונים המדד ירד ב-0.4%, בעוד המדד ללא חישוב סעיף האנרגיה, עלה ב-0.4%. כך עולה מנתונים שפסמה היום (א') הלמ"ס, שהקדימה את פרסום הנתון בשל החג. בשנת תשע"ה האינפלציה בישראל ירדה ב-0.1%.

ירידות המחירים המשמעותיות ביותר נרשמו בסעיפים: פירות טריים (כ-6%) הלבשה והנעלה (3.7%) ותחבורה ותקשורת (1.7%). מחירי הדלק ירדו בכ-4% באוגוסט.

עליות מחירים נרשמו בסעיפי תרבות ודיור (כ-1.8%) ירקות טריים (1.3%) ודיור (0.7%).

עוד עולה מהנתונים כי מתחילת השנה ירד המדד הכללי ב-0.2%, המדד ללא דיור ירד ב-0.8% המדד ללא ירקות ופירות ירד ב-0.3%; לעומתם המדד ללא אנרגיה עלה ב-0.4%.

"האינפלציה בשנת תשע"ה ירדה בכ-0.1%, ומסכמת שנה עברית שנייה ברציפות שבה רמת האינפלציה הינה מתחת ליעד האינפלציה שקבעה הממשלה", מציין חן הרצוג, כלכלן ראשי בחברת BDO Consulting Group. לדבריו, "המשק הישראלי פותח את שנת תשע"ו במצב של שילוב מדאיג של האטה כלכלית, ירידה בהשקעות במשק והיעדר אינפלציה. במקביל, עליית מחירי הדירות ב-0.9% ביחס לשנה המקבילה משמעה כי הדור הצעיר שאין בבעלותו דירה, פותח את השנה החדשה כאשר מצבו היחסי מורע, וסיכוייו לרכישת דירה ממשיכים להתרחק. הרצוג מעריך כי "מדד המחירים בחודש הבא צפוי להיות שלילי אף הוא, כתוצאה מירידת מחירי הנפט בעולם וירידת מחירי החשמל בישראל. ההאטה במשק מחייבת להערכתנו את הממשלה לגבש צעדי חירום להביא לשינוי מגמה ומעבר המשק לתוואי של צמיחה".

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, מסר בתגובה כי "מדד אוגוסט הפתיע מעט כלפי מטה והוא למעשה הסנונית המבשרת על שורה של מדדים שליליים או נמוכים שצפויים להתפרסם בחודשים הקרובים. שורה של הורדות מחירים יבואו לידי ביטוי בקרוב וביניהם הורדת המע"מ, הורדת מחירי ביטוח החובה, ביטול האגרה ועוד. כל אלו צפויים להשאיר את האינפלציה, וחשוב מכך את האינפלציה הצפויה נמוך מיעד האינפלציה של בנק ישראל עוד תקופה ארוכה. עם זאת, למרות האינפלציה הנמוכה, אין שום סיבה שהריבית תרד שוב. ראשית, ההשפעה של כל הגורמים הדפלציוניים המוזכרים מעלה היא זמנית בלבד. שנית, גורמים אלו מגיעים מצד ההיצע והם אינם מלמדים על האטה בביקוש במשק. שלישית, ירידות מחירים אלו אפילו תומכות בפעילות המשקית שכן הן מותירות יותר כסף פנוי לצרכן. לכן, כל עוד נתוני הצריכה ממשיכים להיות חזקים אנו מעריכים שהריבית תוותר על כנה".

"נראה כי נתוני המאקרו המאכזבים אשר מפגין המשק הישראלי, ביניהם החולשה הניכרת ביצוא מתחילת השנה (אשר מהווה מנוע בר קיימא לצמיחה במשק), גברו על המשך הגידול בביקוש בשוק הנדל"ן והצריכה הפרטית", מציין רו"ח בועז צליח, מנכ"ל בית ההשקעות "טופ אלפא". "לאור זאת, ניתן למנות מספר גורמים אשר מאיימים על הסיכוי לעמוד ביעד האינפלציה אותו מציב בנק ישראל בטווח הבינוני. ראשית, השפעתן של הירידות הנוכחיות בשווקי המניות טרם נתנה את אותותיה על האינדיקטורים הכלכליים ולא ניתן להניח כי הירידות בשווקים הסתיימו. שנית, הורדת המע"מ אשר הוכרזה לאחרונה תגרום לירידת מחירים בטווח הקצר ולא מין הנמנע שלא תיצור צמיחה חיובית במשק. שלישית, ירידת מחירי הנפט בעולם והתכנון להורדת מחירי החשמל במשק בוודאי ישפיעו שלילית על השינוי במדד המחירים. נראה כי כרגע ניתן לומר כי רק הפיחות של השקל מול סל המטבעות האפקטיבי מראה אינדיקציה חיובית כלשהי לגבי היעדים אשר הציב לעצמו בנק ישראל. במידה והמשק ימשיך להפגין נתוני צמיחה חלשים, והפד יחליט שלא להעלות ריבית בשבוע הבא, לא מן הנמנע שנראה מהלך נוסף של הרחבה מוניטרית מצד הבנק המרכזי, ייתכן אפילו בתוספת של צעדים פיסקליים מרחיבים מצד הממשלה".