בורסות אירופה ננעלו בירידות; בורסת שנזן צנחה ב-6.7%

התפוקה התעשייתית בגוש האירו רשמה גידול של 0.6% ביולי לעומת תחזיות לעלייה של 0.3% ■ שאלת השאלות בשווקים: האם הפד יעלה את הריבית ביום חמישי?

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

יום המסחר (ב') בבורסות אירופה הסתיים בירידות על רקע הסנטימנט השלילי בוול סטריט, בעוד המשקיעים נערכים להודעת הריבית בארה"ב ביום חמישי.

 

היום דווח כי התפוקה התעשייתית בגוש האירו רשמה גידול של 0.6% ביולי לעומת תחזיות לעלייה של 0.2%-0.3%, מה שסיפק לאירופה רוח גבית, אולם כאמור העליות התחלפו בירידות בשל החשש מהעלאת הריבית בארה"ב.  

בשווקים עדיין עסוקים בספקולציות לגבי החלטת הריבית הקרובה של הפדרל ריזרב בארה"ב ב-17 בספטמבר, ובוחנים רמזים מבכירי הבנק המרכזי האמריקאי לגבי מועד העלאת הריבית לראשונה מאז 2008. נתוני המאקרו האחרונים בארה"ב מאפשרים לפד להעלות ריבית בספטמבר, אך הטלטלה בשווקים בשבועות האחרונים עשויה לדחות את המהלך.

לפי סקר כלכלנים של ה"וול סטריט ג'ורנל", 46% מעריכים שהפד יעלה את הריבית מחרתיים, כך שמדובר בכמעט תיקו בין אלה שצופים העלאת ריבית לאלה שלא. בברקליס, לעומת זאת, מעריכים שהפד ידחה את העלאת הריבית למארס 2016 בין היתר בשל הירידות בציפיות האינפלציה. 

מניית BHP ביליטון  עלתה על רקע שדרוג המלצה על ידי Jefferies. גם ריו טינטו  רשמה עלייה חדה על רקע המלצה חיובית של UBS.

ירידות באסיה

באסיה רשמו מרבית הבורסות ירידות היום. זאת לאחר פרסום נתוני מאקרו מעורבים בסין. מדד בורסת שנזן צנח ב-6.7% בנעילה.

 

 

בסין דווח אתמול על האטה בקצב ההשקעות בנכסים קבועים ומנגד נתוני המכירות הקמעונאיות הפתיעו לטובה עם עלייה של 10.8% באוגוסט לעומת צפי לגידול של 10.5%.

"הנתונים המתפרסמים בסין ממשיכים להדאיג את המשקיעים. זה מגדיל את הסבירות לעוד צעדי תמיכה מצד הממשל בסין ומנגד מפחית את הסבירות להעלאת ריבית בארה"ב כבר השבוע", כתבו כלכלני Mizuho Bank בסקירה.

המדדים בוול סטריט ננעלו ביום שישי האחרון בעליות של יותר מ-0.5%, עליות שהלכו והתבססו לקראת סיום יות המסחר שהיה תנודתי ונפתח בירידות. בסיכום שבועי הדאו ג'ונס וה-S&P 500 עלו ביותר מ-2% ואילו הנאסד"ק סיכם את השבוע בעלייה של 3%.

מניות האנרגיה הגדולות בטוקיו רשמו ירידות חדות על רקע חולשת מחירי הנפט.