"ישראל צריכה להוביל את תעשיית הסושיאל-טק העולמית"

אחרי החגים צפוי להיפתח המחזור השני של האקסלרטור הטכנולוגי-חברתי TechForGood Rally ■ מייסד התכנית, ניר שמעוני, מספר על החזון ומסביר למה אין סתירה בין אקזיט מוצלח לעשיית חברתית

במשך שנים היה ניר שמעוני (42), ממייסדי האקסלרטור הטכנולוגי-חברתי הראשון בישראל, בעל תפקידים בכירים בחברות עסקיות גדולות. אחרי שש שנים כמנהל הפיתוח העסקי של סלקום ולאחר מכן בחברת סטארטאפ, החליט שמעוני לקדם בישראל את תעשיית ה-Social-tech, אותם יזמים שעושים שימוש בטכנולוגיה להתמודדות עם סוגיות חברתיות. יחד עם לארי אקרמן, מי שהיה סמנכ"ל הכספים של פלאפון, ביטוח ישיר ועוד, הקימו השניים את Tech For Good, בית ליזמים טכנולוגיים עם אימפקט חיובי על העולם שבו אנו חיים.

"כשאתה עובד שנים ארוכות בגופים עסקיים גדולים, יש בזה אתגר עצום מצד אחד, אבל מצד שני מהר מאוד אתה מבין שתכלית העשייה העסקית שלך היא הגדלת התשואה הכלכלית של בעלי המניות, מבלי לקחת בחשבון את ההשלכות החברתיות. לצערנו הרב, מצבה ההשוואתי של ישראל, כמעט בכל פרמטר חברתי מדיד - הולך ומתדרדר בשנים האחרונות. במקביל, נחשפתי לביקוש הגדול שיש בעולם לפיתוחים טכנולוגיים שנותנים מענה לאותן סוגיות חברתיות. המגמה הזו, אשר מובילים אותה משקיעי האימפקט, מבוססת על  יצירת ערך כלכלי לצד ערך אימפקט חברתי , גם, בין היתר, באמצעות חדשנות טכנולוגית", הוא מספר.

"משם הדרך להקמת האקסלרטור שלנו, TechForGood Rally הייתה קצרה. למזלי מצאתי שותפים מדהימים לעשייה לארי אקרמן, שגם הוא בעל ניסיון אדיר במגזר הפרטי  ועומרי בורל ממינגה ששנים מטפחים יזמות חברתית. יחד הצבנו בפנינו אתגר - להפוך את ישראל בתוך משפר שנים לשחקן המוביל את תעשיית ה-social-tech העולמית. כמו שקרה ב-cyber, ב-fin-tech, ובתחומים אחרים".

- היזמים לא מגיבים בציניות? בתעשייה שמקדשת אקזיטים מהירים וקרנות הון סיכון שרק רוצות להחזיר את ההשקעה, למי יש זמן לחשוב על הערך החברתי?

"תתפלא, אבל ההיענות עצומה וההתעניינות, גם מצד גופים עסקיים גדולים וקרנות שרוצים לקחת חלק באקסלרטור, מאוד מעודדת אותנו. ישנם היום עשרות רבות של יזמים אשר עושים שימוש בכישורים שלהם כדי לתת מענה לצורך חברתי. זה דור חדש של יזמים שמחפשים משמעות בעשיה שלהם, מבלי לותר על השאיפה להתעשר. צריך להבין שזו לא פילנתרופיה בשום צורה. יזם שמפתח היום אפליקציה שחוסכת לאיש מבוגר הליכה מיותרת לקופת חולים או מאפשרת גם לקשישים להתחבר לעולם דרך הסמארטפון, או לחלופין אפליקציה פיננסית שעוזרת למשפחות לשפר את האוריינות הפיננסית שלהן - יכולה להצליח בגדול גם כלכלית. מה אנחנו לא מחפשים? את המשחק הסלולארי הגדול הבא או הטכנולוגיה שתשנה את עולם הפרסום. גם לזה יש מקום ובשביל זה יש עשרות תכניות האצה אחרות בארץ ובעולם".

TechForGood Rally הוקם לפני כשנתיים יחד עם מרכז הפיתוח מינגה, שמלווה הקמת עסקים חברתיים בישראל כבר למעלה משבע שנים. המחזור הראשון של האקסלרטור, שהסתיים לאחרונה, התמקד בטיפוח יזמויות בתחום האוריינות הפיננסית, אורח חיים בריא בדגש על מניעת השמנת ילדים, פתרונות טכנולוגיים לאוכלוסייה המבוגרת וצמצום פערים דיגיטליים. 

בימים אלה מגייסים אנשי הראלי את הדור הבא של יזמי התוכנית, שתחל בסוף אוקטובר. השנה פרשו חסות על היזמים שיקחו חלק בתוכנית גם תנובה, בנק לאומי, מגדל, עמותת כתף לכתף וגופים נוספים, שמבקשים למצוא בין המיזמים מענה לבעיות שמטרידות את קהלי היעד שלהן.

כך למשל, הסטארט-אפים שייבחרו לתוכנית יבלו בה ארבע חודשים ויתמקדו במציאת פתרונות למגוון סוגיות חברתיות ובהן מיזמי כלכלה שיתופית בדגש על הפריפריה, שיפור איכות המזון שאנו צורכים וגם, לראשונה - עשיית שימוש יצירתי בטכנולוגיה על מנת לצמצם את תופעת העוני ופערים חברתיים. 

- זה לא קצת יומרני לחשוב שבאמצעות סטארט-אפים, טובים ככל שיהיו, אפשר לצמצם פערים ולהילחם בעוני? בשביל זה יש ממשלה, עמותות, מחאה חברתית. 

"להפך, זה מאוד הגיוני. לאורך ההיסטוריה אנחנו רואים שטכנולוגיה הייתה הזרז המשמעותי ביותר לשיפור חיי אדם וגם היום היא מהווה מפתח למוביליות חברתית. טכנולוגיה היא הדרך לחבר בין מרכז לפריפריה, לסייע לאנשים במציאת מקומות עבודה, לשפר את החינוך, להקנות ידע להתנהלות פיננסית נכונה יותר וזה רק על קצה המזלג. זה אבסורד בעיני, שדווקא ישראל, שידועה בעולם כסטארט-אפ ניישן, לא מגייסת את המוחות המבריקים ביותר שלה למאבק בעוני. אין לי ספק שככל שנצליח במטרה שהצבנו לעצמנו - לעודד חדשנות ולטפח פתרונות יצירתיים במסגרת המלחמה בעוני - החברה הישראלית כולה תצא נשכרת כמו גם היזמים שיצטרפו אלינו". 

- אז אילו יזמים אתם מחפשים למחזור הקרוב שלכם? 

"בראש ובראשונה אנחנו מחפשים יזמים טובים, עם רעיון טוב וטכנולוגיה חדשנית, תכנית עסקית הגיונית ופתרון לבעיה מהותית שמטרידה כמות גדולה של אנשים, לא רק בארץ אלא גם בעולם.  זה יכול להיות בתחום החינוך, הפוד-טק, החקלאות, הפינטק או הגיל השלישי, אבל אנחנו פתוחים לכל מיזם בעל פוטנציאל שיש לו היתכנות כלכלית וערך מוסף. מאחר ואנחנו אקסלרטור, אנו לא מבקשים אקוויטי, אלא רק נותנים להם את המעטפת המקצועית הטובה ביותר וגישה לגופים גדולים במשק לצורך תמיכה במערך הפיתוח, הבנת צרכי השוק, בטא סייטס, מעבדות וייעוץ טכנולוגי-עסקי שערכו לא יסולא בפז. ליזמים אני אומר, תבואו עם קונספט חכם ומוטיבציה להצליח - ואנחנו כבר נעזור לכם לנווט את הספינה החל משלב האסטרטגיה ועד למציאת משקיע כשיבשילו התנאים".