שילר: שוק המניות האמריקאי בבועה הכי מדאיגה מאז שנת 2000

פרופ' רוברט שילר מזהיר במאמר מיוחד ל"פייננשל טיימס" שהתיקון בשווקים טרם הסתיים למרות הרגיעה  ■ המודל שלו מראה ש"אנשים מאבדים אמון בשווי המניות" ■ ומה לדעתו יקרה בבורסות אם הפד יעלה ריבית מחרתיים?

רוברט שילר / צילום: רויטרס
רוברט שילר / צילום: רויטרס

רוברט שילר, חתן פרס נובל לכלכלה, מזהיר כי שוק המניות בארה"ב נמצא במצב של בועה וחששות המשקיעים מהשווי הגבוה של המניות לפי המודל שפיתח הינו הגבוה ביותר מאז שנת 2000, ערב התנפצות בועת הדוט.קום. 

"זה נראה לי כמו בועה", כתב שילר מאוניברסיטת ייל היוקרתית במאמר שפרסם ב"פייננשל טיימס". "שוק המניות שילש את ערכו תוך 6 שנים ואנשים מאבדים אמון בשווי המניות".

שילר רומז כי הטלטלה שעברו השווקים בתקופה האחרונה לא בהכרח תיקון זמני: "כשאנחנו רואים כזה תיקון ועלייה במדד ה-VIX, הבעיה היא שהשוק עלול להתהפך".

שילר משתמש במדדי אמון המשקיעים השונים כדי לבחון במודל שלו את חששות המשקיעים מבועה בשוק המניות. המודל הזה מצביע על כך שחששות המשקיעים נמצאים ברמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2000. זו לא הפעם הראשונה ששילר מתריע מהשווי הגבוה של השוק האמריקאי, שכן באפריל האחרון, לפני התיקון בשווקים, הוא אמר שהשווי גבוה מדי וציין שאמון המשקיעים נשחק מזה כשנה.

הזינוק בתנודתיות בשבועות האחרות מצביע, לפי שילר, על כך שמשקיעים חושבים "מחשבות מדאיגות... ונראה לי שהרבה משקיעים חושבים מחדש על החשיפה שלהם למניות. אנחנו עלולים לראות 'אפטר-שוק' לתיקון האחרון".

עם זאת, שילר לא חושב שהשוק יגיב בבהלה אם הפדרל ריזרב יחליט להעלות את הריבית מחרתיים. כלכלנים בשוק חלוקים בדעתם באשר למועד העלאת הריבית ואיש אינו יודע כיצד השווקים יגיבו אם הפד יעלה את הריבית כבר מחרתיים. עם זאת, שילר טוען כי "מדברים על זה כבר כ"כ הרבה זמן , כולם יודעים שזה בדרך. זה לא סיפור גדול".