הבורסה ננעלה במגמה מעורבת במדדים; טבע עלתה 4.4%

דריכות בשווקים: מחר יחליט הפד האם להעלות את הריביות לראשונה מזה 10 שנים ■ מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.2% באוגוסט ■ החוזים יציבים ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.28 מיליארד שקל

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הסוחרים בבורסה בת"א שבו היום (ד') מחופשת ראש השנה לשבוע מסחר מקוצר. למרות הפערים החיוביים שנפתחו מול ניו-יורק, המסחר בת"א ננעל במגמה מעורבת, בציפייה דרוכה לקראת ישיבת הריבית הגורלית של הפד מחר. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.28 מיליארד שקל.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון, מציין כי "אני סבור שהתנודתיות החדה בשווקים תימשך בין אם הריבית בארה"ב תעלה או תישאר במקומה. אם תעלה, היא עלולה להשפיע לשלילה על מספר רב של שווקים בעולם שבהן שוררת ריבית נמוכה או שחלק גדול מחובן נקוב בדולרים. מנגד, השארת הריבית ללא שינוי תותיר את הדיון על הריבית עד מועד ישיבת הפד הבאה".

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בעליות שערים של יותר מ-1%, חרף ירידות בשוקי אסיה ונתוני מאקרו פושרים. בשוק כאמור נערכים לישיבת הריבית הגורלית שתיפתח היום ותסתיים מחר, כאשר יו"ר הפד ג'נט ילן תודיע האם הנק המרכזי של ארה"ב החליט לסיים את עידן הריבית האפסית לאחר כ-10 שנים. הסקרים בקרב האנליסטים מצביעים על חילוקי דעות וחוסר ודאות. בסקר שפורסם השבוע ברויטרס, נרשם רוב קטן לאלו המעריכים כי הפד יבחר להעלות מחר את הריביות. בסקר אחר רק 28% העריכו כי הפד יעלה את הריביות.

זה מה שיקרה השבוע אם הפד יחליט להעלות ריביות

ארז צדוק מקרנות אביב מציין היום: "הבורסה הישראלית פותחת שבוע מסחר של יומיים בלבד, לאחר שמאז יום המסחר האחרון בת"א מדד ה-S&P500 רשם עלייה של כ-1.3%. עיני העולם הפיננסי כולו נשואות לישיבת הפד שתתחיל היום ותסתיים מחר עם ההודעה על הריבית. אמנם הציפיות להעלאת ריבית ירדו משמעותית בתקופה האחרונה לאור המשבר בסין והעצבנות הרבה בשווקים. אבל אנחנו מקווים שהריבית תעלה החודש. הכלכלה האמריקאית איננה מצדיקה ריבית אפסית והפד רוצה להעלות את הריבית ובצדק, אך חושש לפגוע בשווקים. להערכתנו אי הוודאות באשר למצב הכלכלה והעלאת הריבית פוגעת בשווקים יותר מאשר 2-3 העלאות מדודות של רבע אחוז כל אחת, שישדרו לשווקים שהכלכלה האמריקאית אכן עולה לפסים של צמיחה בת-קיימא".

כלכלני ה-OECD חתכו את תחזית הצמיחה הגלובלית ל-3% השנה ו-3.6% ב-2016 לעומת תחזית קודמת ביוני לצמיחה של 3.1% השנה ו-3.8% בשנה הבאה. הכלכלנית הראשית של הארגון, קת'רין מאן, מצדדת בהעלאת הריבית בארה"ב מחר כדי "להסיר את חוסר הוודאות".

מעבר להחלטת הריבית בארה"ב, הפעילים בשוק המקומי מנסים להעריך האם בנק ישראל יחליט להפחית את הריבית או לנקוט בצעד מרחיב אחר בהחלטה הקרובה, וזאת בצל נתוני האינפלציה שפורמו ביום ראשון, ערב ראש השנה. ע"פ הנתונים, מדד המחירים ירד ב-0.2% בחודש אוגוסט, כאשר ב-12 החודשים האחרונים המדד ירד ב-0.4%, בעיקר בשל הירידה במחירי האנרגיה. אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, מעריך כי הריבית תיוותר על כנה וזאת ממספר סיבות: "ראשית, ההשפעה של כל הגורמים הדפלציוניים כגון היא זמנית בלבד. שנית, גורמים אלו מגיעים מצד ההיצע והם אינם מלמדים על האטה בביקוש במשק. שלישית, ירידות מחירים אלו אפילו תומכות בפעילות המשקית שכן הן מותירות יותר כסף פנוי לצרכן".

פריגו בלטה במסחר לאחר שביום שני מיילן הגישה הצעת רכש רשמית בהיקף של 27 מיליארד דולר. יו"ר מיילן רוברט קורי אמר כי הוא בטוח שבעלי המניות יצביעו בעד ההצעה אך פריגו דחתה הצעה עויינת בהיקף דומה בעבר.

מניות נוספות שריכזו עניין במסחר הן אלביט הדמיה , טבע , מזור רובוטיקה קומפיוגן , שחזרו עם פערים חיוביים מניו-יורק.

אילקס מדיקל זינקה במחזור גבוה לאחר שדיווחה על זכייה של חברה נכדה במכרז ענק בדרום אפריקה.