נעילה חיובית בבורסות אירופה; שנחאי זינקה בכ-5%

דריכות בשווקים לקראת החלטת הריבית של הפד מחר ■ הממשל בסין הודיע כי יפקח באופן הדוק יותר על המסחר בשוק הסחורות ■ האינפלציה בגוש האירו ירדה באוגוסט ב-0.1%

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בעליות שערים, ברקע למגמה החיובית בוול סטריט ולאחר העליות שנרשמו היום בשוקי אסיה. המשקיעים בעולם דרוכים לקראת החלטת הריבית הגורלית שיפרסם מחר הפד.

אתמול כאמור ננעל המסחר בוול סטריט בעליות שערים, חרף נתוני מאקרו פושרים. היום תיפתח ישיבת הריבית של הפד כאשר מחר תחליט ועדת השוק הפתוח ויו"ר הפד ג'נט ילן, האם להעלות את הריבית בפעם הראשונה מזה 10 שנים. האנליסטים חלוקים בדעתם בכל הנוגע לשאלת הריבית וחלקם מעריכים כי הפד ידחה את ההחלטה הגורלית למועד מאוחר יותר וזאת בשל ההאטה בסין והנתונים הכלכליים המאכזבים.

באירופה, שני נושאים מרכזיים עומדים במוקד: הבחירות ביוון ומשבר ההגירה. ביום ראשון הקרוב יערכו בחירות הבזק ביוון, כאשר לפי הסקרים המוקדמים מצביעים על כך שמפלגת הדמוקרטיה החדשה השמרנית גורפת 27.5% מהקולות וגוברת על מפלגת השלטון סיריזה.

משבר ההגירה ממשיך כאמור לעמוד במוקד. הונגריה החליטה לבלום את שטף המהגרים שעוברים דרכה לעבר גרמניה ואוסטריה, שהחליטו מצידן להגביל את מספר המהגרים שהיא תקלוט. בריטניה הודיעה כי תאפשר קליטה של כ-20 אלף פליטים במשך מספר שנים ואף הנשיא אובמה אמר כי ארה"ב מוכנה לקלוט את הפליטים.

בזירת המאקרו, האינפלציה בגוש האירו נפלה במפתיע ב-0.1% באוגוסט (בשיעור שנתי) לעומת 0.2% ביולי ומתחת לתחזיות בשוק. בכך, האינפלציה ממשיכה להתרחק מהיעד ה-2% שהציב הבנק המרכזי האירופי. כעת, עולה השאלה האם ה-ECB ירחיב את התוכנית לרכישות אג"ח מעבר למועד הסיום המקורי ב-2016.

שנחאי זינקה בסיום

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות שערים חדות, כאשר הבורסה בשנחאי זינקה בכ-5% בשעה האחרונה של המסחר. זאת, בין היתר, לאחר שהממשל בסין נקט בפעולות נוספות במטרה לתמוך בשווקים.

הממשל הסיני נקט אתמול בפעולות נוספות במטרה לתמוך בשווקים והודיע כי הוא יפקח באופן הדוק יותר על המסחר בשוק הסחורות והחוזים העתידיים. זאת בצל החשש כי הספקולנטים עברו משוק המניות למסחר האוטומטי בשוק הסחורות. במקביל, הממשל הודיע כי מנכ"ל חברת הברוקראז' הגדולה בסין Citic Securities נמצא תחת חקירה בחשד כי ביצע תרמית בניירות ערך המבוססת על מסחר במידע פנים.

מדד הניקיי טיפס היום בכ-0.8%, כאשר מניות הבלוצ'יפ ביפן הובילו את העליות. נציין את טויוטה , סוני וטושיבה. מגזר התקשורת בלט במסחר לאחר שאתמול מניות רבות בסקטור זה נפלו בחדות. נציין את SoftBank ו-NTT שעלו עד כ-2%.