לא רק בישראל: גם בבריטניה מתווכחים על שכר הרופאים

הרווח נטו לפני מס הממוצע לשנה של רופא כללי עמד אשתקד על 99,800 ליש"ט, ירידה שנתית של 2.2%

 רופאים / צלם: shutterstock
רופאים / צלם: shutterstock

גובה שכרם של הרופאים הוא סוגייה שמעסיקה לא רק את ישראל. בבריטניה, מתברר, השכר נטו (לאחר הוצאות) של רופא כללי (מושג שבכמה מדינות מקביל לרופא משפחה) ירד ב-2014 לשפל של עשור ועמד לראשונה על מתחת ל-100 אלף ליש"ט בשנה (קצת פחות מ-600 אלף שקל בשנה, או 50 אלף שקל בחודש) - כך עולה ממחקר מקיף של חברת המחקר הבריטית The Health and Social Care Information Centre.

חברת המחקר בדקה לעומק את הרווח נטו השנתי לפני מס (הכנסות פחות הוצאות) של כל רופא כללי שעובד בבריטניה, במשרה מלאה או חלקית, כקבלן או כשכיר, והתייחסה להכנסותיו מהמגזר הממשלתי (GMS, General Medical Services) ולהכנסותיו מהמגזר הפרטי (PMS, Personal Medical Services). בהוצאות הכוונה להוצאות בגין הפעלת משרד, העסקת פקידות/אחיות וכדומה, הוצאות שיווק (של המשרד הפרטי) ועוד.

ומה גילה המחקר? ובכן, הרווח נטו לפני מס הממוצע לשנה של רופא כללי (כולל כל הקבוצות שנימנו לעיל) עמד אשתקד על 99,800 ליש"ט, ירידה שנתית של 2.2%. בשנת 2013 מדובר היה על 102,000 ליש"ט.

לא במפתיע, המחקר מצא גם שרופא העובד כקבלן - במגזר הפרטי או הממשלתי - הרווח נטו שלו גבוה יותר מזה שעובד כשכיר: 96,000 ליש"ט לעובד במגזר הממשלתי לעומת 52,500 ליש"ט לעובד כשכיר; 106,800 ליש"ט לעובד במגזר הפרטי לעומת 56,300 ליש"ט לשכיר שעובד במגזר הפרטי. כך או אחרת, מדובר בירידה חד-ספרתית די משמעותית (ראו טבלאות).

לפני עשור, מפלגת הלייבור יישמה הסדר שכר חדש די נדיב לרופאי בריטניה, וכך קרה שב-2004 הרווח נטו לפני מס לשנה של רופא כללי עמד על 110,004 ליש"ט. מאז נרשמה בו ירידה עקבית, בין היתר כי החלק בשכר שהיה מוצמד לעמידה באבני דרך כלשהן קטן מסך חבילת השכר. ד"ר ריצ'רד ויוטריי, רופא משפחה בכיר בבריטניה, אמר ל"טלגרף" הבריטי כי מחקר זה מוכיח כי הלחץ הכלכלי על הרפואה הכללית גדל, וכי סך ההוצאות לרופא הגיע לרמות שיא. כמו כן, כל רופא מטפל ביותר ויותר מטופלים מבעבר וזה מגדיל את הלחץ הנפשי והכלכלי".

לדבריו, "אין פלא שרופאים צעירים נרתעים מעבודה ברפואה כללית, וכך קופות החולים מתקשות לגייס רופאים כאלה". רוג'ר גוס, מהארגון Patient Concern, שדואג לאינטרס של החולה, אמר לעיתון הבריטי כי "הגיע הזמן שהרווח של רופא כללי בשנה יירד מתחת ל-100 אלף ליש"ט. זו עדיין רמת הכנסה טובה לסוג כזה של עבודה, במיוחד כיוון שהרוב לא עובד מחוץ לשעות העבודה הרגילות, כלומר בערב או בסוף השבוע".

רווחי רופא משפחה בבריטניה
 רווחי רופא משפחה בבריטניה