רגע לפני החלטת הפד: הדולר היציג נחלש בכ-0.4%

הדולר היציג נקבע על 3.874 שקלים; האירו היציג התחזק בכ-0.5% ל-4.383 שקלים ■ האם הפדרל ריזרב יבחר להעלות את הריבית לראשונה מאז 2006, או שהטלטלה בשווקים תגרום לו לדחות את ההחלטה להמשך השנה או ל-2016?

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

הדולר היציג נחלש היום (ג') בכ-0.4% ל-3.874 שקלים, בעוד האירו היציג התחזק בכ-0.5% ל- 4.383 שקלים, ברקע החלטת הריבית של הפדרל ריזרב מאוחר יותר הערב.

דריכות נרשמת היום בשוקי המניות, האג"ח והמט"ח לקראת החלטת הפד הערב, סביב השאלה האם הבנק המרכזי יבחר להעלות את הריבית בארה"ב לראשונה מאז 2006. עד לפני מספר שבועות העריכו מרבית הכלכלנים והאנליסטים כי הפד יבחר להעלות את הריבית בספמבר, אולם בצל החששות מכלכלת סין והטלטלה בשווקים לאחרונה, הסיכויים לכך פחתו דרמטית.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים היום כי "במשך חודשים רבים החלטת הריבית של חודש ספטמבר סומנה כמועד שבו יסיים הבנק את מדיניות הריבית האפסית רבת השנים ויבצע העלאת ריבית ראשונה. ואולם, הטלטלה האחרונה בשווקים טרפה את הקלפים. הנתונים הכלכליים בארצות הברית אמנם מצדיקים העלאת ריבית, בטח לאור העובדה כי שיעור האבטלה עומד על 5.1%, הרמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2008.

"ואולם, הבנק הפדרלי ידוע כמאוד רגיש לסנטימנט בשוק הפיננסי, ונראה כי העלאת ריבית במועד הנוכחי, כאשר עדיין לא ברור האם הסערה האחרונה מאחורינו, עשויה רק ללבות מחדש את הפאניקה ולגרור את השווקים מטה, וזו תוצאה שהבנק הפדרלי מעדיף להימנע ממנו".

ב-FXCM מוסיפים כי "אין זה אופטימלי להעלות ריבית במצב של עצבנות כה גבוהה בשווקים, ועל כן סיכוי סביר שהבנק ידחה את העלאת הריבית לדצמבר או לתחילת 2016, ולאור עליות השערים של הימים האחרונים בוול סטריט, נראה כי גם בשוק מעריכים כי הבנק ינהג כך. מבחינת הדולר, תרחיש כזה רק יגביר את הלחץ השלילי, והלחץ השלילי כבר ניכר על הדולר-שקל, שהולך ומתקרב ל-3.85 שקלים. שבירה מתחת לרמה זו תאיץ את הירידה לעבר 3.83 שקלים. אם בכל זאת הבנק הפדרלי יפתיע ויעלה ריבית בניגוד לתחזיות, המניות אמנם צפויות להגיב בשלילה אבל הדולר צפוי להרקיע".

[לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח]