"אני לא ממהר לשום מקום. לחברה יש עוד 50 שנה"

עוז אלון, מנהל את חברת HoneyBook שמסייעת לבעלי מקצוע בתחום האירועים, מספר ל"גלובס" על שיתוף הפעולה בין הצלם לדיג'יי, הצמיחה המואצת של החברה והשאיפות לעתיד: "אנחנו לא אמורים להגיע לאקזיט או משהו"

עוז אלון / צילום: Clane Gessel
עוז אלון / צילום: Clane Gessel

פחות משישה חודשים הפרידו בין שני סבבי גיוס שהשלים הסטארט-אפ הישראלי-אמריקאי HoneyBook, שפיתח פלטפורמה ייחודית שמאפשרת לנותני שירותים וספקים בתחום האירועים לנהל את הקשר שלהם מול הלקוחות דרך מערכת אינטרנטית בלי צ'קים, פקסים או חוזים כתובים - ועל הדרך גם להמליץ ולשתף ספקים אחרים.

בספטמבר אשתקד היו אלה 10 מיליון דולר שנכנסו לקופות החברה ובמארס השנה נכנסו 22 מיליון דולר נוספים - מהלך חריג למדי בנוף הסטארט-אפים המקומי ואפילו העולמי. בין המשקיעים אפשר למנות את קרן ההשקעות Norwest Ventures Partners, אוון וויליאמס ממייסדי טוויטר וגם את הקרן הישראלית Aleph של אדן שוחט ומייקל אייזנברג.

הגיוס הגיע על רקע צמיחה מטורפת של החברה עם עלייה של מאות אחוזים בכמות הלקוחות והעובדים ושהשפיעה לא מעט גם על עוז אלון, אחד המייסדים והמנכ"ל של החברה, ברמה האישית. "אתה כבר לא שולט בלו"ז של עצמך. אני צריך לקבוע עם אמא שלי דרך העוזרת שלי", הוא מספר בראיון ל"גלובס".

אלון צפוי לדבר על המעבר מרשתות חברתיות לפלטפורמות שיתופיות במסגרת כנס הג'רני של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ו"גלובס" שייערך ב-15 באוקטובר במלון הילטון בתל אביב.

למה לגייס פעמיים תוך פחות מחצי שנה?

"היה ביקוש מטורף למרות שלא היינו צריכים את הכסף. אחרי שגייסנו בספטמבר את סבב A, החברה צמחה מהר מאוד, הרבה לקוחות הצטרפו והעבירו למערכת שלנו את העסקים שלהם. הקרנות בעמק הסיליקון זיהו את ההזדמנות וכך מצאנו את עצמנו מדברים עם הקרנות הכי מובילות והשותפים הכי מובילים בקרנות האלה. ראינו שיש להם המון עניין בחברה ושאנחנו יכולים לצרף שותפים משמעותיים".

איך זה משפיע על החברה?

"אין ספק שיש פה האצה לחברה והשאלה היא אם זה בריא לחברה שמגייסת הרבה בטווח קצר. מטוסים מוגבלים במהירות שלהם כי ממהירות מסוימת הכנפיים נופלות וכך גם אם תרוץ בהליכון אתה תיפול אם תגביר את המהירות מהר מדי. במקרה שלנו, חשוב לנו מאוד שהמשקיעים נמצאים לצידנו. הם תומכים בנו, מצמידים לך קואצ'ר כדי לבנות הליכים בחברה בזמן הגידול המהיר. כל שלושה חודשים אני מנהל חברה אחרת. כל פעם יש אתגרים חדשים. לפני קצת יותר משנה היינו שבעה עובדים, עכשיו אנחנו 60 עובדים ותוך שנה נהיה 150 עובדים. צריך להתגבר על הרבה עקומות למידה בדרך.

"בכלל, אנחנו משקיעים המון בתרבות של החברה כדי לדאוג שנגייס עובדים מהר אבל נכון. כתיבת קוד היא רק חצי מהעבודה של מתכנת שמצטרף להאניבוק - החצי השני זה לבנות חברה. זה לחשוב בצורה יצירתית איך לקדם את הבנייה של החברה, איך לגייס עובדים טובים יותר, איך לייצר סביבת עבודה הרבה יותר טובה. בשורה התחתונה, אנחנו מחפשים שותפים לבניית החברה - ולא עובדים או משקיעים".

"לחבר את כל הגורמים"

האניבוק היא עסק משפחתי למחצה בהתחשב בכך שאשתו של אלון, נעמה, היא אחת המייסדות, אשר מובילה את תחום המוצר בחברה. "אנחנו ביחד מגיל 16. אני מת על זה ולא מכיר משהו אחר. היא מתכנתת וגאונה של מוצר. יש בינינו חלוקה טובה ומעריצים אותה בעמק הסיליקון".

את עולם האירועים הכירו הזוג אלון מהשטח עצמו. השניים היו הבעלים של בקי בר בתל אביב וערכו לא מעט מסיבות. "לפני שלוש שנים ארגנו מסיבה ביום העצמאות. היו שם 2,600 איש. פתאום אתה רואה את הבעייתיות בהתנהלות מול כמה ספקים והבנו שיש התנהלות במרחב האוף ליין שצריך להעביר לאונליין ולתקן". מפה לשם הם ישבו עם שני המייסדים הנוספים של החברה - דרור שמעוני ושאדיה סיגלה - על כוס קפה והבינו לפני כארבע שנים ששוק החתונות מתנהל בצורה מיושנת בעידן האינטרנט עם טבלאות אקסל ודפים פיזיים.

אז איך עובד השירות של האניבוק? צלם פותח פרופיל באתר החברה. הפרופיל משמש למעשה כאתר של העסק שלו והוא משתמש בשירות כדי לשלוח הצעות ולסגור חוזים מול לקוחות שונים. דרך הפלטפורמה הוא מחבר נותני שירות אחרים בעולם האירועים שאיתם הוא עובד כמו מארגנת אירועים או מאפרת, שגם להם יש פרופילים בהאניבוק, ואז כולם יחד יכולים לשרת את אותו הלקוח והאירוע ממקום אחד. המערכת מאפשרת לאגד את כל החוזים וההסכמים וכמובן מאפשרת לכל ספק לקבל תשלום דרך המערכת.

"יש פה מושג חדש שנקרא Market Networks", מסביר אלון, "הרעיון הוא לחבר את כל הגורמים בשוק אחד סביב הפרויקט החשוב ביותר באותו שוק. בשוק האירועים זה האירוע עצמו ואנו מחברים את הספקים והלקוחות ועוזרים להם לתקשר ולעשות עסקים ולייצר שיתוף פעולה טוב יותר. אנחנו מאמינים שזו הדרך הטובה ביותר לייצר יעילות מקסימלית בשוק מסוים", הוא מסביר.

"זו תעשייה שלמה שהייתה אוף ליין לחלוטין. יש היום לא מעט ספקים עם אתר, חשבון פייסבוק ופעילות באינסטגרם אבל העסקאות עצמן לא מתנהלות אונליין ובסוף אתה נותן צ'ק לספק וחותם על חוזה פיזי. אצלנו הכול אונליין", הוא אומר ומוסיף כי לגבי שיתוף הפעולה בין הצדדים כי "צלם ודיג'יי צריכים אחד את השני. הם מעבירים המון עסקים אחד לשני וגם המון ידע".

ג'יימס קורייר מקרן Ooga Labs, שינחה את הפאנל בהשתתפות אלון בכנס ג'רני והוא גם אחד המשקיעים בהאניבוק, פרסם בסוף יוני השנה מאמר באתר טק קראנץ' שהסביר את מהות ה-Market Networks יותר לעומק. לדבריו, יש שילוב של פלטפורמות מסחר (Marketplaces) כמו eBay, אובר או Etsy לצד רשתות כמו פייסבוק, טוויטר או לינקדאין. קורייר הוסיף כי הקטגוריה החדשה תייצר חברות בשווי מיליארדי דולרים ותשפיע על האופן שבו יפעלו נותני שירותים.

"אנחנו נביא את הלקוחות"

על אף השם האניבוק - משחק מילים על ירח דבש באנגלית honeymoon - רק 30% מהאירועים שמתנהלים באתר הם חתונות והשאר הם אירועים שונים כמו אירועי חברה, ימי הולדת ואחרים. "כשעברנו לארה"ב אף אחד לא עשה את האסוציאציה לעולם החתונות וגם הבנו שהפוקוס שלנו לא צריך להיות רק שם. אחד הצלמים שנפגשנו איתו אמר לנו שהוא עושה גם חתונות אבל לא רק ולכן לא רצינו להגביל את הספקים שלנו לסוג מסוים של אירועים", מסביר אלון.

במבט ראשון האניבוק אולי נשמע קצת כמו אתר שמאגד ספקים שונים אבל בשונה מאתר כמו "מתחתנים", לא מדובר במוצר שפונה למשתמש הקצה אלא בראש ובראשונה לספקים. "אתר כמו 'מתחתנים' משרת בראש ובראשונה את מי שמתחתן. הוא לא משרת את נותני השירותים. הם אמנם משלמים כדי להופיע באתר, בצורה כזו או אחרת, אבל האינטרס הוא עבור המתחתן. אנחנו משרתים את העסק - הוא הלקוח שלנו. גם לאתר כמו Craigslist היו את כל הרשימות של אנשים שמשכירים את הבית שלהם, בדיוק כמו שיש ל-airbnb אבל זה לא תפס. זה לא מספיק שיש לך את האינדקס".

אלון מסביר כי היתרון שהאניבוק מביאה לשוק הוא יעילות. "ספק שמצטרף להאניבוק מעביר את כל העסק שלו לשם. כל המידע נאסף ואז עסקים יכולים לתקשר עם הלקוחות בצורה סופר יעילה ולשתף אירועים עם עסקים אחרים - צלם או די ג'יי. אפשר לייצר אירוע אחד ואז לשתף את הנתונים. כשרוצים לשנות שעה, מזג אוויר וכו' אז כולם נמצאים במקום אחד". יתרה מזאת, אומר אלון, יש את היתרון של הפוקוס. "כשאתה נפגש עם צלם, אנחנו רוצים שהמפגש יהיה טהור. שלא תהיה עסוק בלחתום על חוזה, לתת צ'ק או לספק מידע", מסביר אלון ומתאר גם את הצד השני במשוואה, של הלקוחות שלו. "אנחנו רוצים שהספקים שעובדים איתנו יתעסקו במה שהם יודעים לעשות הכי טוב. שצלם אירועים לא יעשה שום דבר חוץ מלצלם. אנחנו נביא לספק הזה לקוחות ונעשה בשבילו כל דבר שהוא כספק צריך", מסכם אלון.

ולאן החברה הולכת מכאן? אלון מצהיר כי "אני לא ממהר לשום מקום. לחברה יש עוד 50 שנה לפניה. אנחנו לא אמורים להגיע לאקזיט או משהו. אנחנו רוצים לכבוש את השוק בארה"ב קודם ולהוכיח את התזה שלנו - איך לגרום לשווקים שהם כל כך אוף ליין לעבור ולעבוד ביחד אונליין".

HoneyBook

שנת הקמה: 2012

מנכ"ל: עוז אלון

תחום פעילות: אירועים

גיוסי הון: 32 מיליון דולר

משקיעים: Norwest Ventures Partners, אוון וויליאמס, קרן Aleph ואחרים

מקור: IVC-Online