"רק קטסטרופה בשווקים תמנע מהפד להעלות ריבית בדצמבר"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "ילן לא אומרת מפורשות כי הצניחה בשוקי המניות הובילה להחלטה האחרונה והשפיע ככל הנראה יותר מאשר ההתמתנות בציפיות האינפלציה ושוק העבודה שעדיין לא מספיק חזק לטענתה – אבל זה היה די ברור"

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

ראשי הפד החליטו ביום חמישי האחרון להותיר את הריבית בארה"ב ברמה אפסית. שוקי המניות באירופה וארה"ב הגיבו ביום שישי בירידות חדות. "בפד מותירים את הריבית קרוב לרמה אפסית אבל לא מצליחים לספק הסבר ממשי למה הם בעצם מחכים. מהטון של ילן במסיבת העיתונאים עולה בבירור כי התנודתיות האחרונה בשווקים, החשש ממשבר בסין וחשש להתמתנות בהתאוששות הגלובלי כתוצאה מכך היא הסיבה העקרת להותרת הריבית גם בשלב הזה". כך מציין יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, בתגובה להחלטת הריבית בארה"ב.

"בניגוד לפישר ובאופן קצת לא ברור (לפחות לנו) ילן כן מדברת על אינפלציה באזור של 2% כדי להעלות את הריבית ומדגישה כי אין מבחינת הפד חסם עליון ברמה של 2%. המשמעות היא שהפד היה רוצה לראות את האינפלציה גם מעל רמה זו. למרות זאת ילן מדגישה כי האינפלציה חלשה בעיקר בעקבות מחירי האנרגיה מחירי הייבוא, אבל זה זמני. ילן לא אומרת מפורשות כי הצניחה בשוקי המניות הובילה להחלטה האחרונה והשפיע ככל הנראה יותר מאשר ההתמתנות בציפיות האינפלציה ושוק העבודה שעדיין לא מספיק חזק לטענתה - אבל זה היה די ברור. הפד היה קרוב יותר להעלאת ריבית בחודש יוני מאשר אתמול והאירוע המשמעותי ביותר היה הצניחה בשווקים", אומר חברון.

חברון מוסיף כי "בשוק אולי חושבים שהדחייה תימשך עד 2016, אבל ילן התעקשה שרוב חברי הוועדה עדיין חושבים שניתן יהיה להעלות את הריבית עוד השנה. התחזיות של חברי הוועדה התמתנו מעט אבל לא בהרבה. בנוסף היא גם טענה שאינם מושפעים יותר מידי מהלחצים של יועצים וגורמים חיצוניים שלא להעלות את הריבית - או במילים אחרות, אנחנו מקשיבים לכולם אבל ההחלטה היא שלנו בלבד".

"כמו שזה נראה כרגע, רק קטסטרופה בשווקים בחודשיים הקרובים תמנע מהפד להעלות את הריבית בהחלטה בחודש דצמבר וממש לא בטוח שהריבית לא תעלה כבר בהחלטה באוקטובר. בעקבות כך, להערכתנו לא צפויה המשך ירידה בתשואות האג"ח הממשלתי כפי שראינו בתקופה האחרונה. אומנם לא מתוכננת מסיבת עיתונאים לאותה החלטה אבל תמיד אפשר לכנס אותה. בפד להערכתנו מבינים היטב שפספסו מזמן את המועד להעלות ריבית ועכשיו הם רק לא רוצים לעשות טעות חמורה יותר ולהעלות את הריבית ולגלות רגע אחרי שהעולם נכנס לסחרור בגלל סין והשווקים המתעוררים. אז הם ממשיכים להסס אבל היעד ברור, יעלו את הריבית, התזמון כמו שאמרה הנגידה - פחות משנה".

עוד אומר חברון "תוכנית וצעדים פיסקלים מרחיבים בסין להאצת הצמיחה וודאי יעזרו לפד לקבל את ההחלטה להעלות את הריבית. הם גם יעזרו במקביל למשקיעים להסיט את כספם בחזרה לשוק המניות. העולם הנורמלי עשוי לחזור במפתיע דווקא בתקופה הזו. המשקיעים כבר פחות מסתמכים על עליות בשוקי המניות המונעות מהרחבות מוניטריות ורצים לראות התאוששות ריאלית - ואולי בשלב הזה יסתפקו גם באי חשש להידרדרות מחדש. מי שבנה על התחזקות של הדולר בעולם כתוצאה מהעלאת ריבית (כנראה גם בבנק ישראל קיוו) יצטרכו להמתין עוד קצת, אבל לא יותר מידי".