מדד גלובס-הומלס: שוק הדיור המשיך לרתוח גם באוגוסט

מדד גלובס-הומלס לחודש החולף: מתוך 15 האזורים שנבדקו, רק בעיר אחת - פתח תקווה - נמצאה ירידה בחודש החולף במחיר המבוקש לדירת שלושה חדרים, ועדיין מדובר במחיר הגבוה ב-75 אלף שקל ממיליון שקל

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי
דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

שוק הנדל"ן למגורים המשיך לרתוח גם באוגוסט, כך נראה מנתוני לוח הומלס המציגים את מחירי הדירות המבוקשים בחודש החולף.

במשרד האוצר פרסמו לפני החג נתונים שלפיהם מספר העסקאות לרכישת דירות ביולי צנח ב-50% לעומת יוני האחרון. יחד עם זאת, עדיין מדובר על 9,200 עסקאות - נתון המשקף כ-110 אלף עסקאות לרכישת דירה בשנה. גם באוצר ציינו כי סך העסקאות ביולי אמנם נמוך מהממוצע בארבע השנים האחרונות, אך "עדיין מציב חודש זה כחודש יולי השישי בגובהו ב-14 השנים האחרונות".

נתוני הלשכה המרכזית לסטטסטיקה שפורסמו לאחר מכן הציגו סיפור דומה: מתחילת השנה (ינואר-יולי) נמכרו 20 אלף דירות חדשות בכל הארץ, גבוה ב-60% מנתוני השנה שעברה.

כזכור, אשתקד עוד המתין הציבור על הגדר בציפייה למימוש הבטחת שר האוצר דאז, יאיר לפיד, להורדת המע"מ ברכישת דירה חדשה לאפס.

וכאמור, בזמן שנתוני הממשלה הרשמיים מסכמים עד יולי, נראה שגם באוגוסט המוכרים לא חשו שום חולשה שתכריח אותם להתפשר. ולמה שיעשו זאת? שוק ההון המתנדנד מחזיר את המשקיעים לשוק הדירות, ההבטחה לשיווק מכרזי קרקע רק במודל של מחיר למשתכן (במסגרתם המדינה מסבסדת קרקע ופיתוח והקבלנים מתחרים על הגשת מחיר למ"ר הנמוך ביותר) מתקבלת בחשדנות בקרב יזמים ובקרב הציבור הרחב, וכמובן הריבית במשק עדיין ברמת שפל היסטורית (הגוזרת משכנתאות נדיבות מחד וחוסר אטרקטיביות להשקעות סולידיות מאידך).

ולנתונים עצמם: מתוך 15 האזורים שנבדקו, רק בעיר אחת - פתח תקווה - נמצאה ירידה בחודש החולף במחיר המבוקש לדירת שלושה חדרים, ועדיין מדובר במחיר הגבוה ב-75 אלף שקל ממיליון שקל.

בדירות ארבעה חדרים נרשמה ירידה במחיר המבוקש בשני אזורים - קרית אונו ונס ציונה-רחובות; חולשה יחסית נרשמה בדירות הגדולות בנות חמישה חדרים, שם נרשמה ירידה בארבעה אזורים (אם כוללים במניין הזה גם ירידה מינורית של 0.1% במחיר המבוקש לדירה בתל אביב, שעמד על מחיר מופלא של 3.32 מיליון שקל).

גם במחירי השכירות מגמת העליות נמשכה באוגוסט. בתל אביב נרשמה החודש עלייה של 0.4%-0.9% במחיר המבוקש לשכירות בסוגי הדירות השונים. המחיר המבוקש לשכירות של דירת שלושה חדרים בת"א כבר מגיע ל-6,300 שקל (תשואה של פחות מ-2.8% מול מחירי המכירה המבוקש).

מתודולוגיה:

מדד גלובס-הומלס מציג 2 פרמטרים - מחיר מבוקש לדירה בלוח האינטרנטי הומלס ותשואה ממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות. המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

בכל מקרה, חשוב לזכור שמחיר השכירות הוא שכר הדירה המבוקש ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה בתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-5,070 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

גם האיום הקבוע להשית יותר מס על בעלי הדירות צריך להילקח בחשבון בחישוב ההכנסה העתידית הצפויה.

מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים
 מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים

מדד הומלס
 מדד הומלס